آخرین خبر

دستیار وزیر ارشاد از اهمیت بزرگداشت حکیم نظامی گفت

گروه فرهنگ و هنر: برنامه‌ریزی برای معرفی بهتر و شایسته‌تر مشاهیر و سرمایه‌های اصیل فرهنگ و هنر ایران اسلامی همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه در سال‌های اخیر مسؤولان فرهنگی کشور در این باره کم‌کاری کرده یا بهتر است بگوییم خیلی مواقع هیچ اقدامی نکرده‌اند که حاصل آن مصادره ادوات هنر اصیل ایرانی چون «تار» و… توسط کشور‌های همسایه بوده یا مصادره اصالت مشاهیر بزرگ ایرانی که همواره در سایه کم‌کاری و غفلت مسؤولان فرهنگی کشور اتفاق افتاده است. متاسفانه باید گفت در سال‌های گذشته به شنیدن اخباری که حاکی از مصادره اغراق‌آمیز و دروغین مشاهیر تاریخ فرهنگ و هنر ایران بود، عادت کرده‌ بودیم به طوری که به نظر می‌رسید حتی خود مسؤولان فرهنگی کشور هم در این سال‌ها تسلیم این جریان شده‌ بودند و هیچ انگیزه‌ای برای مقابله با آن نداشتند تا اینکه وزارت ارشاد دولت سیزدهم با برپایی نشست خبری بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از برنامه‌های ملی و بین‌المللی گسترده خود برای شناساندن مشاهیر رونمایی و آیین بزرگداشت حکیم نظامی را شب گذشته با حضور چهره‌های فرهنگی کشور و بین‌المللی در تالار وحدت برگزار کرد. این اتفاق را باید از چند جنبه امیدوارکننده دانست؛ نخست اینکه وزارت ارشاد دولت سیزدهم با ارائه برنامه‌های مدون و گسترده خود برای معرفی و شناساندن نظامی‌گنجوی، شاعر پرآوازه ایرانی، نشان داده بخوبی به اهمیت شناساندن بزرگان فرهنگ و هنر کشور به مردمان کشورهای مختلف پی برده، نکته دومی که باید به آن اشاره کرد این مساله است که برپایی بزرگداشت نظامی‌‌گنجوی باید آغازی برای معرفی سایر مشاهیر و بزرگان فرهنگ و هنر ایران باشد نه آنکه مسؤولان وزارت ارشاد به برپایی بزرگداشت نظامی‌گنجوی قانع شوند.
بدون ‌شک اگر مسؤولان وزارت ارشاد بخواهند این رویه امیدوارکننده را ادامه دهند باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و علمی به شناساندن مشاهیر ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی ادامه دهند تا این مسیر در بالاترین سطح ممکن ادامه یابد. در همین ارتباط محمود شالویی، دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی‌گنجوی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: حکیم نظامی، شاعر نامدار ایرانی و از مفاخر بزرگ فرهنگ و ادب فارسی است، اگرچه در میان مردم ایران و ملت‌های فارسی‌زبان تا اندازه‌ای شناخته شده است اما ضرورت داشت این چهره نامدار که از مفاخر بزرگ محسوب می‌شود، در سطح جهانی هم معرفی شود. وی در ادامه گفت: آنچه ما در آیین گرامیداشت حکیم نظامی در صدد آن هستیم معرفی این چهره تابناک ادبی ایرانی به سراسر جهان و برای همه مردم دنیاست، زیرا جهانیان باید بدانند که حکیم نظامی، شاعر نامدار‌ ایرانی از مفاخر بزرگی است که کمتر می‌توان نظیر این شاعر را پیدا کرد.
شالویی در ادامه به ابعاد ادبی نظامی پرداخت و گفت: نظامی شاعری حکایت‌پرداز و از مفاخر ادبی ایرانیان است و همچنین دارای حکمت و معنویت و برخوردار از توان و ظرافتی مثال‌زدنی در حوزه ادبیات فارسی و حکمت معنوی است که همین مساله اهمیت معرفی بهتر این شاعر و حکیم ایرانی را به دنیا چندین برابر می‌کند.
وی درباره ثمرات این مراسم‌ها برای نسل جدید گفت: بدون ‌شک، آشنایی با حکیم نظامی موجب می‌شود نسل امروز ما هم با فرهنگ و ادب کهن ایران بهتر آشنا شود، همچنین آشنایی با حکیم نظامی موجب می‌شود جهانیان بیشتر نسبت به فرهنگ و تمدن ایران آشنایی پیدا کنند.
وی ادامه داد: اگر چه از زمان حکیم نظامی تا به امروز صدها سال می‌گذرد اما حکیم نظامی دارای اشعار زنده و پویاست که نسل جوان می‌تواند بخوبی با اشعارش ارتباط برقرار کند.
شالویی در ادامه خاطرنشان کرد: شناخت هر چه بهتر حکیم نظامی موجب می‌شود تا دانش و اندیشه ناب ایرانی به همراه شعر و ادب پارسی بهتر به جهانیان شناسانده شود. حکیم نظامی از مفاخری است که شعر و حکمت را با هم درآمیخت و طرحی نو در انداخت، از سوی دیگر نظامی با حکایت‌ها و قصه‌های به ظاهر بزمی خویش توانست یک جریان فکری و فرهنگی همراه با نتایج معنوی ارائه کند. مسؤول ستاد بزرگداشت نظامی گنجوی گفت: نکته قابل تامل آنجاست که اشعار و ابیات حکیم نظامی به عنوان اشعار عاشقانه شناخته می‌شود اما در حقیقت نهایت حکمت و معرفت را در لابه‌لای این اشعار گنجانده و موفق شده است با اشعار و ابیاتی هنری، اندیشه‌هایی عقلانی را به جهان بشری ارائه کند، زیرا در تمام اشعار حکیم نظامی این مساله به چشم می‌خورد که تمام مردم با همه تفاوت‌های فردی را در کنار یکدیگر با محبت و مهربانی بنشاند.
شالویی در بخش دیگری از گفت‌وگو با «وطن امروز» خود درباره برخی اقدامات انجام شده در راستای بزرگداشت حکیم نظامی گفت: برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در ۶۵ کشور با همکاری ۸۰ نمایندگی فرهنگی خارج از کشور، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران، برگزاری نشست تخصصی نظامی‌شناسی در دانشگاه‌های معتبر، برگزاری نمایشگاه ۲۲ پوستر طراحی شده در دانشگاه‌ها، برپایی جشنواره و نمایشگاه‌های استانی در ابعاد تجسمی، موسیقی، نمایشی، ادبی و پوستر، نامگذاری خیابان، میدان و اماکن فرهنگی به اسم حکیم نظامی در سطح مرکز استان و شهرستان‌ها، برپایی همایش بین‌المللی علمی- پژوهشی حکیم نظامی با همکاری انجمن آثار و مفاخر با حضور نظامی‌شناسان داخلی و خارجی، اعلام فراخوان مسابقه بزرگ کتابخوانی در سطح ملی بویژه مناطق محروم، اعلام فراخوان جشنواره بزرگ دانش‌آموزی در گرایش‌های مختلف، اعلام فراخوان جشنواره آثار هنرجویان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های هنری سطح کشور، رونمایی حضوری و مجازی در سطح بین‌المللی از آثار و نسخ خطی فاخر قدیمی، معرفی و نشر حکایت‌ها و مضامین معنوی و اخلاقی آثار حکیم نظامی با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد در سطح کشور و حمایت از چاپ آثار و کتب مرتبط با حکیم نظامی تنها برخی از برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی محسوب می‌شود.
وی در پایان گفت: بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از ۲۱ اسفند تا اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار و به برنامه‌های نوروز متصل می‌شود، همچنین وزرای فرهنگی عضو اکو چهارم و پنجم فروردین‌ در کشور حضور خواهند داشت و برنامه‌های متنوعی داریم. از آنجا که موضوع نظامی بسیار مهم است این بزرگداشت به عنوان یک رویداد کم‌نظیر است که با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای شرکت در این رویداد نشان از عزم ملی برای شناسایی این حکیم بزرگ دارد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دستیار وزیر ارشاد از اهمیت بزرگداشت حکیم نظامی گفت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید