آخرین خبر

حمید صفت راهی زندان شد/ در دادگاه چه گذشت؟

آوای ایرانیان: حمید صفت خواننده رپ به اتهام قتل عمدی پدر خوانده‌اش در دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کرد و سپس روانه زندان شد.

جلسه دوم دادگاه حمید صفت رپر معروف با اتهام قتل عمد «هوشنگ» پدر خوانده‌اش روز دوشنبه (۱۸ اسفندماه) در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان با حضور هیات قضایی و قاضی متین راسخ، متهم، وکلای متهم، اولیای دم، وکلای اولیای دم، مادر متهم و تعدادی از دوستان متهم و امین مقتول برگزار شد.

به گزارش ایلنا در جلسه گذشته که شنبه (۱۶ اسفندماه) برگزار شد، نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و از طرف سه فرزند مقتول که مقیم خارج از کشور هستند، درخواست قصاص را مطرح کرد.

رئیس دادگاه در ابتدای این جلسه گفت: قرار بود جلسه ساعت ۹:۳۰ جلسه برگزار شود، اما ما از ساعت ۷:۳۰  جلسه‌ای با حضور مستشاران برگزار و از یک پزشک فوق تخصص دعوت کردیم تا  قبل از دادگاه به مطالعه دقیق پرونده و ویدیو اسکن سر مقتول بپردازد و علت تاخیر برگزاری جلسه همین بود.

قاضی متین راسخ سپس از سهیل پسر قربانی خواست تا در جایگاه ویژه قرار بگیرد. وی خطاب به دادگاه گفت: من از حمید به اتهام مباشرت در قتل پدرم و از مادرش به اتهام معاونت در قتل شکایت دارم.

در ادامه جلسه قاضی گفت: مادر حمید از این اتهام تبرئه شده است و سهیل به دادگاه گفت: حمید باید از خود دفاع کند تا من درخواستم را مبنی بر قصاص یا گذشت اعلام کنم.

درخواست قصاص برای حمید صفت

سپس دادگاه ۱۰ دقیقه تنفس اعلام کرد تا با اولیای دم و وکیل آنها صحبت کند.

در ادامه بار دیگر پسر قربانی رو به روی قضات ایستاد و درخواست قصاص خواننده رپ را مطرح کرد.

سهیل در ادامه اظهارات خود در دادگاه گفت: پدرم ۱۰ سال با حمید و مادرش زندگی می‌کرد. حمید از بیماری پدرم مطلع بود و به همین خاطر برای او درخواست قصاص دارم.

 قاضی خطاب به سهیل گفت: یکی از برادرانت به نام توماس که در خارج از کشور است درخواستی را مطرح نکرده است. او احتمالا به قوانین حقوقی ایران آگاهی ندارد، آیا حاضرید سهم دیه او را بدهید که سهیل در پاسخ به قاضی گفت: بله، حاضرم دیه را بپردازم تا حمید قصاص شود.

 در ادامه جلسه وکیل اولیای دم روبروی قضات ایستاد و به چند نکته اشاره کرد. وی در صحبت‌های خود گفت: متهم در جلسات کمیسیون پزشکی قانونی چند پزشک را همراه خود آورده بود که ما به این موضوع اعتراض داریم.  همچنین متهم مدعی بود هوشنگ سه قرص انعقاد خون مصرف کرده است، در صورتی که بیمارستان تایید کرده او دو قرص استفاده می‌کرده‌است.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی حمید ۱۷ بار در پرونده اقرار کرده متهم را کتک زده و این موضوع می‌تواند موجب تسریع در علت خونریزی و علت تشدید بیماری متوفی باشد. متهم شروع کننده دعوا بوده و بنا به بند پ ماده ۲۹۰ متهم به قتل عمد است. او ورزشکار بوده و ضربات متعدد و سنگینی به سر قربانی زده و همین موضوع باعث مرگ وی شده است.

محاکمه رپر ایرانی به اتهام قتل پدرخوانده/ "حمید صفت" روانه زندان شد

اظهارات حمید صفت در دادگاه

در ادامه دادگاه متهم در جایگاه دفاع  ایستاد و گفت: قبل از هر چیز طلب عفو و بخشش دارم. من خصوصا از سهیل که در دادگاه حاضر است، عذرخواهی می‌کنم.

 سپس گفت: من اتهام قتل را قبول ندارم. گفته شده من با دست ضرباتی به هوشنگ زده‌ام؛ اما ضرباتی که به او  وارد کردم ضربه‌ای کشنده نبود. من فقط او را هل دادم. وقتی مرا بازداشت کردند و به دادسرا بردند، مادرم به آنجا احضار شد. چون نمی‌خواستم مادرم به دادسرا بیاید به دروغ گفتم ضربه‌هایی به مقتول زدم، اما ضربه‌ها سنگین نبود که منجر به مرگ شود.

قاضی متین‌راسخ در ادامه خطاب به متهم پرسید: قبول داری ضرباتی به صورت قربانی زدی؟

قاضی از دوست حمید خواست تا جلوی حمید قرار گیرد و به حمید صفت گفت تا صحنه درگیری را بازسازی کند.

حمید کنار یکی از دوستانش ایستاد و صحنه درگیری را بازسازی کرد.

متهم پس از بازسازی صحنه درگیری در دادگاه گفت: در آن درگیری مادرم بین من و حاج آقا بود. من حاج آقا را هل دادم و می خواستم جلوی حمله او را بگیرم .او به سمت آشپزخانه رفت و من  فکر می‌کردم قصد دارد چاقو بردارد، به همین خاطر مانع او شدم. من لیوانی را برداشتم و به زمین کوبیدم تا هوشنگ را بترسانم اما گلدانی را به دیوار پرت کردم. باور کنید ضربه‌ای به سر او نزدم.

قاضی خطاب به حمید گفت: عکس‌های پرونده و آثار ریختن گچ روی دیوار، نشان می‌دهد گلدانی را به دیوار کوبیده‌ای که حمید صفت سکوت کرد.

قاضی پرسید: آیا  از بیماری زمینه‌ای مقتول و مصرف داروی او مطلع بودی؟

خواننده‌ رپ گفت: می‌دانستم به بیماری قند مبتلاست و حتی چند مرتبه از کیش برای او از این خودکارها فرستاده بودم‌. من شب بعد از حادثه در خانه دایی‌ام بودم که مادرم با من تماس گرفت و گفت هوشنگ خونریزی کرده و در بیمارستان است.

 قاضی پرسید: منظور از خودکار قلم داروی انسولین است؟ آیا می دانستی مقتول عمل قلب انجام داده و داخل رگ‌هایش فنر دارد؟

 حمید صفت در پاسخ به قاضی گفت: من در آگاهی گفتم می‌دانستم اما در واقع بعد از این ماجرا متوجه شدم.

قاضی متین راسخ  پرسید:چند سال با او زندگی کردی؟

حمید: ۱۰ سال.

 قاضی از حمید پرسید: وقتی  پدر و مادرت  از هم جدا شدند با چه کسی زندگی می کردی؟

 حمید پاسخ داد: چند سال با پدرم زندگی می‌کردم. سپس پیش مادرم رفتم. اما این اواخر بیشتر در استودیو می ماندم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی از مادر حمید صفت خواست روبه روی قضات قرار بگیرد و از او پرسید: هوشنگ چند سال قبل عمل قلب انجام داده بود؟

مهناز پاسخ داد: حدود ۵ یا ۶ ماه قبل از این ماجرا.

قاضی رو به متهم گفت: چطور نمی‌دانستی ناپدری‌ات به تازگی عمل قلب انجام داده است.

حمیدصفت پاسخ داد: مادرم و حاجی بیشتر اوقات در آلمان زندگی می‌کردند و من هم بیشتر وقتم را در استودیو بودم. به همین خاطر از عمل قلب او اطلاعی نداشتم.

 قاضی به متهم گفت: تحصیلاتت چقدر است و آیا از بیماری‌های زمینه اطلاع داری؟

حمید گفت: دیپلم نقشه کشی ساختمان دارم و اطلاعات زیادی درباره بیماری‌های زمینه ای ندارم.

قاضی از متهم پرسید: ورزشکار هستید؟

حمید گفت: سالها فوتبال و بدنسازی کار می‌کردم اما بعد در زمانی که بازداشت بودم با ورزش بوکس آشنا شدم و پس از آن که وثیقه آزاد شدم، بوکس تمرین می‌کردم.

قاضی در ادامه سوالات خود به حمید گفت: نمره درس علوم در دوره مدرسه چقدر بوده است؟ آیا آمپول زدن بلدی؟

حمید گفت: به یاد نمی‌آورم. خیر، آمپول زدن هم بلد نیستم.

قاضی پرسید: آیا با حاج آقا ورزش هم می‌کردی؟

حمید گفت: با حاج‌آقا هم باشگاه و هم فوتبال می‌رفتیم.

قاضی گفت: آخرین باری که باهم به باشگاه رفتید کی بود؟

حمید در پاسخ به این سوال گفت: هفته قبل از وقوع حادثه.

در ادامه جلسه دادگاه عزیز محمدی، وکیل متهم دفاع پرداخت و اظهارنظر کارشناسان کمیسیون پزشکی قانونی را مرور کرد.

وی گفت: در کمیسیون‌های اولیه اعلام شده بود، عمل موکلم درصدی در مرگ قربانی موثر بوده است و به همین خاطر بنا به بند پ ماده ۲۹۰ برای حمید صفت اتهام قتل عمد گرفته شد، اما موکلم در هیچ کجای پرونده اقرار نکرده با جسم سخت ضربه‌ای به  قربانی زده است و مشخص نیست چطور ضربه وارد شده به قربانی منجر به مرگ او شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شواهد موجود در پرونده، عمل موکلم موجب تشدید در قتل بوده و اتهام شروع به قتل متوجه او نیست اما دادسرا به بند پ استناد کرده است و این بند زمانی مصداق پیدا می‌کند که عمل انجام شده مستقیم و بدون عوامل دیگر منجر به فوت شود.

 قاضی متین راسخ گفت: در کمیسیون ۹ نفره پزشکی قانونی اعلام شده است رفتار متهم باعث تشدید و تسبیب در مرگ شده است.

در ادامه جلسه نماینده دادستان اجازه خواست تا صحبت کند.

 وی گفت: این نزاع پدر و فرزندی نبوده است و یک نزاع تمام عیار بوده است. ضربات وارد شده نیز سنگین بوده است. متهم گفته من قصد ترساندن او را داشتم و این کار عامدانه بوده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: هنوز  مشخص نیست چرا در کمیسیونهای پزشکی قانونی متهم دو پزشک را همراه خود به کمیسیون معرفی می‌کرده است. به همین خاطر هم بازپرس پرونده اعلام کرد در کمیسیون‌های ۷ نفره تا درصد تقصیر در مرگ  اعلام نشود ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم موضوع صلح و سازش را نادیده بگیریم اما فراموش نکنید که اگر این قتل را عمدی نبینیم بند پ ماده ۲۹۰ شأنیت پیدا نمی‌کند.

آخرین دفاع حمید صفت در دادگاه

قاضی دوباره با فراخواندن حمید به جایگاه از او پرسید به عنوان آخرین دفاعیات خود آیا صحبتی دارد.

حمید با آمدن به جایگاه در آخرین دفاعیات خود در این جلسه از دادگاه طلب عفو و بخشش کرد و گفت: هوشنگ جای پدرم بود و من هرگز فکر نمی‌کردم مشاجره میان ما باعث مرگ او شود. من از سهیل طلب بخشش می‌کنم و از دادگاه طلب کمک دارم.

در پایان جلسه نماینده دادستان اعلام کرد: با عنایت به میزان مجازات قانونی و احراز قتل عمد برای دادسرا و تقاضای مصرانه اولیای دم مبنی بر قصاص نفس تقاضای تشدید قرار تامین کیفری بازداشت موقت از دادگاه را دارم.

 خواننده رپ روانه زندان شد

مادر حمید که از دیدن صحنه بستن دستبند به دستان پسرش شوکه شده بود رو به سهیل از او  گلایه کرد .

وی گفت: من در حقت مادری و خوبی های زیادی کردم، اما چنین انتظاری را از تو نداشتم .من انتظار داشتم از اشتباه پسرم گذشت کنی.

وی رو به قاضی دادگاه گفت: قسم می‌خورم در آن درگیری حضور داشتم. از موضوعی کوچک برای پسرم  پرونده‌ای بزرگ درست شد.من در آن دعوا بین پسرم و همسرم بودم.درگیری آنقدر بزرگ نبود که منجر به مرگ هوشنگ شود. برای پسرم از هیچ یک مسئله بزرگ درست شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حمید صفت راهی زندان شد/ در دادگاه چه گذشت؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید