آخرین خبر

انتشار یک آلبوم به آهنگسازی همایون خرم

آلبوم موسیقی «نازنگه» به آهنگسازی مرحوم همایون خرم از هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی، تنظیم بابک شهرکی و خوانندگی رضا طیبی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش آوای ایرانیان، «نازنگه» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است که به آهنگسازی مرحوم همایون خرم، تنظیم بابک شهرکی و خوانندگی رضا طیبی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

«راز جاودان» با ترانه رضا طیبی، «ساز و آواز بیات اصفهان» با شعر حافظ، «دریغا»، «ناز نگه» با ترانه رضا طیبی، «ساز و آواز ماهور» با شعر حافظ، «پیام آشنا» با ترانه کریم فکور، «ساز و آواز مخالف سه گاه» با شعر حافظ، «باران غم» با ترانه هدایت الله نیرسینا قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

بابک شهرکی نوازنده ویولن – ویولا – کمانچه، علی زارع نوازنده ویولن، وحید وفایی نوازنده کنترباس، پدرام شهرکی نوازنده پیانو، فضل الله شهرکی نوازنده تمبک، امیرحسین رضا نوازنده تار، رابعه زند نوازنده قانون، نازنین ابراهیمی نوازنده فلوت، سامان احتشامی نوازنده پیانو نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند که قطعات آن بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در استودیو «پارت» ضبط شده‌اند.

رضا خرم فرزند مرحوم همایون خرم در نوشتاری پیرامون انتشار آلبوم «ناز نگه» نوشته است:

«بازخوانی آثاری که شهرت و مقبولیت خاص و عام را در سطح وسیع کسب کرده‌اند، انگیزه‌ای است که می‌توان گفت تقریباً هیچ خواننده حرفه‌ای و پرکاری را رها نکرده است. برخی از این خوانندگان در این گوی و میدان توفیقی نسبی داشته و برخی نداشته‌اند. تبیین عواملی که این توفیق را تعیین می‌کنند دشوار و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از طرف دیگر مقبولیت عام یافتن یک مطلب است. مقبولیت خاص و خواص را یافتن مطلبی دیگر و این نکته‌ای است که اهمیت آن در هر دهه نسبت به دهه قبل روشن‌تر می‌شود.

آثار جاودان زنده یاد استاد همایون خرم گذشته از مقبولیت همه جانبه در زمان ساخت و ضبط و اجرای اولیه شان در دو دهه آخر عمر دنیوی استاد از چنان محبوبیت مضاعفی بهره‌مند شد که می‌توان گفت هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران چنین اقبال هنری و اجتماعی را نداشته است. در ساخته‌های او جاذبه‌ای دل‌فریب و نیرومند است که خوانندگان را در هر رده و سطحی به انگیزه بازخوانی این آثار وا می‌دارد. بخشی از ساخته‌های ایشان در زمره حوزه کاملاً کلاسیک عصر تجدد بوده و هستند و برخی دیگر که از موقعیت‌های مردمی‌تر و بافت ساده‌تر برخوردارند عملاً در کارکرد کلاسیک‌ها جا گرفته‌اند و مانند آثار کلاسیک بارها و بارها اجرا می‌شوند.آنچه در این بین از بیشترین درجه اهمیت برخوردار است استعداد، ادراک و تلاش خواننده برای نزدیک شدن به فضای اصلی روحیه و احساسات و زیبایی شناسی است که مورد نظر آهنگساز بوده و در واقع روحیه موسیقی عصر او را که عصر رومانتیک های موسیقی ایرانی است بازگو کند.

آثار جاودان زنده یاد استاد همایون خرم گذشته از مقبولیت همه جانبه در زمان ساخت و ضبط و اجرای اولیه شان در دو دهه آخر عمر دنیوی استاد از چنان محبوبیت مضاعفی بهره‌مند شد که می‌توان گفت هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی ایران چنین اقبال هنری و اجتماعی را نداشته استسیدرضا طیبی خواننده‌ای با تجربه و دارای صدایی نیرومند، رسا و تعلیم دیده نزد بسیاری اساتید یکی از جدیدترین رهروان این گوی و میدان است که توانسته با توجه به پشتوانه دانش موسیقایی و دریافت‌های شخصی و تکنیک آوازی خاص خود و همچنین متعلق بودن به نسل دهه ۵۰ شمسی که با نغمه‌های موسیقی آن دوران عجین ترند، با طراحی و اجرای سه آواز در مایه‌های بیات اصفهان، ماهور و مخالف سه گاه، آوازخوانی خود را نیز در کنار اجرای هنرمندانه این تصانیف، به خوبی به اثبات برسا ند. علاقه او به آثار استاد همایون خرم از همین خوانده‌ها پیداست و مسلم که این صد نکته به غیر حسن بباید.

معرفی یک هنرمند در اولین آلبومش، رسمی منتشر و معمول است. سیدرضا طیبی از کارنامه‌ای پربار و پرکار برخوردار است و اشتیاق به حفظ روحیه شاگردی و یادگیری در او، بسیار قوی است به طوری که وی را در بین هم نسلانش متمایز ساخته است.

تابستان ۱۳۹۱ در اجرای کنسرتی به همراه پدر برای اولین بار شاهد اجرای آقای رضا طیبی بودم، در پایان پدر گفت: «رضا جان ایشان خواننده‌ای بسیار توانا و با اخلاقی است و چند سالی است که می‌شناسمش». مدتی قبل از درگذشت‌شان به بنده فرمودند: «خواننده جوان اراکی چندباری تماس گرفتند و در مورد آهنگ‌هایی با هم صحبت کردیم، به نظرم اجرای مجدد آنها با صدای ایشان مجموعه جالبی می‌شود. یک کاری برایش انجام بده» با لبخندی عرض کردم پدر شما صاحب اختیار هستید. دستور بدهید انجام می‌شود و عجیب آنکه چند روز بعد مجدداً این موضوع را تکرار کردند و در این سالیان کمتر دیده بودم پدر با چنین احساس خوبی در مورد خواننده‌ای تاکید داشته باشد.

۲۸ دی ۱۳۹۱ پدر به دیار باقی شتافت و اوایل سال ۹۲، آقای طیبی موضوع تهیه آلبوم را مطرح کرد و بلافاصله به یاد جمله پدر افتادم که گویی وصیتی کرده بود. با تمام مشکلات پیش رو پذیرفتم و در حد توان کار را تسهیل نمودم و از بابک شهرکی عزیز خواستم در این مورد خاص ملاحظات لازم را منظور کند که از این بابت و نیز صرف وقت و دقت فراوان و تنظیم و نوازندگی هنرمندانه‌اش سپاسگزارم و از سامان احتشامی عزیز که نوازندگی بسیار زیبای پیانو را در آواز بیات اصفهان به این مجموعه هدیه داد، ممنونم. از امیرحسین رضا هنرمند متواضع متشکرم که به نشان قدردانی از پدر در آواز مخالف سه گاه با طنین پراحساس سازش ما را همراهی کرد و همچنین از دوست فرهیخته و پژوهشگر تاریخ موسیقی ایرانی سپاس ویژه دارم.

باید اذعان کنم در طول مراحل ضبط بارها آقای طیبی نازنین اشاره داشت که حضور و نظارت استاد خرم در این کار محسوس است و حقیقتاً که چنین بود و در نتیجه ایشان با عشق و اشتیاق فراوان و تسلط و دانش آوازی خود این آثار را هنرمندانه اجرا کرد.

این مجموعه را که بر پایه دوستی و همدلی و حول محور عشق و ارادت به استاد همایون خرم شکل گرفت، به شما علاقه مندان وسیقی اصیل ایرانی تقدیم می‌نماییم و خوش بین هستم که به واسطه نشانی که از عشق دارد به طبع لطیف و دل‌های عاشق شما بنشیند. امیدوارم این اثر مورد قبول و توجه حضرت دوست و نیز رضایت و خشنودی پدر قرار گیرد و بنده در اجرای وصیت ایشان مجری شایسته‌ای بوده باشم.

رضا طیبی از جمله خوانندگان موسیقی ایرانی است که آموختن موسیقی و آواز را نزد هنرمندانی چون حسین دهلوی، محمدرضا لطفی، کریم صالح عظیمی، محمدرضا شجریان، محسن کرامتی، حمیدرضا نوربخش، ناصر فرهنگ فر، آرش فرهنگ فر، محسن الهامیان، محسن کوهستانی، محمود فرهمند، مسعود شعاری را فرا گرفته است. این خواننده که عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی و کانون مدرسان خانه موسیقی است تاکنون همکاری‌های متعددی را با مجموعه‌ها و نهادهای مختلف در تولید آثار متعدد عرفانی و ملی میهنی انجام داده است.

آلبوم «نازنگه» با شماره مجوز ۹۷۴۶۶۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ۲۴۵۳۶ کتابخانه ملی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتشار یک آلبوم به آهنگسازی همایون خرم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید