هر چند فاصله چندانی با زمان برگزاری جشنواره نداریم اما این روزها ابهاماتی درباره محل برگزاری این جشنواره وجود دارد و این ابهامات، خبر از مشخص نبودن محل قطعی برگزاری رویداد می‌دهد. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که سال‌ها بود به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شد، امسال به دلیل برخی مشکلات، هنوز محل برگزاری قطعی‌اش قطعی نشده و در هاله‌ای از ابهام است. این در حالی است که تنها کمتر از سه ماه تا برگزاری جشنواره باقی مانده است!

برای اطلاع دقیق‌تر از وضعیت میزبانی جشنواره و رفع برخی ابهامات، به سراغ کاظم نظری مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم و گفتگوی کوتاهی با وی داشتیم.

کاظم نظری

 

کاظم نظری با اشاره به سابقه طولانی میزبانی همدان از این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سال‌هاست به میزبانی همدان برگزار می‌شود و این جشنواره در این شهر جایگاه و قدمتی کسب کرده است. از ۲۷ دوره‌ جشنواره که تاکنون برگزار شده، ۱۹ دوره در همدان بوده است. در این ۱۹ دوره هم همراهی خوبی را از استانداری این استان شاهد بوده‌ایم اما از سال گذشته که دبیر دوره جدید جشنواره را معین کردیم، استانداری همدان اعلام کرده که مشکلاتی در مسیر میزبانی دوره جدید رویداد وجود دارد و به همین دلیل، مار را آنچنان که باید همراهی نمی‌کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی از تمایل دیگر استان‌ها برای برگزاری این رویداد خبر داد و گفت: در حال حاضر چندین استان راغب به میزبانی جشنواره هستند؛ از بندرعباس گرفته تا خوزستان و حتی اصفهان که جشنواره فیلم کودک و نوجوان را هم بر عهده دارد. علی‌رغم همه این رغبت‌ها برای میزبانی جشنواره، اعتقاد ما این است که در طول این ۱۹ دوره جشنواره که تاکنون در همدان برگزار شده، بودجه و امکانات زیادی راهی این شهر شده است و صرف تجهیز سالن‌ها و توسعه زیرساخت‌های نمایشی شده است. به عبارت دیگر سال‌ها روی این شهر سرمایه‌گذاری شده و حالا با تغییر میزبان، همه آن سرمایه‌گذاری‌ها بر باد می‌رود.

وی همچنین ادامه داد: نمی‌توان سنگینی بار جشنواره را فقط و فقط بر دوش وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی گذاشت. توان مرکز هنرهای نمایشی هم محدود است و اگر می‌خواهیم جشنواره به نحو احسن برگزار شود، استان و استانداری هم باید پای کار باشند. سال گذشته ضرر و زیان زیادی دادیم و به خاطر عدم همکاری استانداری، کلی مقروض شدیم.

نظری راجع به خلف وعده استانداری همدان چنین گفت: صحبت اولیه‌ بر مبنای مشارکت ۵۰ درصدی استانداری در مخارج جشنواره بود ولی حالا بر خلاف وعده قبلی، استانداری تنها بخش اندکی از هزینه‌های جشنواره را متقبل می‌شود. این مساله بار سنگینی برای اداره کل هنرهای نمایشی ایجاد می‌کند و این اداره کل توان تحمل سنگینی این بار را ندارد.

وی همچنین توضیح داد: مشکلاتی که مسئولین استانداری همدان از آن سخن می‌گویند هم مشکلات مالی و هم مشکلات زیرساختی است به هر حال زمان در حال از دست رفتن است و روز به روز به موعد برگزاری جشنواره نزدیک می‌شویم. هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در کشور کم نیستند و همه آنها توقع دارند که ما به عنوان اداره کل هنرهای نمایشی، به موقع پاسخگو باشیم و نیازهای تئاتر کودک و نوجوان را مرتفع کنیم. یکی از این نیازها، برگزاری جشنواره است؛ چون در جریان جشنواره تولید صورت می گیرد و این تولید، سرمایه هنری یک سال کشور را تامین می‌کند.

نظری اشاره کرد: متاسفانه از عدم همراهی مسئولین استانداری همدان اینگونه برداشت می‌شود که تمایلی به میزبانی دوره جدید جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ندارند؛ چرا که با شرایطی که مدنظر آنهاست، امکان برگزاری جشنواره در شهر همدان وجود ندارد.

وی در پایان حساسیت این جشنواره را اینگونه تشریح کرد: بیش از ۱۲ کشور در این جشنواره حضور دارند و بیش از سه ارگان بین‌المللی آن را رصد می‌کنند؛ از یونیسف گرفته تا یونیما و بسیاری از سندیکاهای بزرگ دنیا که در حوزه تئاتر کودک فعالیت دارند، ما را زیر ذره‌بین دارند و بر همان مبنا، گزارشاتی درباره وضعیت فرهنگی قشر کودک و نوجوان به سازمان ملل و یونیسف و یونسکو ارسال می‌شود. این موضوع بر حساسیت این رویداد می‌افزاید و ای کاش این حساسیت از سوی برخی درک می‌شد.

منبع :هنر آتلاین