آخرین خبر

اختلافات موسیقایی را برجسته نکنیم

۲ نفر از اعضای هیات داوران درباره کیفیت و نحوه بازبینی آثار شرکت کننده در بخش تنبور چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان توضیحاتی را ارائه دادند.

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان، ۲ تن از اعضای هیات داوران بخش نوازندگی تنبور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از نحوه ارزیابی آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره سخن گفتند.

به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه کنیم بهتر است

حیدر کاکی یکی از اعضای هیات داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره ارزیابی آثار توسط داوران گفت: تکنیک‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی در خصوص معیار داوری سبک‌های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: به نظرم به این مسأله دامن نزنیم چون مقام‌های تنبور مقام‌های واحدی هستند. گاهی ممکن است بین اجرای ۲ نفر اختلاف‌هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین ۲ منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه کنیم بهتر است.

این عضو هیات داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده‌ها عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان قطعاً از مؤثرترین جشنواره‌هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال‌ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.

کاکی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار کرد: با اوج گرفتن کرونا بعضی از کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه‌ها خواستم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی دوباره کرونا اوج گرفت و احتمالاً دوباره کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.

اولویت های مهم هیات داوران در ارزیابی آثار شرکت کننده

آرش شهریاری، یکی دیگر از اعضای هیات داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در بخش تنبور درباره بازبینی آثار گفت: نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی‌گردد، در بازبینی آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی‌های فردی هر شرکت‌کننده و با توجه به سن و سال آن‌ها نیز یکی دیگر از ملاک‌های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می‌شنیدیم و براساس اجرا نظر می‌دادیم. فکر می‌کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری‌ها اعتماد شود. این در حالی است که  ریتم و زمان‌بندی، متر مشخص و جمله‌بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران براساس آن‌ها رأی می‌دادند.

شهریاری درباره اختلاف سبک‌ها توضیح داد: بر اساس یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می‌دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر اساس اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می‌گیرند.

شهریاری جشنواره موسیقی جوان را در آیندۀ نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: وقتی معیار بر اساس شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان‌ها با آن شیوه آشناتر می‌شوند. جشنواره موسیقی جوان در مسیر خود به خوبی حرکت می‌کند و امیدوارم در سال‌های آینده از این هم بهتر شود. این جشنواره ، رویداد مهمی است چون توقع ما را هم بالا می‌برد. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در این مدت در خانه بوده‌اند و می‌توانستند به ساز و مقام‌ها بیشتر توجه کنند. همین مسئله طبیعتاً توقع ‌ما از اجراها را هم بالا می‌برد. فکر می‌کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.

شهریاری در پایان درباره فعالیت این روزهای خود عنوان کرد: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه‌بر آن آهنگسازی هم کردم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اختلافات موسیقایی را برجسته نکنیم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید