آخرین خبر

نمایشگاه برگزیدگان فستیوال ملی طراحی سنگ ایران در نگارخانه سهراب

به گزارش آوای ایرانیان نمایشگاه «بیا ز سنگ بپرسیم» شامل آثار برگزیدگان فستیوال ملی طراحی سنگ ایران از روز جمعه ۲۶ خرداد ماه در نگارخانه سهراب افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه شامل ۱۹ اثر ساخته شده با سنگ است که در سال ۱۴۰۰ در فستیوال ملی طراحی سنگ ایران برگزیده شده بودند.

فستیوال ملی طراحی سنگ ایران رویدادی است که از سوی انجمن سنگ ایران، به عنوان عالی‌ترین نهاد صنفی و تخصصی حوزه سنگ در کشور، با هدف حمایت از ایده‌های خلاق و نوآورانه معماران، طراحان و هنرمندان ایرانی برگزار شد؛ آن هم در کشوری که به لحاظ منابع طبیعی سنگ، از کشورهای بسیار غنی جهان محسوب می‌شود.

این انجمن در همین راستا و از جهت ارزش آفرینی خلاقیت محور از طریق توسعه و ترویج مقوله طراحی سنگ در بین صنعتگران و فعالان این حوزه، «فستیوال ملی طراحی سنگ ایران» را با موضوع «ساخته‌های سنگی کوچک مقیاس» برگزار کرد. این رویداد ملی، با حضور و حمایت جمع کثیری از نخبگان، اساتید دانشگاهی، معادن و شرکت‌های تخصصی حوزه سنگ علاوه بر ابعاد ملی، در راستای چشم انداز بین المللی آن و با هدف شناساندن ایده‌ها و طرح‌های خلاق و نیز معرفی انواع متنوع و بی نظیر سنگ‌های ایرانی به جهانیان، برگزار شد.

هیات داوران این رویداد متشکل از بهروز دارش مجسمه ساز، هوشنگ مهراردلان معمار، غلامحسین نامی نقاش، کارلو واننیکولا طراح، خوزه کارلوس پالاسیوس طراح بودند و اعضای شورای سیاست گذاری و انتخاب آثار را، احمد شریفی، فرهاد آزرمی، حسین دنیاگرد، محمدیوسف نیلی، حسین موسوی، ایمان علاقبند، محمد رسا، محمد مالکی، رضا حسن زاده و مهدی فلاح تشکیل دادند. در این رویداد ملی، از بین ۶۳۰ طرح ارسالی، در مرحله اول ۱۵۰ طرح و در مرحله بعد ۹۰ طرح و در مرحله نهایی ۱۹ طرح انتخاب شد.

حسین دنیاگرد راد، عضو شورای سیاست گذاری و انتخاب آثار این فستیوال، درباره ایده شکل گیری این رویداد گفت: این فستیوال با شعار ایده طراحی و اجرا شکل گرفت. در خصوص طراحی با سنگ ما در این فستیوال سعی کردیم که تمام جوانانی که صاحب تفکر و ایده و طراحی هستند را دور هم جمع کنیم و در کنار استادان و متخصصان در حوزه طراحی و سنگ و اجرا، خیال‌های این جوانان و و این طراحان را به ساختی متناسب و در حد بین‌المللی تبدیل کنیم.

به گفته دنیاگرد راد، یکی از اهداف این فستیوال جان بخشی به سنگ در سبک زندگی معاصر با استفاده از تفکر طراحانه و هنرمندانه بوده است.

وی در این زمینه عنوان کرد: مطابق با آموزه‌های تفکر طراحی یا تفکر دیزاین، کشف شعور نهفته در مواد و استفاده از آنها در فرایند طراحی یکی از راه‌های رسیدن به طرح‌های خلاق و نوآورانه است. این یکی از اهدافی است که در فستیوال ملی طراحی سنگِ ایران پیگیری می‌شود. از طریق فراخوانی که به شکل سراسری اطلاع‌رسانی شد، در مرحله نخست تعداد قابل‌توجهی از طراحان، هنرمندان و معماران کشور عزیزمان طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه و خلاقیت‌های خودشان را با کشف شعور نهفته در ماده سنگ تا اسفند ۱۳۹۹ به صورت فایل تصویری در قالب فایل سه بعدی سازی شده رایانه‌ای یا عکس از مدل و ماکت و یا اتود دستی به دبیرخانه این فستیوال ارسال کردند.

وی افزود: پس از انتخاب آثار برگزیده، در مرحله دوم، ساخت آثار با استفاده از سنگ‌های منتخب از معادن سنگ کشور که در اختیار طراحان و هنرمندان قرار گرفت، آغاز شد. نهایتاً آثار ساخته شده توسط هیأت داوران مورد داوری قرار گرفت که علاوه بر انتشار در کتاب فستیوال، اینک در قالب «نمایشگاه فستیوال ملی طراحی سنگ ایران» در نگارخانه سهراب به دید عموم گذاشته خواهد شد. همچنین قرار است در قالب چند نمایشگاه بین‌المللی، گزیده‌ای از این آثار در ۲ کشور ایتالیا و اسپانیا که خود از کشورهای شاخص در حوزه تولید و طراحی سنگ به شمار می‌روند، ارائه شوند.

دنیاگرد راد در پایان ابراز امیدواری کرد که فستیوال ملی طراحی سنگ ایران، فرصت مناسبی باشد برای‌اینکه طراحان و هنرمندان و معماران ما با این ماده که با فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران‌زمین پیوند دارد، آشتی کنند و شاهد توسعه تفکر طراحی سنگ در بین هنرمندان طراحان و معمار کشورمان باشیم. به باور او، سنگ طبیعی از نمادهای سرزمین ما ایران است که در دنیا شناخته شده است و اگر این عنصر طبیعی با قوه‌ی خیال طراحان درهم‌آمیخته شود، می‌تواند به جایگاهی درخور دست پیدا کند.

نمایشگاه «بیا ز سنگ بپرسیم» را می‌توانید از روز جمعه ۲۶ خرداد تا ۷ تیر ۱۴۰۲ در نگارخانه سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ تماشا کنید.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمایشگاه برگزیدگان فستیوال ملی طراحی سنگ ایران در نگارخانه سهراب”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید