آخرین خبر

گزارش | خاموشی کنسرت‌ها و ساز ناکوک «کرونا»

مرگ دو هنرمند بر اثر کرونا، اجرای آنلاین کنسرت‌های موسیقی ایرانی، دستمریزاد موسیقایی به مدافعان سلامت و همکاری همایون شجریان با کیخسرو پورناظری از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی روزهای اخیر بود.

آوای ایرانیان:  علیرضا سعیدی: کرونا، کرونا و بازهم کرونا؛ یک کلیدواژه بدجنس؛ یک عبارت نحس که هر چه قدر از آن انیمیشن و نقاشی و کاریکاتور بکشیم بازهم باید بپذیریم که کرونا همان کلید واژه منحوسی است که باید باشد؛ انگار تمامی ندارد که ندارد. شش ماه است که درباره‌اش می‌خوانیم، می‌بینیم و می‌نویسیم تا شاید، شاید از سنگینی وقاحت و تلخی بی پایانش چیزی کم شود. اما نمی‌شود که نمی‌شود. این ویروس و بیماری تا وقتی همه‌مان دستمان را نشوریم، ماسکمان را نزنیم و رفت و آمد بیخودی داشته باشیم، همچنان هست و به عرض اندام خود ادامه می‌دهد.

در این مجال بد، موسیقی و هنرمندانش انصافاً نقش موثری را در خنک کردن و شاید آرام کردن دل‌ها ایفا کرده‌اند. آن‌ها در این ماه‌ها نهایت تلاششان را انجام داده‌اند تا در غیبت طولانی و معنادار برگزاری کنسرت‌ها که به شکل عجیب و غریبی خبری از برگزار نشدنشان با وجود مجوزهای صادره از سوی وزارت بهداشت و وزارت ارشاد با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی نیست، کارهایی کنند که دل مردم را در این روزهای سخت آرام کنند.

برخی‌ها کنسرت آنلاین برگزار کردند، برخی‌ها گفتگوهای مجازی راه انداختند، برخی‌ها آهنگ ساختند و خواندند و برخی‌ها هم تلاش کردند تا به سهم خود کارهایی را انجام دهند که در جهت روحیه بخشی حرکت کند. متاسفانه برخی‌ها هم اسیر و گرفتار بیماری و ویروس کرونا شدند و متاسفانه تعدادی هم جان خود را از دست دادند.

آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از فعالیت هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی در فضای مجازی به واسطه روزهای کرونایی است که طی روزهای گذشته بیشتر به چشم آمد. شرایطی که گروه هنر خبرگزاری مهر طی ماه‌های اخیر تلاش کرده منعکس کننده برخی از این رویدادها و اتفاقات باشد.

ورود همایون شجریان به استودیو با استاد موسیقی ایرانی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهایی که طی روزهای کرونایی اخیر در صفحات مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد، مربوط به پست آیدین الفت مهندس صدا و مدیر مجموعه استودیو شهر صدای پارسیان به‌عنوان یکی از مراکز مهم ضبط آثار موسیقایی بود که در تازه‌ترین پست خود از همکاری‌اش با کیخسرو پورناظری آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران و همایون شجریان خواننده شناخته شده خبر داده بود.

این کارشناس صدا که در ماه‌های اخیر فعالیت‌های زیادی را با هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان داشته، در تازه‌ترین پست خود نوشت: «روزهای خوب همکاری و ضبط با استاد کیخسرو پورناظری، با صدای جناب آقای همایون شجریان، با مهندسی ضبط آقای رضا صادقی و دستیاری ضبط آقای اشکان عارف در استودیو شماره یک شهر صدا»

انتشار خبر کوتاه همکاری دو هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان توسط آیدین الفت در شرایطی است که هنوز از جزییات همکاری این دو هنرمند در رسانه‌های رسمی کشور، خبری منتشر نشده که آیا این همکاری مشترک به تولید چند تک آهنگ یا یک آلبوم خلاصه شده است، اما این همکاری مشترک می‌تواند برای آن دسته از طرفداران همایون شجریان که با آثار این خواننده در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران نزدیکی بیشتری دارند، نویدبخش اتفاقات خوبی برای آنها باشد.

همایون شجریان یکی از پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که در سال‌های اخیر با استفاده از آموزه‌ای مکتب آوازی پدرش محمدرضا شجریان مسیری را انتخاب کرده که طرفداران پرشماری را در همه گروه‌های سنی دارد. او عمدتاً به مدد همراهی صمیمانه برادران پور ناظری (سهراب و تهمورس) آثاری را خلق کرده که تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده؛ اما همکاری با کیخسرو پورناظری می‌تواند بازگشتی برای این خواننده به ژانر موسیقی ردیف دستگاه ایرانی باشد.

درگذشت یک استاد موسیقی مقامی خراسان به دلیل ابتلا به کرونا

عیسی رستمی‌افین استاد موسیقی مقامی خراسان جنوبی، چهارشنبه اول مردادماه بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا در شهر قاین دار فانی را وداع گفت.

مرحوم عیسی رستمی متولد سال ۱۳۴۷ دهستان افین، بخش زهان شهرستان زیرکوه بود. او به سبب علاقه به موسیقی محلی از دوران نوجوانی آواز محلی را دنبال می‌کرد و از سال ۱۳۷۸ به صورت تجربی دوتار نوازی را آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۸۲ از محضر استاد عزیز تنها و استاد ذوالفقار عسکریان بهره برد. وی ضمن نوازندگی دوتار به جهت علاقه به خوانندگی محلی از دوران نوجوانی و جوانی در این زمینه نیز فعالیت داشت.

این هنرمند مسئول گروه موسیقی مقامی سرآهنگ شهرستان قائنات بود و سال‌های متمادی با انجمن موسیقی قاین و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائنات در اجرای کنسرت‌های موسیقی، جشنواره‌های موسیقی مقامی در شهرستان و استان به عنوان نوازنده و داور همکاری داشت.

وی از سال ۱۳۸۵ با صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز همکاری داشت که آثار ارزشمندی از دوتار و آواز او در آرشیو مرکز صدا و سیمای استان خراسان جنوبی موجود است.

«موسیقی ایرانی» وارد چرخه کنسرت‌های آنلاین شد

اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی از ۱۶ تا ۲۰ مرداد به مدت ۵ شب در تالار رودکی در حال برگزاری است. علاقه‌مندان موسیقی ردیف دستگاهی می‌توانند این رویداد را از طریق تلویزیون تعاملی تیوا و به صورت رایگان مشاهده کنند.

گروه «فیه مافیه» با هنرمندی سعید نایب محمدی، مجتبی عسگری، حمید قنبری در روز پنجشنبه شانزدهم مرداد، گروه «آوای ابریشم» با هنرمندی عماد حنیفه، امیر اثنی عشری، حمیدرضا برزویی، پویان گرامی، محسن فروغی در روز جمعه هفدهم مرداد، گروه «تیام» با هنرمندی هادی منتظری، حسین علیشاپور، کاوه شفیعی، محمدرضا شرایلی در روز شنبه هجدهم مرداد، گروه «نقش» با هنرمندانی امیر شریفی، مهدی امامی، محمد عشقی، المیرا مردانه، مرجان مهربان، سهیل الله دادیان در روز یکشنبه نوزدهم مرداد، گروه «نواساز» با هنرمندی علی اصغر عربشاهی، پوریا اخواص، پویان عطایی، بهزاد میرزایی و سهیل کاکاوند در روز دوشنبه بیستم مرداد در این چارچوب اجراهای آنلاینی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند.

تاکنون خوانندگان و گروه‌هایی چون کیهان کلهر، علیرضا قربانی، همایون شجریان، روزبه نعمت‌اللهی، پرواز همای، وحید تاج، کیوان ساکت، سینا سرلک، گروه لیان بوشهر، گروه رستاک، حامد همایون، ارکستر سازهای ملی ایران، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی ایران، سامان احتشامی، علی زندوکیلی، گروه دال، گروه داماهی، حمید حامی، فرزاد فرخ، گروه گیل و آمارد، اشوان، رضا یزدانی، مهدی یغمایی، حمید عسگری در روزهای کرونایی کنسرت آنلاین برگزار کرده‌اند.

یک تهیه‌کننده موسیقی نیز به دلیل کرونا دار فانی را وداع گفت

محمود یگانه‌پور از مدیران اجرایی عرصه موسیقی صبح روز شنبه یازدهم مرداد ماه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

زنده‌یاد یگانه‌پور طی سال‌های گذشته با سمت مدیر اجرایی و مدیر برنامه با هنرمندان و گروه‌هایی نظیر «فریدون آسرایی» و «کاکوبند» فعالیت داشت.

این تهیه کننده همچنین در زمینه تولید آثار موسیقی و تهیه‌کنندگی کنسرت فعالیت کرده و در چندین آلبوم و کنسرت به عنوان تیم اجرایی حضور داشت. این اتفاق در حالی رخ داده است که پدر محمود یگانه‌پور هم دو روز قبل به دلیل ابتلا به کووید – ۱۹ درگذشته بود.

طی هفته‌های گذشته چند چهره دیگر عرصه‌های مختلف موسیقی هم به کرونا مبتلا شده بودند که برخی از آنها به صورت کامل بهبود یافته‌اند و برخی دیگر هم دوران نقاهت پس از بیماری را طی می‌کنند.

ارکستر ملی «نوای آدمیت» را به مدافعان سلامت تقدیم کرد

قطعه «نوای آدمیت» از تازه‌ترین تولیدات ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف نیز روز چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه طی مراسمی با حضور وزیر بهداشت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس قدردانی از مدافعان سلامت رونمایی شد.

 سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی که روز پنجشنبه شانزدهم مرداد به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شدند از قطعه «نوای آدمیت» با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف رونمایی کردند. این قطعه به پاس قدردانی از مدافعان سلامت در روزهای کرونایی تولید و منتشر شده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با قدردانی از صاحبان اثر هنری خلق شده، اظهار کرد: همکاران ما در روزهای تلخ تحریم و شرایط سخت این روزها با بیماری کرونا مبارزه می‌کنند، متاسفانه در این مسیر بخشی از همکاران خود را از دست داده‌ایم، اما آنچه بار این عزیزان را در این روزها کم کرد انرژی مضاعفی بود که مردم و اصحاب فرهنگ و هنر به همکاران ما دادند. این اثر هنری قطعاً دل همکاران ما را شاد و روحیه مضاعف کاری آنها را بالا خواهد برد. هنر زبان گفتمان عشق و عاشقی است، هنرمند عاشق دل سپرده‌ای به شفافیت و صداقت است، کسی که به عنوان مدافع سلامت دل به آتش می‌زند عاشق است، حرکت بزرگ همکاران ما در عرصه مبارزه با کرونا ستودنی است. امیدوارم خداوند به همه هنرمندان این سرزمین که سرمایه‌های بزرگ و اجتماعی ما هستند طول عمر باعزت بدهد و هیچ‌کس درگیر این بیماری نشود، تردیدی ندارم با این همدلی و وفاق که شبیه آن را در دوران دفاع مقدس داشته‌ایم در آینده نزدیک شاهد مهار کامل بیماری کرونا خواهیم بود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “گزارش | خاموشی کنسرت‌ها و ساز ناکوک «کرونا»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید