آخرین خبر

انتقاد حسین علیزاده از استفاده بی رویه از القابی چون حاجی و استاد!

آوای ایرانیان: استاد و نوازنده برجسته کشورمان گفت: نواختن ساز اصولی دارد و در جشنواره ملی موسیقی جوان به این بخش تاکید می‌شود.

به گزارش  آوای ایرانیان، حسین علیزاده در نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با انتقاد از اینکه آموزش موسیقی در کشور ما شکل واحدی ندارد افزود: هرکسی کتاب آموزشی چاپ می‌کند در حالی که باید گفت: معیار چاپ کتاب چیست و چه کسی این جایگاه را دارد که اموزش خود را معیار قرار دهد.

وی گفت: در حال حاضر هرکسی که جعبه ساز در دست می‌گیرد به او استاد گفته می‌شود در حالی که همین مساله همه چیز را در عرصه موسیقی مغشوش می‌کند زیرا اساتید انگشت شمار هستند.

علیزاده با بیان اینکه در ن استفاده از القابی، چون حاجی و استاد بی رویه شده است و برای همه از این الفاظ به کار برده می‌شود افزود: در کشورمان فرد متخصص نداریم تا این واژه‌ها دم دستی نشوند.

وی ادامه داد: اگر واژه هنرمند را بشناسیم، هنرمند باید یک وزارت را ارشاد کند نه وزارتخانه‌ای هنرمند را ارشاد کند.

حسین علیزاده نیز بیان کرد: اینکه حضور زنان در امور کشور اهمیت دارد این روزها به خصوص در عرصه سیاست مطرح شده، اما این را می دانیم که در تخصص های مختلف حضور زنان بسیار چشمگیر است و جامعه ما آنچه را که لازم دارد پیدا می کند. این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان به خوبی در حال برگزاری است و دبیر جشنواره به گونه ای برخورد کرده است که تفاهم ۷۰ نفر از استادان موسیقی در کنار هم به خوبی دیده می شود.

وی ادامه داد: در کشوری که موسیقی زیر علامت سوال است این حجم حضور از جوانان در این جشنواره برای ما شگفت انگیز است و نشان می دهد هرچقدر با موسیقی لجاجت شود برای موسیقی خوب است زیرا می بینیم این روزها خانواده ها به موسیقی اهمیت می دهند و کمتر خانه ای وجود دارد که در آن ساز موسیقی نیست. موسیقی یک هنر معنوی و خدایی است که در دست مردم است و این جشنواره یک حرکت معنوی به سمت موسیقی است.

حسین علیزاده درباره بخش آموزش موسیقی بیان کرد: مساله موسیقی به گونه ای هدایت می شود که باید به صورت ریشه ای به آن توجه کرد. از اشخاصی که می توانند از جشنواره حمایت مالی کنند دعوت ملی می کنم تا از این جشنواره حمایت کنند. اما در مورد آموزش نیز باید گفت باید یک هماهنگی در حوزه آموزش صورت گیرد چرا که هنرستان ها و آموزشگاه ها در مسیر دانشگاه ها نیستند.

وی ادامه داد: آموزش درست از اهمیت بسیاری برخوردار است و فکر می کنم معلمان موسیقی که خوب عمل می کنند باید مورد تقدیر قرار گیرند. متاسفانه در آموزش موسیقی یک شکل واحد در کشور وجود ندارد. موسیقی در ایران خیلی شخصی است و هرکسی برای خود کتاب چاپ می کند و هیچ معیاری در این زمینه وجود ندارد و باید یک کنترل مناسبی در این زمینه صورت گرفت. این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می شود این در حالی است که در ایران شاید استادان موسیقی به انگشتان یک دست هم نرسد.

این هنرمند عرصه موسیقی توضیح داد: جشنواره موسیقی ملی جوان در زمینه آموزش پیش قدم است و معتقدم هماهنگی آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. معتقدم یک هنرمند است که یک وزارتخانه را ارشاد می کند نه برعکس.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز با بیان اینکه این جشنواره اقتصادی نیست و فروش ندارد گفت: بودجه این جشنواره یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است و برای این حرکت ملی با این وسعت، این بودجه دولتی پاسخگو نیست.

بهرام جمالی افزود: با بررسی برگزیده‌های پارسال با یک حلقه مفقوده روبرو شدیم و آن فاصله انتهای آموزش و اجرای صحنه‌ای بود که نیازمند آموزش تکمیلی دیگری است که باید زیر نظر اساتید برجسته و متخصص قرار بگیرد و این نیازمند بودجه جدیدی است.

هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: بعد از اتمام دوره دهم جشنواره، برنامه ریزی برای یازدهمین دوره شروع و اواخر زمستان سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و با افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل مواجه شدیم به گونه ای که به صورت تفکیک شده در موسیقی دستگاهی ۵۳ درصد، در بخش موسیقی نواحی ۳۰ درصد و در بخش کلاسیک با ۱۵ درصد افزایش رو به رو بودیم و در نهایت ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

وی ادامه داد: ویژگی این دوره از جشنواره این بود که یک تیم واحد از استادان در تمام مراحل ما را همراهی کردند.

هومان اسعدی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: مسایل درون جشنواره ای وجود دارد که برعهده دبیر جشنواره است و حمایت های پساجشنواره ای به دبیرخانه جشنواره مربوط نیست و مسئولان دولتی در حوزه موسیقی باید به آن توجه کنند.

حمیدرضا اردلان در ادامه این نشست گفت: در کشور ما اگر جریانی توسط سیاست دنبال نشود مردم به خوبی می دانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان می دهد که این جشنواره چگونه برگزار می شود. یکی از بحث های مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آن چه باید کرد به همین منظور یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور  ۴۶ درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.

محمدرضا اردلان در ادامه بیان کرد: این جشنواره نه تولید می کند نه آموزش می دهد. دو جنس آموزش در کل کشور به خصوص موسیقی سنتی و نواحی وجود دارد که یکی آموزش سینه به سینه است که توسط خانواده های دارای سبک موسیقی به فرزندانشان منتقل می شود که بی شک هرچه اجرا می کنند درست است و آموزش بعدی در آموزشگاه ها صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: این جشنواره جایی برای این است تا درباره موسیقی ارزیابی ملی صورت گیرد تا متوجه شد حال موسیقی خوب است یا خیر. جواب این است که آنجا که مردم خودشان هستند حال موسیقی خوب است اما آنجا که دخالت می شود حال موسیقی خوب نیست.

آذین موحد نیز بیان کرد: حسین علیزاده نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را همیشه دنبال کرده و این مساله بسیار با اهمیت است. باید بگویم این جشنواره یک جشنواره هنری در باب گذران اوقات فراغت نیست و تمام تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه های مختلف موسیقی است. امیدوارم با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نیز نسبت به این هنر تغییر کند. حضور چشمگیر این تعداد از جوانان در استان های کشور نشان دهنده موفقیت در تبیین استانداردهای این جشنواره است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انتقاد حسین علیزاده از استفاده بی رویه از القابی چون حاجی و استاد!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید