آخرین خبر

آلبوم «رو و تَذَرو» منتشر شد

آلبوم موسیقی «رو و تَذَرو» به آهنگسازی محمد عشقی و المیرا مردانه در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش آوای ایرانیان، «رو و تَذَرو» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی است که به آهنگسازی محمد عشقی و المیرا مردانه با خوانندگی حسین علیشاپور در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

در این آلبوم سهیل اله دادیان نوازنده تمبک، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه و حسین علیشاپور به عنوان خواننده حضور دارند.

«ضربی افتان و خزان»، «تک نوازی سنتور، آواز افشاری و آوازدشتی»، «ضربی دامن کشان»، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، «ضربی گلریزان»، «تک نوازی کمانچه، آواز ابوعطا، آواز بیات ترک»، «ضربی شادان»، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، تصنیف «نغمه خوان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

درباره این اثر، به قلم محمد عشقی می‌خوانیم:

«سرو و تذرو حاصل همنشینی و نگاه مشترکی است در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی؛ نگاهی مبتنی بر موسیقی دستگاهی و نیز بر مبنای سازبندی و آرایشی توافق‌یافته متشکل از یک ساز مضرابی، یک ساز کششی و همراهی تمبک به عنوان ساز کوبه‌ای.

نغمه‌سازی و نغمه‌پردازی در این اثر تا حد امکان با تکیه بر تفکری همسان، از ذهن و زبان دو نغمه‌ساز جاری شده است؛ نغماتی که در خلوت شکل گرفته و در جلوت به ظهور رسیده است.

قطعات پیش رو، با رویکردی دوگانه اجرا شده‌اند؛ بدین معنا که سعی‌مان بر آن بوده تا سازها در اجرای هر قطعه، از یک سو، راوی تکنواز و، از سوی دیگر، حامی هم‌نواز باشند. شاید شیوه ضبط این آلبوم به صورت گروهی و همزمان نیز در راستای تقویت همین ذهنیت باشد.

در این آلبوم، ضمن پایبندی به سیستم مدال موسیقی ایرانی، قطعات آزادانه و فارغ از سیر نظام‌مند و ترتیب متعلقات آوازهای دستگاه شور ارائه شده‌اند»

حسین علیشاپور از جمله خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی است که طی سال‌های گذشته علاوه بر حضور در چندین پروژه موسیقایی و کنسرت از محضر استادانی چون صدیق تعریف، محسن کرامتی، رضوی سروستانی، منوچهر همایون پور و دکتر حسین عمومی بهره مند شده است همکاری با هنرمندانی چون کیهان کلهر، مسعود شعاری، محسن نفر، بهزاد عبدی و سیامک جهانگیری از جمله فعالیت‌های علیشاپور در عرصه موسیقی است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آلبوم «رو و تَذَرو» منتشر شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید