آخرین خبر

تماشاچیان مسحور «قهرمان کوچک»

به گزارش آوای ایرانیان،  آرش پژمان، معاون آموزش شهروندی شهرداری تهران به تماشای نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» که تا ۳۰ مردادماه در حوزه هنری میزبان مخاطبان خود خواهد بود، نشست.

پژمان پس از تماشای این اثر با بیان نکاتی گفت: پس از واقعه عاشورا، هنرهای مختلفی سعی کردند به این واقعه بپردازند و آن را زنده نگه دارند که هنرهای نمایشی یکی از مهم‌ترین آنها بوده و نمونه آن تعزیه است. این در حالی است که هنرهای نمایشی عاشورایی ویژه کودک و نوجوان هیچگاه شکل نگرفت.

وی افزود: کار برای کودک و نوجوان بسیار دشوار است، چرا که این گروه سنی تاریخ نمی‌داند، نشانه‌ها را نمی‌شناسد و با آنها زیست نکرده است؛ به این ترتیب برای ساخت چنین اثری دقت‌نظری چندبرابری نیاز است.

معاون آموزش شهروندی شهرداری تهران ادامه داد: «قهرمان کوچک» نمایش عروسکی عاشورایی موفقی بود، چراکه در طول اجرا کودکان و نوجوانانی که در تماشاخانه مهر حضور داشتند لحظه‌ای از پیگیری داستان و ماجرای روایت شده چشم برنداشتند و تا پایان بدون هیچگونه ناهنجاری معمول آن را دنبال کردند. بدیهی است که در تماشاخانه‌های تئاتری که نمایش‌های کودک و نوجوان اجرا می‌شود برخی مخاطبان کودک بی‌تابی کنند و با اثر نمایشی ارتباط لازم را برقرار نکنند اما روند درست، بجا و پرتوان «قهرمان کوچک» مانع از چنین رویداد متداولی شد.

وی افزود: به همه خانواده‌هایی که دسترسی به تماشاخانه مهر حوزه هنری را تا ۳۰ مردادماه دارند توصیه می‌شود به همراه فرزندان کودک و نوجوان خود برای تماشای این اثر دوست‌داشتنی بیایند چراکه محدوده تاریخی اجرای «قهرمان کوچک» کوتاه است و پس از این شب‌ها گویا برای خادمی زائران مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی به عازم کشور عراق می‌شود.

پژمان در ادامه گفت: تئاتر کودک همانند سینمای آن هنری اقتصادی نیست اما وظیفه هنرمندان است که برای این گروه سنی اثر مناسب، جذاب و سازنده خلق کنند. چنین وظیفه‌ای هنگامی موفق عمل می‌کند که سازمان‌های مربوطه و متولیان فرهنگ و هنر کشور پای کار بیایند، حمایت‌های همه‌جانبه از آن داشته باشند چراکه ما در کشور شیعی زندگی می‌کنیم و وارث حکومت شیعی هستیم که باید برای حفظ و بقای آن هزینه کنیم.

وی افزود: تئاتر کودک گونه‌ای نمایشی فکاهی و بی‌مغز نیست که صرفا بخواهد از مخاطب خود خنده بگیرد؛ در نتیجه باید حمایت‌های ویژه‌ای از آن شود، چرا که هرچه ما برای گروه سنی کودک و نوجوان هزینه کنیم، هزینه‌های آینده کشور برای اصلاح رفتارهای اجتماعی کاهش می‌یابد. امروز این امکان برای خدمت فرهنگی و هنری به کودک و نوجوان فراهم است اما باید به‌درستی هدایت و به آن پرداخته شود.

پژمان در پایان گفت: نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» قدم کوچکی در عرصه هنرهای نمایشی کودک و نوجوان است اما همین قدم کوچک آنچنان ارزشمند است که باید بر آن ارج نهیم و قدر آن را با حمایت‌های لازم بدانیم.

گفتنی است، نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی افشین ناظری از ۲۰ تا ۳۰ مردادماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر به نشانی تقاطع خیابان حافظ و سمیه روی صحنه خواهد رفت. این نمایش یک نذر فرهنگی است و تماشای آن رایگان است اما به‌منظور رفاه حال علاقه‌مندان و نظم‌بخشی در میزان ظرفیت‌های تماشاخانه لازم است جهت هماهنگی و رزرو بلیت با شماره‌های ۰۹۳۵۱۰۳۹۰۲۸ و ۰۲۱۹۱۰۸۸۴۱۱ تماس یا به سایت‌های تیوال و گیشه۷ مراجعه شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تماشاچیان مسحور «قهرمان کوچک»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید