آخرین خبر

اجرای پُرشور ۶۰۰ موسیقیدان جوان از اقصی نقاط کشور

آوای ایرانیان: پس از ارزیابی آثار، تقریباً ۳۶ درصد از مجموع آثار ارسالی، یعنی در حدود ۶۰۰ اثر، به مرحلۀ نهایی راه یافته است که از این میان سهم بخش موسیقی نواحی ۴۸ درصد، بخش موسیقی دستگاهی ۳۸ درصد، و بخش موسیقی کلاسیک ۱۴ درصد است.

 به گزارش آوای ایرانیان، هومان اسعدی، دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در آستانه برگزاری این دوره از جشنواره یادداشتی بدین شرح منتشر کرد:

جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به یکی از مهم‌ترین رویدادها در حیات موسیقایی ایران تبدیل شده است: حضور همدلانه و صمیمانۀ بیش از ۹۰ نفر از استادان و موسیقیدانان برجسته، حضور پُرنشاط و اجرای پُرشور ۶۰۰ موسیقیدان جوان از اقصی نقاط کشور، طنین مستمر موسیقی‌هایی رنگارنگ از صبحگاه تا شامگاه، ارزیابی حاصل تلاش‌های جوانان به محک تجربۀ استادان پیشکسوت، تعامل موسیقیدانانی از نسل‌های مختلف، تجلی‌گاهی برای شناسایی و ظهور استعدادهای موسیقایی، عرصه‌ای برای شکل‌گیری و تحکیم دوستی‌ها و مراودات هنری، و حکایتی از تداوم فرهنگی غنی و استمرار هنری پُرفروغ.

برنامه‌ریزی برای دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، به روال چندین دورۀ اخیر، بلافاصله پس از اتمام دورۀ پیشین آغاز شد. پس از تبیین سیاست‌های کلی و مشخص‌کردن خطوط اصلی جشنواره، شوراهای تخصصی، به تفکیک بخش‌ها و سازها، تشکیل شد که تدوین قطعات و فراخوان را برعهده داشتند. در نهایت، فراخوان در اواخر زمستان سال ۱۳۹۶ رسماً منتشر شد. پس از پایان مهلت ارسال آثار، کمیته‌های تخصصی متعددی برای بررسی آثار ارسالی تشکیل شد که به ارزیابی بیش از۱۶۰۰ اثرِ ارسال‌شده به دبیرخانۀ جشنواره پرداختند. سهم آثار ارسالی به دبیرخانه در بخش‌ موسیقی دستگاهی ۵۱ درصد، بخش موسیقی نواحی ۳۵ درصد، و بخش موسیقی کلاسیک ۱۴ درصد بوده است. در نهایت، پس از ارزیابی آثار، تقریباً ۳۶ درصد از مجموع آثار ارسالی، یعنی در حدود ۶۰۰ اثر، به مرحلۀ نهایی راه یافته است که از این میان سهم بخش موسیقی نواحی ۴۸ درصد، بخش موسیقی دستگاهی ۳۸ درصد، و بخش موسیقی کلاسیک ۱۴ درصد است.

وظیفۀ اصلی این جشنواره، در وهلۀ نخست، طراحی و اجرای سازوکارهایی مناسب برای شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در عرصۀ هنر موسیقی است. انجام این کار به‌نحوی دقیق و اصولی مستلزم برنامه‌ریزی و عملیاتی‌کردنِ سازوکارها و فرآیندهایی پیچیده و چندوجهی با ملاحظات فنیِ فراوان است که دبیرخانۀ جشنواره در این سال‌ها همواره نهایت تلاش خود را برای تدقیق در این سازوکارها و ارتقای سطح کیفی با اتخاذ تدابیر مختلف انجام داده است. اما، پرسشی اساسی همواره در ذهن بسیاری از اهالی موسیقی وجود داشته است: پس از شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در عرصۀ هنر موسیقی، چه تدابیری برای برگزیدگان اندیشیده شده است؟ برای تنویر و شفاف‌سازی این مسئله بهتر است قیاسی با نهادی مشابه انجام دهیم. وظایف اصلی این جشنواره، در واقع، حداقل تا حدودی، قابل قیاس با وظایف سازمان سنجش آموزش کشور است. سازمان سنجش آموزش کشور، نهادی است زیرمجموعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مهم‌ترین وظیفه‌اش طراحی و برگزاری آزمون‌هایی تخصصی برای شناسایی و معرفی دانش‌آموزانِ برگزیده از لحاظ سطح علمی برای ادامۀ تحصیل در مقاطع عالی است. این نهاد، زیرمجموعۀ وزارتخانه‌ای است که دانشگاه‌ها، مراکز و امکاناتی را نیز برای پرورش این استعدادها در دیگر زیرمجموعه‌های خویش در نظر گرفته است. پرسش از ضرورتِ وجودیِ نهادی مانند سازمان سنجش یا جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، در واقع باید معطوف به اهدافِ کلانِ نهادِ بالادست و ایجادکنندۀ آن باشد که امکان ایجاد پیوندی منطقی و زنجیره‌وار بین ارکان مختلف را دارد. در واقع، شایسته و بایسته است که معاونت امور هنری و دفتر موسیقیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط، تدابیری مناسب برای آیندۀ موسیقیدانانِ جوانِ منتخب در این جشنوارۀ ملی اتخاذ کنند و پیوندی منطقی و زنجیره‌وار بین ارکان مختلف برقرار سازند. حدود نیم قرن پیش مرکزی برای حفظ و اشاعۀ موسیقی در ایران تکوین یافت که پرورش جمعی از نخبگان و آینده‌سازان موسیقی ایران‌زمین را در تاریخ رقم زد: جوانانِ مستعد و منتخبِ آن روزگار و استادانِ پیشکسوت و مفاخر موسیقی این روزگار. امروزه شرایط و ضرورت‌ها تغییر کرده است، اما نیاز به تأمّل و چاره‌اندیشی همواره وجود داشته و دارد؛ لذا شایسته است مرکز یا نهادی روزآمدشده و نسخه‌ای جدید و منطبق با نیازها و روح زمانۀ حاضر برای آموزش و پرورش و حمایت از برگزیدگان چنین جشنواره‌هایی تأسیس شود و حلقه‌های مفقوده تکمیل شود تا نتایج بهتر، شایسته‌تر و ماندگارتری حاصل شود. هرچند، نهادِ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان تا جایی‌که توانسته است فضایی مناسب برای تعامل میان موسیقیدانان فراهم آورده است و از هیچ تلاشی برای رونق‌بخشیدن به حیات موسیقایی کشور فروگذار نکرده است.

اکنون، در آستانۀ برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی استادان بزرگوار و گران‌قدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئت‌های انتخاب و داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزوده‌اند، عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از همۀ متقاضیان و شرکت‌کنندگان گرامی در جشنواره، که آینده‌سازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم محسوب می‌شوند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، انجمن موسیقی ایران، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران میسر شده است. از ایشان و به‌ویژه مدیرعامل محترم انجمن موسیقی ایران، که مدیریت امور اجرایی جشنواره را برعهده داشته‌اند، و نیز کلیۀ همکاران گرامی و کوشا در دبیرخانه و ستاد جشنواره سپاسگزاری می‌کنم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اجرای پُرشور ۶۰۰ موسیقیدان جوان از اقصی نقاط کشور”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید