آخرین خبر

نخستین جشنواره ملی تئاتر «شبستان» آغاز به کار کرد/ شعار دوره اول

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ستاد خبری جشنواره ملی تئاتر شبستان، آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تئاتر «شبستان» با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام کمال‌الدین خدادادی رییس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

محمود سالاری در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان با طرح یک سوال اظهار کرد: مسجد در طول تاریخ تجلی گاه همه هنرها بوده است. متاسفانه با ظهور مدرنیته هنر از زندگی مردم جدا شد. در حالی که در گذشته هنر در زندگی روزمره مردم جاری و ساری بود. مردم ما حتی ظرف آبی که در آن آب می نوشیدند آمیخته با هنر خوشنویسی بود و بر روی کاسه های آب با خط خوشنویسی نوشته بود سلام بر سالار شهیدان.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه تئاتر و نمایش در زندگی عنوان کرد: جشنواره تئاتر شبستان طلیعه‌ای است برای اینکه هنر و زندگی دوباره در کنار هم قرار گیرند. اوج هنر ما در دورانی بود که هنر و زندگی با هم ممزوج بودند. تئاتر شبستان باید «هنرپیشه» تربیت کند نه «بازیگر». هنر پیشه بودن است که ارزش و اهمیت دارد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام کمال‌الدین خدادادی رییس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تئاتر اظهار کرد: تئاتر موثرترین ابزار برای انتقال مفاهیم والای انسانی و الهی به مخاطب است که علاوه بر حواس ظاهری انسان، عقل او را به اندیشه و تفکر دعوت می‌کند.

سپس حسین عالم‌بخش مدیر مدرسه تئاتر شبستان در سخنانی بیان کرد: ان شاءالله به زودی شاهد روزی باشیم که گروه‌های تئاتر در همه مساجد یک بازوی مهم و تاثیرگذار برای امام جماعت مسجد باشند.

وی افزود: ۵۳۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و بعد از بررسی هیات بازبینی متشکل از آقایان محسن سلیمانی، حسین شوندی، مهراب محمدزاده و خانم ها لطفی نژاد و موسوی در نهایت ۳۲ اثر در چهار قالب انتخاب و به مرحله نهایی راه یافت.

مشاور هنری رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد با بیان اینکه در این مدت بیش از ۱۳۰ اثر توسط هنرمندان مسجدی اجرا می شود عنوان کرد: تمایز اصلی تئاتر مسجدی این است که در میان مردم است و مخاطب گریز نیست.

وی در پایان از راه یابی سه اثر از آثار جشنواره تئاتر شبستان به جشنواره صاحبدلان خبر داد.

«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۳ الی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار می‌شود.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نخستین جشنواره ملی تئاتر «شبستان» آغاز به کار کرد/ شعار دوره اول”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید