آخرین خبر

«شش جوجه کلاغ و یک روباه» غریب‌پور به صحنه می‌آید/ یک تجربه تازه

به گزارش آوای ایرانیان مهدی رضایی بازیگر، نویسنده، کارگردان تئاتر و مشاور هنری خانه نمایش از روی صحنه بردن جدیدترین اثرش به عنوان «شش جوجه کلاغ و یک روباه» نوشته بهروز غریب‌پور در تیر ماه سال جاری خبر داد و درباره ورودش به حوزه تئاتر کودک و نوجوان پس از سال‌ها فعالیت در حوزه تئاتر بزرگسال توضیح داد.

رضایی درباره زمان اجرا و شیوه اجرایی تازه‌ترین تجربه کارگردانی اش بگفت: «شش جوجه کلاغ و یک روباه» نخستین اثر تولیدی کارگروه کودک و نوجوان خانه نمایش دا است و همچنین، نخستین کارگردانی من در حوزه نمایش کودک و نوجوان به شمار می‌رود. این اثر قرار است نمایشی موزیکال باشد و با مشاوره خود بهروز غریب‌پور روی صحنه برود.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم در این اجرا، ریتم و ضرب رادیویی (نوار قصه قدیمی آن) را حفظ کنیم چون وقتی یک نمایش روی یک ریتم و ضرب نوشته می‌شود، تغییر دادن آن عملی منطقی نیست البته از تکنیک‌ها و فرم‌های اجرایی جدیدی در این اثر استفاده خواهیم کرد. جدا از استفاده از عروسک و بازیگر در این اثر، از پانتومیم و فرم‌های نمایشی جذاب برای کودکان و نوجوانان بهره گرفته‌ایم. «شش کلاغ و یک روباه» قرار است در تیر ماه سال جاری در خانه نمایش دا به صحنه برود و هم اکنون در مراحل پایانی تمرینات است.

وی درباره تجربیاتی که در حوزه تئاتر بزرگسال داشته است، عنوان کرد: اولین نمایش حرفه‌ای خودم را با عنوان «شب بیست و یکم» نوشته محمود استادمحمد سال ۸۹ در فرهنگسرای نیاوران به صحنه بردم و ۲ سال پیش هم آن را در عمارت نوفل لوشاتو بازتولید کردم که با استقبال مخاطبان مواجه شد. نمایش‌هایی مثل «گوریل»، «قلعه»، «تیمون آتنی»، «فریدون» و «گمستان» را نیز اجرا کرده‌ام. معمولاً نمایش هایی را که به صحنه می برم فضایی تلخ و اجتماعی دارند و به مسائل روز جامعه توجه می کنند مانند نمایش «گوریل» که براساس نمایشنامه‌ «گوریل پشمالو» یوجین اونیل نوشته شده بود و متاسفانه با اصلاحیه های زیادی نیز در زمان تولید روبرو شد.

مشاور هنری خانه نمایش دا با اشاره به مشکلاتی که در تئاتر بزرگسال وجود دارد، بیان کرد: در شرایط این روزهای تئاتر با موضع‌گیری‌های شدیدی که وجود دارد، امکان فعالیت در حیطه مورد علاقه ام در تئاتر وجود ندارد بنابراین ترجیح می‌دهم که در حوزه شریف کودک و نوجوان به عنوان کارگردان تئاتر فعالیت کنم و نمایشنامه‌ای که انتخاب کرده‌ام، از استاد بهروز غریب‌پور است که خود من در کودکی، خیلی از نوار قصه او یاد گرفته‌ام و به پرورش تخیل من کمک زیادی کرده است.

رضایی در پایان تخصصی ماندن حوزه تئاتر کودک و نوجوان را دلیل ورودش به این حوزه عنوان کرد و گفت: من به سیاست‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی و مدیریت آن معترض هستم چون آدم‌های غیرمتخصص را در حوزه انتخاب آثار به ویژه در حوزه تئاتر بزرگسال وارد کرده است اما خوشبختانه هنوز حوزه تئاتر کودک و نوجوان تخصصی باقی مانده است. خیلی از کارگردانان به همین دلیل عطای روی صحنه بردن اثر را به لقایش بخشیدند با این وجود، تئاتر حرفه ماست و ما با آن زنده هستیم نه فقط زنده به معنای کسب درآمد، بلکه به این معنی که یک هنرمند با انجام فعالیت هنری زنده است از این رو، ترجیح دادم اگر بخواهم اثری را روی صحنه ببرم، در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«شش جوجه کلاغ و یک روباه» غریب‌پور به صحنه می‌آید/ یک تجربه تازه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید