آخرین خبر

پای حرف‌های جوان‌ترین و فعال‌ترین تهیه کننده موسیقی

آوای ایرانیان:  در هفته گذشته دو آلبوم با صدای «رضا صادقی» و «علی یاسینی» به تهیه‌کنندگی «میلاد ماهان راد» منتشر شد. تهیه‌کننده جوانی که هم اکنون مدیریت موسسه فرهنگی هنری «لیما» را بر عهده دارد و از جمله تهیه‌کننده‌های فعال این روزهای موسیقی ایران است. میلاد ماهان راد از جمله معدود چهره‌های نسل جدید تهیه‌کننده‌های موسیقی ایران است که در مجمع صنفی ناشران هم عضویت دارد و علاوه بر کنسرت، در زمینه انتشار آلبوم هم طی سال‌های اخیر فعالیت‌ داشته است. او از سال‌ها قبل همکاری با علی یاسینی را آغاز کرده بود و سرانجام این همکاری انتشار آلبوم «۲۴» به تهیه‌کنندگی خودش و از سوی موسسه لیما بود. از سوی دیگر همکاری او با رضا صادقی هم در مجموعه تحت مدیریتش منجر به انتشار آلبوم «حواست بمن باشه» شد که طی روزهای اخیر با بازخورد مثبت هواداران این خواننده مواجه شده است. این خواننده باسابقه از زمان شروع همکاری با میلاد ماهان راد و موسسه لیما هم توانسته طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به سمت آثار خودش جذب کند. به بهانه انتشار این دو آلبوم گپی با میلاد ماهان راد داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

* اولین و مهمترین سوال این است که چرا در دوران کرونا و اوضاع بد اقتصادی که خیلی از شرکت ها حتی به فکر تولید تک آهنگ هم نمی افتند شما دو آلبوم منتشر کردید؟
همه ما در شرایطی که مردم نیاز به امید دارند وظیفه ای داریم که باید انجام بدهیم. بدیهی است ما هم به عنوان بخشی از همین مردم و بخشی از هنر همین مملکت سعی می‌کنیم در بهتر شدن حال مردم سرزمین خودمان تلاش کنیم. به طور کاملاً جدی معتقدیم خوشحال کردن مردم برای تداوم حیات هنر در این کشور، در اولویت است و برای ما هم این موضوع در اولویت بوده و در عمل به اعتقادمان عمل کردیم.

* در چنین شرایطی چطور این همه تبلیغات محیطی و مجازی گسترده برای آلبوم ها انجام دادید؟ و اصلا دلیلش چه بود؟
وقتی اثری ارزشمند تولید می‌شود که ماه‌ها برای تولید آن زحمت کشیده شده است و شرایط فعلی زندگی کرونایی را کنار هم می گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که باید شیوه‌های دیگری را برای حضور در این اکوسیستم تمرین کرد. معتقدیم تلاش برای بودن در کنار مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و هنرمندان همکار موسسه لیما نیز همگی بر این اعتقاد هستند که برنامه‌ریزی و تلاش برای خوشحال کردن مردم و بهتر کردن حال مردم بر هر موضوع دیگری اولویت دارد و ما هم برای این موضوع و ارائه مؤثر این آثار ارزشمند از شیوه‌های غیرمعمول برای تبلیغات و اطلاع رسانی انتشار این آلبوم ها استفاده کردیم.

*در چنین شرایطی وقتی برای یک آلبوم یا کلا اثر هنری چنین تبلیغاتی انجام می شود ذهن ها به سمت اسپانسر می رود. اینطور بود؟
خیر، ما در این آلبوم‌ها از حضور اسپانسر استفاده نکردیم.

*چرا علی یاسینی برخلاف اغلب خواننده های هم نسل خودش تصمیم به انتشار آلبوم گرفت؟
از نظر بنده و همکارانم در موسسه لیما، رفتار حرفه‌ای علی یاسینی علیرغم شرایط غیرمعمول فعلی کشور همواره به خوبی شفاف بوده و دیده شده است. رسیدن به رکوردهای جذاب از سوی علی یاسینی و تبدیل شدن وی به یکی از پر طرفدارترین خواننده‌های حال حاضر کشور نشان می‌دهد که انتشار آلبوم با توجه به درخواست‌های مکرری که از سوی علاقمندان و طرفداران ایشان بود، تصمیم درستی بوده است. ذکر این نکته مهم است که ما برای هر یک از هنرمندان همکار خود در موسسه لیما بر اساس برنامه‌های دقیق و بررسی شده، استراتژی‌های مشخصی داریم که ممکن است در برخی موارد هیچ شباهتی به هم نداشته باشند.

*روند صدور مجوزهای آلبوم علی یاسینی چطور بود؟
روند دریافت مجوزها سخت و بسیار پیچیده است اما چون دفتر موسیقی با توجه به رویکرد مثبت مدیرکل محترم این دفتر، برای حفظ سنت تولید آلبوم حفظ شود، در این خصوص بسیار همراهی و همکاری می‌کند و در این خصوص به طور ویژه از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می کنم که در این مسیر با ما همکاری خوبی داشتند. این رویکرد که اگر هم مشکلی وجود دارد. نحوه تعامل دفتر موسیقی به شکلی اقناعی است واقعا باید مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم با تلاشی که همکاران ما خواهند کرد، شرایط برای تولید آثار مورد نظر و توجه مردم بهتر شود.

*تجربه نشان داده در این سال ها، خواننده های هم نسل علی یاسینی تا زمانی که تک آهنگ منتشر می کردند کارهایشان در سطح خوبی شنیده می‌شده ولی زمانی که آلبوم منتشر می کنند کارهای آن آلبوم شنیده نمی شود. اولاً تحلیل شما چیست؟ دوماً آسیب شناسی برای این موضوع داشتید؟
استراتژی‌های ما برای معرفی آثار و البته قبل از آن تولید آثار همان طور که قبلا عرض کردم برای هر یک از هنرمندان همکار موسسه لیما متفاوت است چون حتی بعضاً گروه هدف هر هنرمند هم متفاوت است. این که دیگران موفق نشده‌اند اشکالات مشخصی داشتند و ما آسیب‌شناسی کردیم و مسیر این اقدامات را اصلاح کردیم. اما اگر به طور مشخص می‌خواهید در مورد آسیب‌ها بدانید، اجازه بدهید که نتایج آسیب شناسی این اتفاقات با توجه به اهمیتی که برای موسسه ما دارد نزد ما محفوظ بماند.

*به نظر خودتان کدام یک از آهنگ های آلبوم علی هیت می شود؟
تمامی قطعات این آلبوم واقعا خوب است و پتانسیل هیت شدن را دارد اما شخصاً قطعه منو برگردون و دیوار را بیشتر دوست دارم و فکر می‌کنم بیش از سایر قطعات مورد توجه قرار بگیرد.

* رضا صادقی هم آلبوم دیگری بود که منتشر کردید. چرا رضا در سال ۹۸ آلبومی منتشر نکرد؟
رضا صادقی هنرمندی نیست که تحت هر شرایطی آلبوم یا اثری را منتشر کند. یعنی دقت عمل و توجه زیادی به تمامی جوانب تولید و انتشار یک اثر دارد و برای انتشار هر آهنگ یا آلبوم از مدت‌ها قبل بررسی‌های زیادی انجام می‌دهد. این را فراموش نکنیم که در اوج ماندن برای حدود ۲۰ سال در بالاترین سطوح موسیقی و محبوبیت در این کشور، کار آسانی نیست و این نشان از همان دقت نظری است که در رضا صادقی مشهود است و شاید این مهم ترین دلیل برای عدم انتشار آلبوم در هر سال است. رضا صادقی کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند.

* بعضی‌ها این نکته را مطرح می‌کنند که پس از ماجرای فوت مرحوم علی انصاریان و ترندشدن ویدیوهای رضا صادقی و آن مرحوم، شما تصمیم گرفتید آلبوم رضا را منتشر کنید تا از این شرایط استفاده کنید.
اولاً باید یادآوری کنم که رضا صادقی حدود دو ماه قبل از واقعه از دست دادن علی انصاریان، در خصوص انتشار آلبوم اطلاع‌رسانی کرده بود. در طول این سال‌ها خوب درک کرده‌ایم که قطاری که حرکت نمی‌کند، سنگ نمی‌خورد. لازم هست به سهم خودم این واقعه دردناک و از دست دادن عزیزانمان را به مردم عزیزمان تسلیت عرض کنم، اما انتشار آلبوم رضا صادقی هیچ ارتباطی به این موضوعات نداشت. رضا صادقی هنرمندی نیست که برای انتشار آلبومش به موضوعی غیر از تصمیم تخصصی و حرفه‌ای نیاز داشته باشد. این موضوع در سال‌ها فعالیت حرفه ای ایشان مشهود است.

* رضا صادقی مدتی است که در کنار سایر آرتیست‌های شرکت شما دیده می‌شود و به نوعی از برخی آنها حمایت هم می کند. دلیلش چیست؟ اجباری از جانب شماست؟
رضا صادقی برای ما صرفاً یک هنرمند همکار نیست، برای ما معلمی است که از او درس هم می‌گیریم. اگر معنی همراهی و حضور ایشان در برنامه‌های مختلف موسسه لیما، حمایت از دیگران تلقی شود از او تشکر می‌کنیم. اما در هیچ بخشی از همکاری ما با هیچ کدام از هنرمندان اجباری وجود ندارد. رابطه ما در همه بخش‌ها مبتنی بر استدلال‌های حرفه‌ای است.

*در آلبوم رضا چند آهنگ وجود دارد که به نظرتان هیت می شود؟
در این آلبوم، واقعا همه قطعات تولید شده بسیار خوب است و به علاقه بنده نزدیک است و انتخاب بسیار سخت است. اما من سه قطعه دل و دنیا، یادم رفت و قطعه یکیو دوست داشتم را بیشتر از بقیه دوست دارم و به نظر من این سه قطعه شرایط هیت شدن را دارند.

* اگر اشتباه نکنم در آلبوم رضا، او با علی یاسینی هم همکاری داشته است. این همکاری چطور شکل گرفت؟
لازم هست این را توضیح بدهم که همه هنرمندان همکار موسسه لیما، با هم رفاقت دارند و به جای رقابت، دوستی نزدیک دارند و تلاش می‌کنند در همه ابعاد هم‌افزایی داشته باشند.

*برنامه های شرکت شما برای سال آینده چیست؟
در تلاشیم تا از هر ابزاری برای همراهی با مردم و بهتر شدن حال مردم سرزمین‌مان استفاده کنیم. هر اقدامی که مردم را خوشحال کند، در کنار برنامه‌های رسمی تدارک دیده شده برای آخرین سال قرن، می تواند در لیست برنامه‌های ما قرار گیرد. البته بدیهی است که با توجه به شرایط کرونایی موجود، بسیاری از برنامه ها منوط به تغییر این شرایط است. اما برای تهیه و انتشار قطعات و آلبوم‌های جدید تلاش خواهیم کرد.

* اوضاع مجموعه شما در سالی که گذشت و کرونا بود چطور بود؟
همه مجموعه‌های مرتبط با هنر و خصوصاً هنرمندان موسیقی و نوازندگان و سایر دست‌اندرکاران این صنعت، سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتند و ما هم از این مقوله مستثنی نیستیم. البته نسبت به اوایل این بحران شرایط بهتری داریم که البته ناشی از خلاقیت‌های تیم جوان مستقر در موسسه لیما است.

*چه پیش بینی برای اوضاع موسیقی ایران در سال آینده دارید؟
پیش‌بینی نمی‌کنم اما امیدوارم شرایط تغییر کند و ما هم برای این تغییر آنچه بتوانیم عمل خواهیم کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پای حرف‌های جوان‌ترین و فعال‌ترین تهیه کننده موسیقی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید