آخرین خبر

غسالی که درجه دکترای هنری گرفت

یک نوازنده و فعال موسیقی سرحد شرق خراسان در تایباد گفت: عدم توجه و حمایت مسئولان از هنر موسیقی تا حدی است که شغل غسال بودن برای یک هنرمند مشهور در شرق خراسان بزرگ او را از کسب درجه دکترای هنری محروم کرد و این درجه پس از مرگ او به دخترش رسید.

سلمان سلیمانی اظهار کرد: متاسفانه درجه دکترای هنری مرحوم شریف‌زاده با پیگیری‌های استاد درویشی پس از مرگ وی در لحظه خاکسپاری تحویل دخترش شد و این مهم یک آسیب برای هنر منطقه سرحد شرق خراسان است.

وی با اشاره به اینکه دختر استاد از اعطای این درجه بسیار ناراحت است و این مدرک را در این زمان بی‌ارزش می‌داند، افزود: البته این کوتاهی مسئولان در عرصه هنر و محروم کردن استادی که در موسیقی مقامی زبانزد هنرمندان است از دریافت این درجه چیزی از ارزش هنری مرحوم شریف‌زاده کم نکرد زیرا او بدون داشتن هیچ درجه و مقامی توانسته بود در این حوزه نام خراسان بزرگ را در دنیا پرآوازه کند تا جایی که نسل‌های بعد هم خراسان را به موسیقی مقامی خواهند شناخت، فقط امیدواریم مسئولان ما به این درک برسند که هنرمندان زمان زنده بودنشان نیازمند حمایت هستند.

وی ادامه داد: این استاد بزرگوار اهل باخرز بوده و در ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۵ در حالی که حدود ۱۰۰ سال عمر کرد دار فانی را وداع گفت و صدای ماندگارش را برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشت.

او با اشاره به عدم حمایت مسئولان از هنر موسیقی بیان کرد: مرحوم شریف‌زاده سال ۱۳۹۴ توسط کارشناسان موسیقی نواحی که شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور در حوزه موسیقی که از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است برای کسب درجه دکترای هنری دعوت شد اما در پایان جلسه و زمان اهدای درجه به دلیل تفکرات پایین مسئولان و تنها به دلیل اینکه این مرد موسیقی مقامی کشور “مرده‌شوی” بود از دریافت این سمت محروم شد.

سلیمانی اظهار کرد: شریف‌زاده از صدای خاصی برخوردار بود که تاثیر بسزایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد، سال ۱۳۹۲وی به جشنواره موسیقی در سرخس به عنوان پیشکسوت موسیقی مقامی برای اجرا دعوت شد؛ با اینکه تنها چند دقیقه به صورت تک‌خوانی آواز “هزارگی” را خواند اما تک تک مهمان‌ها را به وجد آورد.

او در ادامه توضیح داد: مرحوم علاوه بر تبحر در موسیقی مقامی با صدای دلنوازی که داشت یکی از بهترین اذان‌ها را قرائت می‌کرد طوری که مورد توجه اکثر موسیقدان‌های بزرگ و نام‌آور قرار گرفته است؛ اما در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۵ که سال‌های پایانی عمر ایشان بود کهولت سن و اندکی آلزایمر عاملی شد تا دیگر اذان نگوید.

این جوان فعال موسیقی مقامی در تایباد تصریح کرد: نسل ما باید تلاش کنیم برای ادا کردن دِین خود به موسیقی مقامی که خاص مناطق شرق خراسان است آنچه در این حوزه فرا گرفته‌‎ایم با استناد به داشته‌های اساتیدی همچون نظر محمد سلیمانی، ابراهیم شریف‌زاده، علی‌اصغر افراز، کربلایی محمد و… در اختیار نسل آینده بگذاریم و برای آموزش آن پیشگام باشیم.

وی اظهار کرد: استاد کربلایی محمد و استاد افراز یکی از مهم‌ترین سازنده‌های دوتار در منطقه سرحد شرق خراسان “تایباد” بودند و پس از آن‌ها متاسفانه الگو و شکل اصلی این ساز به درستی مورد توجه قرار نگرفت و اگر فردی هم برای ساخت آن اقدام کرد در سیما و صدای اصلی ساز تغییراتی ایجاد کرد.

این نوازنده مطرح کرد: بنده به نوبه خودم که در این حوزه فعالیت دارم و تلاش کردم برای ادای دِینم به موسیقی مقامی پس از درگذشت این اساتید در این عرصه گام بردارم و بدون کوچکترین تغییری در صدا و سیما و الگوی دوتارهای قدیمی با قدمت ۱۵۰ ساله آن را ساخته و در اختیار هنردوستان قرار دهم.

سلیمانی در پایان با گلایه از مسئولان در خصوص عدم حمایت از هنر موسیقی گفت: استاد شریف‌زاده با وجود اینکه برای زنده نگه داشتن نام موسیقی شرق خراسان در جهان تلاش کرد اما به دلیل عدم حمایت مسئولان زندگی بسیار سختی را سپری کرد و همچنان در محرومیت درگذشت و فوت بسیار غم‌انگیزی داشت.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غسالی که درجه دکترای هنری گرفت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید