آخرین خبر

اجرای نمایش تعزیه در میمون قلعه، چوبیندر و خانه موزه شهید بابایی

به گزارش آوای ایرانیان حسین برجی در این باره اظهارداشت: قزوین از دیرباز خاستگاه بزرگان تعزیه بعنوان یک هنر آئینی کهن در کشور بوده و مردم این خطه سال‌هاست با استفاده از این هنر عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش نشان می دهند.

برجی 4

برجی تصریح کرد: با وجود شناخته شدن تعزیه در بین مردم اما هنوز این هنر آئینی در میان هنرهای نمایشی جایگاه اصلی خود را به دست نیاورده و باید اذعان کرد این هنر در عرصه ملی و بین المللی مظلوم واقع شده با این حال به دلیل عشق و ارادت ایرانیان از جمله قزوینی ها به سیدالشهدا(ع) چراغ تعزیه همیشه روشن و پرفروغ بوده اما باید با تلاش دست اندرکاران عرصه فرهنگ این هنر آئینی را به شیوه سنتی خود حفظ کرد تا اصالتش پابرجا باقی بماند.

وی اضافه کرد: هر ساله در ماه‌های محرم و صفر، جای جای قزوین میزبان گروه های هنری متعدد تعزیه گردان و شبیه خوان است که این فرهنگ شفاهی را به رسم دیرین، سینه به سینه تا به امروز منتقل کرده اند.

تعزیه 2

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین یادآورشد: در راستای ترویج این هنر مذهبی از سوی سازمان مقرر شد تا از هنرمندان حمایت کنیم لذا نمایش تعزیه با عنوان «فانوس اشک» در شام غریبان هر ساله توسط مسجد جوادالائمه در محوطه بیرونی بنای تاریخی میمون قلعه اجرا می شود.

وی بیان کرد: عوامل اجرایی این تعزیه حدود ۳۰ نفر بودند و با حمایت های انجام شده از سوی سازمان خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی کرده و  از آن دیدن کردند.

برجی تصریح کرد: همچنین نمایش تعزیه دهه اول محرم درچوبیندر توسط هیئت سیدالشهداء، جنب مسجد صاحب الزمان(عج) با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اجرا شد که عوامل اجرایی این نمایش ۲۵ نفر بودند.

این مدیر فرهنگی در ادامه گفت:تعزیه دیگری هم در خانه موزه شهید بابایی همزمان با ایام سوگواری امام حسین(ع) به مدت ۱۰ شب در دهه اول با همکاری شورا و شهرداری اجرا شد.

تعزیه 1

وی افزود: این مراسم در گذشته های دور همه ساله برگزارمی شد و خوشبختانه از آن استقبال شد و تعداد ۴۰ نفر نیز عوامل اجرایی آن بودند.

برجی بیان کرد: بازدید از نمایش مذهبی تعزیه برای شهروندان رایگان بود و امیدواریم این رویکرد را در سالهای آینده نیز تداوم بخشیم.

photo_2023-08-30_14-32-20

برجی اظهارداشت: دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند در راستای حفظ و احیای این هنر آئینی اصیل و ترویج فرهنگ عاشورایی حمایت های بیشتری از هنرمندان این عرصه انجام دهند و ما در این زمینه جدی هستیم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اجرای نمایش تعزیه در میمون قلعه، چوبیندر و خانه موزه شهید بابایی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید