آخرین خبر

از صدرنشینی بوشهری ها تا استقبال از آخرین آلبوم استاد

مهم ترین نکته بررسی پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در سال ۹۹ صدرنشینی گروه موسیقی سیریا (موسیقی نواحی) است.

خبرگزاری شنو: با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

از سویی دیگر در ایام کرونایی جامعه که اغلب مردم به پویش در خانه بمانیم پیوستند، استقبال از آلبوم‌های موسیقی بیشتر از گذشته شده است که در ادامه این گزارش و به همین بهانه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نگاهی داشته است به ۱۰ آلبوم پرفروش موسیقی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در سایت های مجاز فروش آثار موسیقی به ثبت رسیده است.

۱- آلبوم «میز دوتایی» گروه موسیقی سیریا (موسیقی نواحی – تلفیقی)
از صدرنشینی جوانان بوشهری تا خودنمایی همیشگی آقای خاص
مفهوم «موسیقی تلفیقی» هم در میان اغلب مخاطبان موسیقی و هم نزد برخی اهالی موسیقی با تعاریف اشتباهی شناخته می‌شود، به طوری که این عده هر اثری را که ترکیبی از آواز ایرانی با موسیقی پاپ و الکترونیک باشد موسیقی تلفیقی می‌نامند در حالی که این موضوع تنها یکی از ویژگی‌های این سبک جدید موسیقایی به حساب می‌آید، اما در اصل موسیقی تلفیقی به این معنا نیست و خیلی خلاصه باید گفت، «گونه‌ای از موسیقی که نتیجه تلفیق ۲ یا چند فرهنگ موسیقایی است» را موسیقی تلفیقی می‌نامند. حال در یک دهه اخیر این سبک از موسیقی در میان اهالی موسیقی رواج گسترده‌ای یافته است و مخاطبان بسیاری را هم برای خود دست و پا کرده است.
گروه موسیقی سیریا با بهره گیری حرفه‌ای از فرهنگ موسیقایی بوشهر توانسته آلبومی موفق در حوزه موسیقی تلفیقی خلق کند که تا به امروز آلبوم «میز دوتایی» از این گروه جوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی در سال ۹۹ شده است.
آلبوم میز دوتایی اولین آلبوم گروه موسیقی سیریا است. این گروه دو سال پیش فعالیت رسمی خود را با مدیریت ماکان صغیری و با انتشار قطعه “هوار” آغاز کرد. در مجموعه حاضر گروه سیریا قصد داشته فضای جدیدی از موسیقی بوشهر را به تصویر بکشد، به نحوی که در آن شاهد تلفیق موسیقی جهان با موسیقی فولکلور بوشهر و گویش محلی هستیم. همچنین در این اثر سعی شده با یادی از بزرگان موسیقی بوشهر از آن‌ها تجلیل شود. گروه سیریا درباره این اثر می‌گوید: «آلبوم ما ناگزیر است فضای بوشهر و زندگی مردمانش را بازنمایی کند. چرا که سیریا در میان همین مردم زیسته و معنا گرفته. در این میان تلاش کرده‌ایم از ارائه تصویری غیرواقعی و سنتی بپرهیزیم و با رویکردی مدرن، بوشهر و موسیقی و مردمانش را عرضه کنیم». محمد لاریان، مهدی ناصری، معین پاکباز، امیرحسین ماهینی، بهروز شریفیان و مهدی منفرد اعضای گروه سیریا را تشکیل می‌دهند.۲ – آلبوم «خراسانیات» محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان (موسیقی ایرانی)
از صدرنشینی جوانان بوشهری تا خودنمایی همیشگی آقای خاص
دومین آلبوم پرفروش سال ۹۹ تاکنون به آلبوم جدید  و تازه منتشر شده  از استاد محمدرضا شجریان و مرحوم مشکاتیان اختصاص داد، آلبومی که با ۳۵ سال تاخیر به بازار موسیقی عرضه شد.
آلبوم خراسانیات اثر شنیده‌نشده‌ای است با صدای زنده یاد محمدرضا شجریان و آهنگسازی زنده‌یاد پرویز مشکاتیان. در این اثر که برگرفته از موسیقی مقامی خراسان است، از اشعار باباطاهر عریان و ملک‌الشعرای بهار بهره گرفته شده است. ضبط استودیویی این آلبوم مربوط به سال ۱۳۶۵ بوده، اما تا به حال منتشر نشده است. اجرای موسیقی این اثر را گروه عارف بر عهده داشته که از نوازندگان این گروه می‌توان به پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار اشاره کرد. خبر انتشار این اثر ارزنده، مژده شیرینی بود به هواداران استاد شجریان و علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک ایرانی.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از صدرنشینی بوشهری ها تا استقبال از آخرین آلبوم استاد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید