آخرین خبر

جهان در معرض ورشکستگی موسیقی است

عضو هیات مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو با اشاره به شرایط معلق فرآیند تولید و عرضه محصولات موسیقایی از راهکارهای اجرایی برای برون رفت از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا سخن گفت.

به گزارش آوای ایرانیان، اردوان جعفریان ناشر، تهیه‌کننده و پژوهشگر موسیقی که از مهر ماه سال گذشته به‌عنوان عضو هیات مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو انتخاب شده است، ضمن اشاره به شرایط نابسامان نظام اقتصادی موسیقی در دنیا پس از شیوع ویروس کرونا توضیح داد: متأسفانه اکنون تمام صنایع فرهنگی و سایر حوزه‌ها به دلیل اتفاقات ناشی از بحران جهانی کرونا وارد شرایط پیچیده‌ای شده‌اند و تمامی فعالیت‌ها تقریبا به حالت تعلیق درآمده است. چرا که قبل از هر منفعت و دستاوردی این سلامتی مردم است که باید به شدت در اولویت محافظت باشد. رویکردی که در همه جای دنیا وجود دارد و همه این نگرانی و دغدغه را دارند که سلامت عمومی اولین اولویت است حتی اگر به قیمت توقف فعالیت‌های دیگر باشد.

وی افزود: البته آنچه اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا در حالی روی دادن است، کمک بازوهای اجرایی کشورها است که تلاش زیادی برای از هم نپاشیدن صنایع هنری می‌کنند. حتی اخیراً نیز جلساتی در مجمع جهانی موسیقی یونسکو به شکل آنلاین برگزار شد تا بتوانند بر اساس صحبت‌ها و پیشنهادها به روش روشنی برای کمک به صنایع فرهنگی هنری دنیا از جمله موسیقی کارهایی را انجام داد. در این بسته‌های پیشنهادی ابتدا اولویت‌هایی مدنظر قرار گرفت که گروه‌های هنری در معرض خطر بالای ورشکستگی، تا پایین هرم از بسته‌های حمایتی اقتصادی دولت‌ها برخوردار شوند.

عضو هیات مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو بیان کرد: آنچه در این جلسات تقریبا مورد موافقت همه قرار گرفت، موضوع وام‌های بانکی بود که موسسات اقتصادی و بانک‌ها تا ۶ ماه دریافت وام را به حالت تعلیق درآورده و سود تسهیلات بانکی را یا به‌صورت قرض‌الحسنه یا به سطح صفر برسانند. در بخش بعدی هم کمک‌های حمایتی مطرح شد که حتی با در نظر گرفتن برگزاری کنسرت‌های آنلاین نیز انجام آن ضرورت دارد. چرا که طبق آخرین آماری که به لحاظ مخاطب استخراج شده ما شاهد افت ۷۰ درصدی مخاطب در تمام دنیا بودیم. به هر حال باید پذیرفت که برگزاری کنسرت آنلاین یا مجازی عمدتاً یک حرکت حمایت‌گرایانه سمپاتیک است که ابداً در صنعت موسیقی به معنای واقعی کلمه جایی نداشته و نمی‌توان در بعد تجاری چه در ایران و چه در کشورهای دیگر روی آن حساب باز کرد. یعنی این برنامه‌ها به جز اینکه یک حرکت حمایتی ارزشمند است به هیچ وجه خروجی صنعتی ندارد.

جعفریان با اشاره به برخی راهکارهای اجرایی در کشورمان برای کمک به فعالان حوزه موسیقی در جهت جلوگیری ضرر و زیان‌های مالی توضیح داد: آنچه می‌تواند جزو وظایف دولت در این شرایط قرار گیرد، حمایت‌ از معلمان و استادان حوزه موسیقی است که با تعطیلی کارگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف عملا معیشت خود را از دست داده‌اند. ما باید این نکته را هم بپذیریم اکنون زیرساخت‌های ما در حوزه اینترنت و ماجراهایی از این دست به قوت کشورهای پیشرفته نیست که ما بتوانیم با اتکا به آن در جهت آموزش آنلاین موسیقی نیز فعال باشیم. کما اینکه اکنون آموزش و پروش ما هم هنوز نمی‌تواند به طور کامل در یک ساختار درست و اصولی تامین کننده آموزش آنلاین باشد.

این ناشر و تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا یک غافلگیری محض در جهان بود که هیچ کشوری آمادگی میزبانی آن را نداشت. پس فعلا این سیاست‌های کوتاه مدت است که باید به کمک صنایع فرهنگی هنری آسیب پذیر بیاید و به اعتقاد من نقطه شروع این حمایت‌ها طبیعتا آموزشگاه‌های موسیقی و صنایع جانبی هستند که از اجرای زنده موسیقی نیز بازمانده‌اند. به نظر من اکنون ضرورت دارد تا دولت با بسته‌های معیشتی کارشناسی شده به کمک بخش خصوصی فعال در حوزه موسیقی بیاید. امروز آنچه در دنیا اتفاق افتاد برای همه مردم دنیا دربرگیرنده روزهای سیاهی است که طی این چند ده سال گذشته هم تجربه نشده بود. در این بین باید شاهد افت چند صد میلیارد دلاری در صنعت هنر باشیم که موسیقی نیز از آن مستثنا نیست. شرایطی که قطعا تا مدت‌ها ساختار هنر را زیر و رو خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در این شرایط سخت اساساً لایه‌های آسیب پذیر موسیقی از جمله ناشران و آموزشگاه‌های کوچک موسیقی دیگر قادر به ادامه مسیر نیستند. پس بهتر است علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردم شرایط و تسهیلات دیگری همچون به تعویق انداختن هزینه آبونمان‌هایی چون برق، گاز، تلفن و مواردی از این دست نیز برنامه‌ریزی‌هایی شود. ما می‌توانیم با شناسایی دقیق ناشران و فعالان حوزه موسیقی و آن دسته از افرادی که بسیار در این روزها آسیب‌پذیر بودند با تامین بسته‌های معیشتی کمک‌هایی را انجام دهیم وگرنه باید در ماه‌های آینده و یا شاید روزهای آینده شاهد از بین رفتن بسیاری از مشاغل حوزه موسیقی و تغییر شغل‌ها باشیم.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جهان در معرض ورشکستگی موسیقی است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید