آخرین خبر

اپرای جدید ارسلان کامکار درباره یک عشق تراژیک

ارسلان کامکار از اثر جدید خود و مراحل ساخت آن گفت.

به گزارش آوای ایرانیان، ارسلان کامکار نوازنده و آهنگساز درباره اثر جدید خود گفت: متاسفانه در موقعیتی قرار داریم که غم نان مردم از یک طرف و از طرف دیگر حمله روسیه به اوکراین و ترس از شروع جنگ تمام عیار جهانی وجود دارد و شاید حرف زدن درباره هنر سخت باشد ولی به هر حال چون هنر نباید در هر شرایطی متوقف شود باید این راه را ادامه دهیم. اپرای رابعه بر اساس نمایشنامه منظوم «رابعه رباب عشق» نوشته مسعود یحیوی ساخته شده است که این اثر نگاهی به زندگی شگفت رابعه بلخی شاعر قرن چهارم هجری است.

این هنرمند افزود: او هم دوره با رودکی می‌زیسته و پدر و برادرش فرمانروایان بلخ و سیستان و قندهار، پاره ای از ایران آن روزگار بودند. عطار نیشابوری داستان عشق ناکام رابعه را در منظومه الهی‌نامه آورده و ابوسعید ابوالخیر و عبدالرحمن جامی رابعه را شاعری عارف و صوفی دانسته‌اند.

او ادامه داد: اگرچه از رابعه اشعار کمی به جا مانده و باقی توسط برادرش یا همچون بسیاری از آثار رودکی در گذر زمان نابود شده اما او را مادر شعر پارسی خوانده‌اند و عشق پرشور او به افسانه تبدیل شده است. رابعه بنت کعب نذر داشت تا با پای پیاده به کعبه برسد و رسیده بود. حسادت و بی کمالی برادرش سبب شد نه تنها به حریم عشق او حمله کرد بلکه جانش را نیز گرفت و فاجعه بارترین اتفاق این بود که برادرش تمامی اشعارش را سوزاند و از بین برد و ما این روزها فقط چند غزل و قصیده از رابعه داریم.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: اپرای رابعه در پنج پرده عشق تراژیک رابعه بلخی را تصویر می‌کند و موسیقی این اپرا را طی دو سال  ساختم. این اثر دوساعته ترکیبی از موسیقی کلاسیک و نواهای موسیقی ایرانی است.

این هنرمند تاکید کرد: دوست هنرمند من مسعود یحیوی روی متن این اثر کار کرده است و شعرهای رابعه در این اثر وجود دارد. شش سال پیش مسعود یحیوی متن را برای من به آموزشگاه آورد تا مطالعه کنم در نتیجه با اینکه کار سختی بود قبول کردم که روی این اثر اپرا بسازم. در نظر دارم اگر شرایط فراهم شود به زودی این اثر موسیقایی را ضبط کنم البته چون دو ساعت موسیقی است واقعا هزینه بر است، خیلی از همکاران باید با من دوستانه همکاری کنند تا بتوانیم این اثر را ضبط کنیم.

وی در پایان گفت: همچنین می‌خواستم که این اثر را روی صحنه اجرا کنم در نتیجه با مسوولان تالار وحدت صحبت کردم. نظر بر این است نقش رابعه و مادرش را باید دو تک خوان خانم اجرا کنند در نتیجه در حال فکر کردن درباره این موضوع هستم تا بتوانم به نتیجه درستی برسم. من دوست دارم این اثر را در ایران اجرا کنم و پیشنهادهایی برای اجرا در آذربایجان و اوکراین قبل از حمله روسیه، داشتم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اپرای جدید ارسلان کامکار درباره یک عشق تراژیک”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید