آخرین خبر

شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران

خبرگزاری آوای ایرانیان: نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در قالب کتابی با عنوان «شیوه نوازندگی کاخن» با تألیف محمدرضا رئیسی منتشر شد.
به گزارش آوای ایرانیان، جلد اول این کتاب آموزشی که با اختصاص به ریتم‌های آمریکای لاتین و آفریقا از سوی انتشارات «نای و نی» در بازار موسیقی منتشر شده، مواردی را در ۵ فصل با عناوینی چون پیشینه ساز کاخن، ساختار کاخن و نحوه نگهداری از آن، انواع کاخن، چگونگی نشستن نوازنده بر روی ساز، محل قرار گیری دست‌ها در سبک پرویی، کوبایی و اسپانیایی، استفاده کردن از پا و ناخن، تمرین‌های فِلَم و دراگ، الگوهای ریتمیک، انواع ریز، ریتم‌های شافل، شیکر، ریتم‌های آمریکای لاتین و آفریقا، ریتم های ۸/۶ و ریتم‌های لنگ در خود جای داده است.
محمدرضا رئیسی مؤلف این اثر در بخش پیشگفتار به مواردی در خصوص انتشار این کتاب اشاره کرده و آورده است: بی تردید در فرهنگ و موسیقی آمریکای لاتین و اسپانیا، ساز کاخن یکی از مهم‌ترین سازهای کوبه ای به شمار می‌رود و با گسترش این گونه های موسیقایی در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این سازِ بسیار ساده ولی پرتوان،رو به فزونی است. کمابیش در یک دهه گذشته، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روز به روز علاقمندان ساز کاخن افزایش یافته است ولی با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای کوبه ای در مراکز عالی آموزش موسیقی،از یک سو، و کمبود چشمگیر اساتید فن از سویی دیگر اسلوب مدون آموزشی برای این ساز تدوین نشده و در نتیجه در تربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.
وی در ادامه آورده است: این کتاب به عنوان نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران، تلاشی است برای آموزش روشمند این ساز بر مبنای اسلوب نوازندگان پیشروی آمریکای لاتین و آفریقا. این کتاب به نحوی تنظیم شده است تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه ای که کاخن را به عنوان ساز دوم می‌نوازند کاربردی باشد و هم نیازهای مبتدیان را به کلی مرتفع سازد.
کتاب «شیوه نوازندگی کاخن» هم اکنون درمراکز فروش کتب موسیقی قابل دسترس است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید