آخرین خبر

رونمایی «جاویدالاثر» و «مضطر» روح‌الامین/ ماجرای انصراف داور فجر!

به گزارش آوای ایرانیان ؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند. بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهایی که آخر هفته برگزار می‌شوند، خواهیم داشت.

از نقاشی مهدی باکری تا رونمایی از «مضطر» در هیأت «رایه‌العباس»

حسن روح‌الامین در هفته‌ای که گذشت به همراه تعدادی از هنرمندان، ۱۰ آذر در رویداد ۵ ساعته مسجد کبود در تبریز یک اثر جدید با عنوان «جاویدالاثر» از مهدی باکری خلق کرد. روح‌الامین در توضیح این اثر نوشته است: «لحظاتی قبل از شهادت فرمانده لشگر عاشورا شهید مهدی باکری».

رونمایی «جاویدالاثر» و «مضطر» روح‌الامین/ ماجرای انصراف داور فجر!

نقاشی «جاویدالاثر» با موضوع مهدی باکری

روح‌الامین همچنین از امشب ۱۶ آذر (پنج‌شنبه شب) بعد از نماز مغرب، در هیأت «رایه‌العباس» در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر که حاج محمود کریمی به مدت ۲ شب مراسم نوحه و عزاداری دارد، جدیدترین اثر خود را با عنوان «مضطر» به نمایش می‌گذارد. روح‌الامین در ویدئوی زیر خلق قسمتی از تابلوی «مضطر» را به نمایش گذاشته است.

این اثر حسن روح‌الامین در محفل دلسوختگان حضرت سیدالشهدا علیه السلام، ۱۶ تا ۱۸ آذر رونمایی می‌شود که بر پایه نوحه «مضطر» محمود کریمی خلق شده است که شعر آن به قرار زیر است:

«کَس شاه ندیده‌ست که مضطر شده باشد / بی‌یار و علمدار و برادر شده باشد

«ابلیس به‌سمت حرم و قامت خورشید / منّت‌کش یک نیزه بی‌سر شده باشد

«ای وای از آن ‌لحظه که در گودی گودال / بازیچه سنگ، زاده حیدر شده باشد

«می‌سوخت حرم، شاه نگاهش به حرم بود / دلشوره شه، معجر خواهر شده باشد»

اعلام برخی داوران جشنواره «تجسمی فجر» و یک انصراف!

در هفته‌ای که گذشت، خبر رسید که مهلت ارسال آثار به شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا پایان آذر تمدید شده است.

همچنین دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی داوران بخش عکاسی، تصویرسازی، طراحی گرافیک و کارتون و کاریکاتور این رویداد هنری را معرفی کرد.

امیر عبدالحسینی در احکامی مجزا، سید حسن موسی‌زاده، مجید زارع و محمدصابر شیخ‌رضایی را به عنوان داوران بخش طراحی گرافیک، کریم متقی، ساتیار امامی و کیارنگ علایی را به عنوان داوران بخش عکاسی، سید حسام‌الدین طباطبایی، مجید ذاکری و منصوره سادات محمدی را به عنوان داوران بخش تصویرسازی و احمد عربانی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و بهرام عظیمی را به عنوان داوران بخش کارتون و کاریکاتور این رویداد هنری معرفی کرد.

رونمایی «جاویدالاثر» و «مضطر» روح‌الامین/ ماجرای انصراف داور فجر!

اما تنها یک روز از معرفی داوران رشته کارتون و کاریکاتور گذشته بود که احمد عربانی هنرمند کاریکاتوریست باسابقه در صفحه شخصی خود، از انصرافش برای داوری جشنواره فجر خبر داد. وی نوشته است: «درود بر دوستان عزیزم، لازم دیدم نکته‌ای را خدمتتان عرض کنم. اینکه چندی پیش پیشنهاد داوری کاریکاتور جشنواره فجر به من شد، من در ابتدا به هر دلیلی رضایت دادم ولی متأسفانه پس از اینکه به‌صورت رسمی این خبر اعلام شد با تعجب دیدم نوعی نارفیقی شده و جای اسامی تغییر کرده است. به این علت من انصراف دادم و از این‌که تا همین‌جا نرمش به خرج دادم از همه دوستان عذرخواهی می‌کنم.

احمد عربانی، چهارشنبه پانزدهم آذرماه هزار و چهارصد و دو»

موفقیت‌های جهانی هنرهای تجسمی ایران

ثبت جهانی هنر «تذهیب» در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو، یکی از اتفاقات خوب در هفته‌ای که گذشت، بود. «هنر تذهیب» پس از بررسی در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، که در شهر کاسان، جمهوری بوتسوانا درحال برگزاری است، به فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو اضافه شد. این پرونده مشترک از سوی ایران، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان تدوین شده است.

معماران ایرانی در فستیوال جهانی معماری موفق به کسب جایزه شدند؛ ۱۰ پروژه ایرانی در شانزدهمین دوره جوایز جشنواره جهانی معماری در لیست برگزیدگان و شایستگان این رقابت حضور داشتند.

ساختمان مسکونی «هانری کربن» اثر استودیو معماری باغ ایرانی به عنوان برنده در گروه پروژه‌های ساخته شده، انتخاب شد. «حفاری برای نور» اثر دفتر معماری کالبد، «دره کوزه» اثر طراحی فرشاد مهدی‌زاده و سه پروژه از دفتر معماری دیگر با عنوان «مجموعه فرهنگی تفریحی شیراز»، «مرکز اجتماعات روستای مرزی» و «اقامتگاه بومگردی هرمز» در دسته پروژه‌های آینده جزو برندگان این دوره از جایزه WAF بودند. در دسته طراحی داخلی پروژه «گالری طلا و جواهر بهشتی» اثر دفتر معماری دیگر برنده شناخته شد. ویلای «نفار» اثر دفتر معماری دیگر در گروه پروژه‌های آینده؛ شایسته تقدیر در فستیوال جهانی معماری ۲۰۲۳ معرفی شد. «مرکز تجاری نمک آبرود» اثر استودیو فرشاد مهدی‌زاده‌، «سی و پنج» اثر استودیو معماری شید و «ایوان خانه» اثر دفتر معماری دیدا در گروه پروژه‌های ساخته شده شایسته تقدیر اعلام شد.

همچنین، پس از اعلام نتایج نهایی جایزه معماری دیزین ۲۰۲۳ و معرفی بهترین ساختمان‌های جهان، میدان‌گاه مترو جهاد از ایران نیز در میان برندگان قرار گرفت. در بیانیه هیات داوران جایزه، درباره «میدان‌گاه مترو جهاد» آمده است: «این پروژه، فضاهای سخاوتمندانه‌ای را با استفاده از آجرهای دست‌ساز که توسط صنعتگران محلی از مواد بومی ساخته شده، ایجاد کرده است. این ساختمان که به زیبایی طراحی شده از نور و تهویه طبیعی به خوبی استفاده می‌کند تا یک فضای شهری مناسب را رقم بزند.»

قول شورای هنر برای تشکیل کارگروه‌های تدوین اسناد هنرهای تجسمی

جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با سه موضوع و گزارش هنرستان‌های هنرهای زیبا، آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و موزه هنرهای معاصر فلسطین ۱۳ آذر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جلسه شورای هنر مصوب شد برنامه کوتاه‌مدت برای ارتقای کمی و کیفی هنرستان‌های هنرهای زیبا در سه محور زیرساختی و پشتیبانی، اصلاحات در محتوا و متون درسی و نیروی انسانی تا پایان بهمن امسال تهیه و به شورای هنر ارایه شود. همچنین مصوب شد طرح مطالعاتی آموزش هنر از مدرسه تا دانشگاه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط فرهنگستان هنر با همکاری و همفکری نهادهای هنری و علمی اجرا شود.

معرفی رییس هیات مدیره در اولین جلسه دوره جدید

در هفته‌ای که گذشت، اولین جلسه دوازدهمین دوره هیات‌مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی برگزار شد و مطابق ماده ۲۵ اساسنامه، حمید فروتن به‌عنوان رییس، سجاد صفری به‌عنوان نایب‌رییس و صبا طاهریان به‌عنوان خزانه‌دار انجمن انتخاب شدند. همچنین روشن نوروزی توسط اعضای هیات مدیره به‌عنوان دبیر انجمن انتخاب شد. صورت جلسه این انتخاب نیز امضا و همراه با اسامی انتخاب‌شدگان جهت انجام تشریفات قانونی به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم شد.

اتمام و آغاز نمایشگاه‌های هنری

نمایشگاه انفرادی فرزاد مجیدی با عنوان «تکه‌ها» در گالری اُ، نمایشگاه انفرادی یاسمن نیازی با عنوان «میراث» در گالری شیرین، نمایشگاه انفرادی کسری گلرنگ با عنوان «در خاطره» در گالری هما، نمایشگاه انفرادی آثار طلوع ناصری با عنوان «بزنگاه» در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار کوشا موسوی با عنوان «بهت» در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه انفرادی سامان خسروی در گالری زیرزمین دستان با عنوان «سخت‌تر از سنگ، نرم‌تر از شن»، نمایشگاه گروهی «دیو» در گالری ثالث، نمایشگاه «آینه‌های شکسته» در گالری باوان و نمایشگاه منتخب هنرمندان معاصر در گالری آرت سنتر، از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که تا هفته آینده نیز ادامه دارند و روز جمعه فرصت خوبی برای بازدید از آن‌ها است.

همچنین، نمایشگاه انفرادی آثار شه‌گل صفرزاده با عنوان «تا سرحد حماقت خوش‌بینانه» در گالری عصر، نمایشگاه نقاشی کتایون معادلیان در گالری آتبین، نمایشگاه آثار بهمن بروجنی در گالری شکوه با عنوان «پاریس جشن بی‌کران»، نمایشگاه گروهی «هم‌ساخته» در گالری آریا و نمایشگاه گروهی «نبرد برای آینده» در گالری راه ابریشم از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که روز جمعه ۱۷ آذر آغاز به کار می‌کنند و مراسم افتتاحیه آن‌ها عصر جمعه برگزار می‌شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رونمایی «جاویدالاثر» و «مضطر» روح‌الامین/ ماجرای انصراف داور فجر!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید