آخرین خبر

قصه یک طغیان در «آسمان غرب» ایران/ قهرمانی که به عشق مردمش جنگید

به گزارش آوای ایرانیان  فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» بسته اکران نوروزی ۱۴۰۳ را شکل می‌دهند.

در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی «مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی می‌پردازیم که در همین راستا پیش از این به معرفی فیلم «نوروز» و «آپاراتچی» پرداختیم.

در ادامه و در دومین هفته اکران نوروزی در قالب سومین گزارش، فیلم «آسمان غرب» را به مخاطبان و علاقه‌مندان سینما معرفی خواهیم کرد.

«آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌ والی‌نژاد از چهارشنبه اول فروردین ١۴٠٣ با شعار «برای مردمت بجنگ!» به چرخه اکران نوروزی اضافه شده است.

قصه یک طغیان در «آسمان غرب» ایران/ قهرمانی که به عشق مردمش جنگید

«آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد.

میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، راهله لطفی، محمدرضا صولتی، پیام اینالوئی، یوسف فروتن، احسان عباسی، صفرمحمدی، کیوان آزاد، مهران میرزایی، احسان صاحب‌الزمانی، وحید عبدالمجیدی، رامین قربانی، مجتبی واشیان، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور، امیرحسین شام بیاتی، توران یاقوتی و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نامزد ۶ سیمرغ و برنده ٣ سیمرغ بلورین از جمله جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر شده است.

«آسمان غرب» قصه آسمان ملتهب غرب ایران در همان نخستین روزهای جنگ تحمیلی است. روزهایی که خلبان علی‌اکبر شیرودی و همرزمانش سوار بر هلی‌کوپترهایشان رفتند تا خلاف آنچه دولت ابوالحسن بنی‌صدر که می‌گفت «باید زمین داد تا زمان خرید»، جلوی پیشروی عراقی‌ها را بگیرند.

قصه یک طغیان در «آسمان غرب» ایران/ قهرمانی که به عشق مردمش جنگید

برای نسل گذشته که با سریال «سیمرغ» قد کشیدند و رشادت شیرمردان پرواز ایران را در جنگ هوایی در آن مجموعه دیدند، گفتن و دیدن نبرد چند هلی‌کوپتر با قطاری از تانک‌های دشمن خاطره است. اما برای نسل نوجوان و جوانی که آخرین اثر اکشن هوایی را که در سینمای ایران دیده است، به یاد ندارد و شاید تصویرسازی ذهنی‌اش پر شده از فیلم‌های هالیوودی مثل «تاپ‌گان»، «آسمان غرب» پیشنهادی هیجان‌انگیز و قهرمان‌محور از زندگی شهیدی است که استاد ممکن‌ساختن از غیرممکن‌ها بود. درست مثل قهرمانان رویاها و خواب ها، مردی که با گلوله‌ها دوست بود و در آسمان فاتح گردنه‌ها و روی زمین مخلص مردمش …

از قدیم در ادبیات ما گفته‌اند خاکی که قهرمان ندارد، تاریخ ندارد و خاکی که تاریخ ندارد، آینده ندارد. تاریخ را قهرمان‌ها می‌سازند و گاهی یک تصمیم یک قهرمان می‌سازد. درست مثل کاری که شیرودی در مواجهه با فرمان عقب‌نشینی بنی‌صدر در شروع جنگ کرد. فرمان رسید باید تمام پادگان را تخلیه و مهمات را امحا کرد، او اما چه کرد؟ ایستاد، نافرمانی کرد و برای اعتقاد و مردمش جنگید. این بار نخستی نیست که قهرمان فیلم‌های ایرانی با تمرد و سرپیچی به قهرمانی برای مردم روزگارشان و تماشاگران نشسته بر صندلی سینما می‌رسد.

قصه یک طغیان در «آسمان غرب» ایران/ قهرمانی که به عشق مردمش جنگید

«آسمان غرب»؛ بازگشت قهرمان به پرده سینماست، آن هم نه قهرمانی که پایش روی زمین است. بلکه قهرمانی با خاطرات گره خورده به جنگ اما این‌بار با روایتی تازه از آسمان جنگ. چیزی که سینمای ما این سال‌ها کم داشت. روایتی از یک طغیان و عصیان در آغاز جنگ، قصه مردم و ماجرای یک تصمیم جسورانه برای مردم.

فیلم، نبرد هوایی و شهری را در روزهای سیاه غرب کشور به تصویر کشیده است و حضور عشایر غیور به‌ویژه زنان دلیر و رشیدشان را به خوبی نشان داده است. «آسمان غرب» یک فیلم جنگی اکشن و گاهی نفس‌گیر است که دیدنش بر پرده سینما توفیق دوچندان دارد و می‌تواند برای نوجوانان و جوانانی که رویای قهرمانی و پرواز در سر دارند هم آموزنده باشد، هم الگوساز.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قصه یک طغیان در «آسمان غرب» ایران/ قهرمانی که به عشق مردمش جنگید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید