آخرین خبر

مسابقه کارتون و کاریکاتور دوستی ایران و برزیل برگزار می شود

به گزارش آوای ایرانیان صبح شنبه ـ ۲۸ مرداد ماه ـ نشست خبری جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره در ابتدا به معرفی مهمانان برزیلی برنامه پرداخت.

او گفت: السیو آمریم از برزیل که چهره‌ای مطرح در عرصه کارتون و کاریکاتور است را به عنوان دبیر اجرایی مسابقه در کنارمان خواهیم داشت. او از هنرمندان مطرح برزیل است و مسئولیت موزه زیرالدو در کشور برزیل هم به عهده ایشان است. زیرالدو هنرمند مطرح آمریکای جنوبی است.

شجاعی با اشاره به اینکه السیو آمریم، دبیر اجرایی رویداد در برزیل است، ادامه داد: هنرمند دیگر از برزیل که به عنوان داور با ما همراه هستند. آقای گیلمار شخصیت برجسته عرصه کارتون و کاریکاتور برزیل است. او هرسال آثارش را در قالب کتاب منتشر می‌کند.

شجاعی در ادامه برنامه به جزییات بیشتر جشنواره پرداخت و گفت: امروز اتفاق خوبی را با همکاری دوستان و نماینده برزیل رقم خواهیم زد. و باید بگویم این اتفاق رویدادی بین‌المللی است.

دبیر جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل ادامه داد: در بحث کاریکاتور چهره، دو چهره بسیار مطرح است. یکی چهره فوتبالیست پله است که به عنوان بهترین فوتبالیست در تمام ادوار قلمداد شده است. علاوه بر آن آقای وینیسیوس جونیور نیز بازیکن برجسته فوتبال است که در لالیگا برخورد کاملا نژاد پرستانه‌ای با ایشان شد. آن اتفاق به شدت اتفاق گسترده به‌خصوص در میان کارتونیست‌های این عرصه داشت. طراحی‌های بسیار زیادی در این راستا خلق شد. بنابراین این دو چهره برزیلی دستمایه کشیدن کاریکاتور هستند. این اتفاق را در آبادان خواهیم داشت که برخی به شوخی می‌گویند شعار آبادان برزیلته را در آبادان رقم می زنیم. این منطقه بسیار هم فوتبال‌دوست است و موجب نزدیکی میان ما و برزیل خواهد شد.

او ادامه داد: تاکنون میزبان چهار کاریکاتوریست مطرح برزیلی بودیم که برای دوسالانه کاریکاتور آمده بودند. قرار است به این موضوع به همین صورت در برزیل نیز پرداخته شود.

در ادامه نشست امروز در حوزه هنری، محمد جواد عطایی، نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین اظهار کرد: این مرکز در قم و با حضور جمعی از فعالان دغدغه‌مند در مسائل آمریکای لاتین تاسیس شد.

او با اشاره به برخی اقدامات مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین گفت: به این نتیجه رسیدیم که هنرمندان بین مردم ما و مردمی که می‌خواهیم با آنان ارتباط داشته باشیم، نماینده خوبی هستند.

در ادامه دبیر اجرایی این جشنواره اظهار کرد: حدود چهل سال است که در فضای کاریکاتور فعالیت می کنم. کارهای ویراستاری مربوط به کاریکاتور هم انجام داده‌ام. نمایشگاه‌های مختلفی برگزار کردم و با استاد شجاعی آشنا شدیم و خوشحال هستیم که می‌توانیم این جشنواره را برگزار کنیم.

او ادامه داد: تلاش می‌کنم که این جشنواره که شروع کار است به بهترین نحو برگزار شود. اهمیت دارد که هنرمندان ایرانی و برزیلی برای نزدیک شدن به یکدیگر اتفاق خوبی را رقم بزنند. همواره هنرمندان ایرانی خوش درخشیدند و کیفیت کارشان همواره مطرح بوده است.

 السیو دنیلو روسو آمریم، دبیر اجرایی جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوسترِ دوستی ایران و برزیل اظهار کرد: این جشنواره قطعا با همت هنرمندان ایرانی و برزیلی نتایج خوبی خواهد داشت و با توجه به موضوعی مانند مقابله با نژادپرستی و فوتبال نتایج خوبی در میان مردم ایجاد خواهد شد. در بحث این جشنواره دو شخصیت فوتبال برزیلی انتخاب شده است. پله با توجه به اینکه شخصیت فوتبال جهانی است که همه او را دوست دارند انتخاب شد. دیگر فوتبالیست منتخب متاسفانه در بازی‌های اخیر بسیار مورد اهانت قرار گرفت و ایشان توانستند مقاومت کنند و نشان دهند که رنگ پوست او چیزی را تعیین نمی‌کند. ما هنرمندان می توانیم از این موضوع استفاده کنیم تا با موضوع نژادپرستی مقابله کنیم. امروز نژادپرستی از سوی گروه های متفاوتی صورت می‌گیرد که ما هنرمندان می توانیم اعتراض و مخالفت خود را از این طریق نشان دهیم.

آمریم گفت: تشکر می‌کنم از مسعود شجاعی طباطبایی و اعتمادی که به ما داشتند. تلاش می‌کنیم تا ارتباط خوبی بین مردم ایران و برزیل ایجاد شود.

او ادامه داد: در شهری که ما حضور داریم فعالیت‌ها و فضای خوبی ایجاد شده است تا با زبانِ هنر گفت‌وگو کنیم. با برگزاری این جشنواره نیز پیام دوستی را منتقل خواهیم کرد.

شجاعی طباطبایی نیز در ادامه گفت: من چند بار به دلایل برگزاری جشنواره ها یا نمایشگاه در برزیل حضور داشتم. امیدوارم این اتفاقات موجب شود که فاصله قلب‌های ما از فاصله جغرافیایی‌مان کمتر باشد.

داور این جشنواره، گلیمار ماچادو باربسا نیز اظهار کرد:  در مدتی که ایران بودم مختصری در رابطه با فرهنگ ایرانی و مباحث سیاسی ایران و خاورمیانه آشنایی پیدا کردم و متوجه شدم چقدر با آنچه که تا به حال به ما رسیده، متفاوت است. علاقه دارم با فرهنگ ایران و فرهنگ مقاومت آن‌ها بیشتر آشنا شوم. امیدواریم در آینده ارتباط شکل گرفته بین ایران و برزیل تقویت شود. من متولد برزیل هستم و در این مدت در کنار هنر، با مسائل سیاسی نیز آشنا شدم. در طول سال‌ها با سندیکاها، گروه‌های متفاوت و روزنامه‌نگاران همکاری کردم. شاید گاهی هم بخاطر دغدغه مالی با رسانه‌ها برای تولید محتوا همکاری کردم. بعد از اینکه اینترنت به این صورت فراگیر شد، از رسانه‌های چاپی گذر و به صورت مستقل کار کردم. از آن زمان دیدگاه خود را به صورت آزادانه مطرح کردم و وارد مسائل سیاسی که در کشور اتفاق می‌افتاد شدم.

او ادامه داد: وقتی به صورت مستقل وارد شدم به مباحث سیاسی ورود کردم. به‌خصوص در دوره رییس جمهوری قبلی مسائل انتقادی را مطرح کردم که مواجه شدم با حملات از سوی گروه‌های متفاوت که مانع پخش فعالیت های من می‌شدند. بالاخره افرادی را همراه و مباحث چالشی را مطرح کردم. تا اینکه در زمان کرونا توانستم مباحثی را که کار کرده بودم جمع‌آوری و در کتابچه‌های متفاوت جمع کنم. ما نیاز داریم که چنین جشنواره‌هایی برگزار شود تا بتوانیم مباحث مختلف و چالشی را برای بیدار کردن انسان‌ها به کار بگیریم. برگزاری این جشنواره می تواند ارتباطی بین جامعه ایران و برزیل ایجاد کند و این نشان‌دهنده اهمیت برگزاری چنین جشنواره هایی است.

او گفت: برزیل مانند جنگ هشت ساله ایران، جنگی را تجربه نکرده است اما در این چند روز دیدم که چگونه آثار جنگ جمع‌آوری شده که به نسل‌های آینده منتقل شود. شما گنج بزرگی دارید. ما در برزیل جنگ داخلی داریم که نژادپرستی در نقاط مختلف کشور ما اتفاق می‌افتد. ما نیاز داریم ملت خودمان را در این رابطه بیدار کنیم.

شجاعی طباطبایی در پایان اظهار کرد: کاریکاتور و کارتون برزیل پیشتاز است؛ از این جهت که در آنجا این هنر افشاگر و معترض است. در حال حاضر مسابقه آنان پنجاهمین دوره خود را می‌گذراند که قدیمی‌تر از آن نداریم. به معنای واقعی همه کارتونیست ها چهار روز جمع می شوند و شهری که در آن مسابقه کاریکاتور برگزار می کنند به قول خودشان به پایتخت طنز تبدیل می شود. جایزه این جشنواره ترکیبی است که احتمالا از سمت ما یک قالی نفیس و از سوی برزیلی ها حدود ٧٠ میلیون تومان جایزه اهدا خواهد شد. این جشنواره حدودا مهرماه نهایی و سپس برگزار خواهد شد. همچنین دو برنامه در ایران و برزیل خواهیم داشت.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مسابقه کارتون و کاریکاتور دوستی ایران و برزیل برگزار می شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید