آخرین خبر

جایزه باربد از جشنواره موسیقی فجر حذف می شود/ هیچ دستمزدی از جشنواره نمی گیرم

آوای ایرانیان: نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ظهر امروز دوشنبه در تالار وحدت و با حضور مسئولان جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در این نشست شاهین فرهت (دبیر هنری جشنواره)، علی ترابی (رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر)  و شهرام صارمی (دبیر اجرایی جشنواره) حضور داشتند.

در این نشست هر کدام از مسئولان جشنواره به بیان توضیحات و دیدگاه هایشان درباره چگونگی برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پرداختند.

در ابتدای مراسم شاهین فرهت گفت: امسال این افتخار را دارم که دبیر جشنواره موسیقی فجر باشم. عاشق موسیقی هستم و خوشحالم اگر بتوانم کاری برای موسیقی انجام دهم. آرزوی من از بچگی معرفی و اجرای آثار آهنگسازان و سولیست های ایرانی بوده است. با اینکه کار اصلی خودم در فرم های موسیقی کلاسیک است. چهل سال است که در زمینه تدریس موسیقی فعال هستم و می دانم که جوانان ما در رشته موسیقی ایرانی کارهای بسیاری کرده اند و در زمینه موسیقی چندصدایی فعالیت های بسیاری داشته اند.

وی افزود: اصلا نمی دانم ماجرای جایزه باربد چیست. جایزه دادن معمولا مال مسابقات است. اصلا نمی دانم این جایزه چیست. امسال برای شکوفا شدن استعدادهای ایرانی پیشنهاد داده ام که در جشنواره های بزرگ جهانی معمولا یادبودی داده می شود. در برخی جشنواره ها جایزه شان این بوده که اثرشان چاپ و یا منتشر می شود. در سال های گذشته من به جشنواره دعوت نمی شدم که بدانم جایزه باربد چیست. البته حدود ۱۰ سال پیش برای داوری دعوت می شدم.

موسیقی زنده تقریبا وجود ندارد. چون صداها در کنسرت ها تقویت می شود.

فرهت توضیح داد: موسیقی پاپ یکی از شاخه های موسیقی است و طرفداران بسیاری دارد. داشتن طرفدار فاکتور بسیار مهمی است و همین مسئله باعث می شود که آن را در برنامه هایمان بگنجانیم. ما به طور حتم اجراهای پاپ را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: من خودم کلکسیونر هستم و اجراهای بسیاری از هنرمندان را به خودشان داده ام. اولین، دومین، سومین و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجراهای بسیاری داشتیم. با الهام از لئونارد برنشتاین و برنامه موسیقی برای جوانان، موسیقی، ملودی، سازبندی و هارمونی را برای مخاطبان توضیح می دادیم. کاش این اجراها ضبط می شد. موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی از لحاظ رنج و دامنه برای محیطی کوچک ساخته شده است. اصلا درست نیست که سه یا چهار نفر با ساز سه تار و سنتور در سالنی هزار نفری اجرا کنند. وقتی می آیند مجبور به تقویت صدا می شوند. من با این موضوع مخالفم.

دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر گفت: نمی دانم زورم برسد که این موضوع را درست کنم یا نه. خیلی حساس روی یک صدا هستم. گرانترین قسمت وسایل صوتی آمپلی فایر و بلندگو هست. این ابزار باید خیلی دقیق باشند. متاسفانه در خیلی از کنسرت ها صدا اورلود است. در کنسرت های ارکستر سمفونیک تهران قول می دهم که این ضعف های صدایی را رفع کنم.

وی افزود: به جز موسیقی پاپ و در به جز اجراهای موسیقی کلاسیک در اجراهای فضای باز، صدا در دیگر کنسرت ها تقویت نمی شود. بزرگترین توهین به خواننده این است که به او بگویند از پشت میکروفن بخوان.

فرهت درباره دلایل  حضورش در جشنواره بیان کرد: علت آمدن به جشنواره موسیقی فجر، تلاشی است برای دستیابی به چیزهایی که مد نظرم هست. بیشتر توجهم در موسیقی به آثار با ارزش جوانان و آهنگسازان ایرانی است. می خواهم این آثار در برنامه ها گنجانده شود. گله مندم از اجراهای کنونی. من هیچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسیقی نبوده ام. اما این آثار آهنگسازان ایرانی است که حتی پس از مرگشان فراموش می شوند. من به دو شرط دبیری جشنواره را قبول کردم، یکی تکیه بر آثار آهنگسازان ایرانی است و شرط دوم این بود که هیچ دستمزدی نگیرم.

وی افزود: بخش پژوهش به طور حتم در جشنواره خواهد بود و ما میزگردهایی را خواهیم داشت. این کار سبب بالا بردن فرهنگ موسیقایی می شود. کمبودهای بسیاری در عرصه اطلاعات موسیقایی داریم. میزگردهای هنری با عناوین خاص خواهیم داشت.

شورای انتخاب دبیر را معرفی نمی کنم

در ادامه نشست علی ترابی گفت: کار جشنواره امسال دیرتر از سال های گذشته آغاز شد و این هم به دلیل زمانی بود که صرف تصویب آیین نامه جشنواره داشتیم. مشکلات اعتباری و بودجه ای که دامنگیر همه فعالیت های دولتی است، ما را هم درگیر کرده است. به دنبال این هستیم که با استفاده از داشته هایمان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم. اینجا یادی می کنیم از مرادعلی صالح احمدی استاد پرآوازه موسیقی نواحی ایران که چند روز پیش درگذشت. این نشست را به روح این بزرگوار تقدیم می کنیم.

وی افزود: جشنواره امسال در چارچوب آیین نامه است و براساس سلیقه اداره نمی شود. در هر جشنواره ای سیاست های دبیر جشنواره حرف اول را می زند. در جشنواره امسال از تمام تجربه های سی و سه دوره ی گذشته استفاده می کنیم اما لزوما به معنای تکرار تجربه های گذشته نیست.

ترابی توضیح داد: درباره جایزه دادن دو اتفاق خوب در ایران در حال رخ دادن است. یکی جایزه موسیقی ما است و جایزه دوم از آنِ خودِ خانه موسیقی است. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی فرهنگ نباید وارد عرصه جایزه دادن شود و نگاهی خاص را ترویج دهد.

آیین نامه جشنواره موسیقی فجر در روندی دقیق و شفاف تهیه شده است. قبل از آمدن من به جشنواره پیش نویس هایی تهیه شده بود. پیش نویس ها به مشورت گذاشته شد و در نهایت هم پیش نویس را در سایت دفتر موسیقی منتشر کردیم تا هر کسی که نقدی دارد برای ما ارائه کند.

شورای انتخاب دبیر را نمی خواهم معرفی کنم. در شورای انتخاب دبیر مکتوب به سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی خواستیم تا در کنار سه نفر موزیسین بنشینند و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. گزینه های مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت دو گزینه به معاون هنری معرفی شد و در نهایت هم آقای فرهت به عنوان دبیر معرفی شد.

سایت جشنواره محتوای خودش را داشت. اطلاعات سی دوره گذشته جشنواره وجود داشت، اما به یک باره در جشنواره سی ام پاک شد. ما معتقدیم تمام سی و سه دوره گذشته جشنواره ارزشمند است. تمام این دوره ها ارزشمند هستند و با پول بیت المال برگزار شده اند. جشنواره لوگو دارد و حتما لوگوی خودش را استفاده خواهد کرد.

درباره بخش بین الملل باید بگویم که رامین صدیقی در بخش بین الملل فعال خواهد بود. خیلی جدی پیگیر گروه ها هستند. ما مشکل زمان و مشکل تخصیص ارز داریم. امیدمان به خدا و تجربه هایی است که داریم. امیدواریم بتوانیم از بودجه مان بهترین استفاده را بکنیم.

آرشیو سایت جشنواره موسیقی فجر قابل بازگشت است. تشکر می کنم از آقای اداک و خانم طاعتی که در تهیه آرشیو زحمات بسیاری کشیدند. ما سعی می کنیم آرشیو سایت جشنواره را بازگردانیم و می دانم که این کار زمانبر است.

اگر کیفیت تامین شود بخش نواحی و بخش بانوان هم در جشنواره خواهند بود.

در جشنواره هایی که من مسئولیت داشته ام، زودتر از هر دوره ای جدول را منتشر کرده ایم. امروز که شش ماه مانده به جشنواره، سخن گفتن درباره جزئیات بخش های خاصی مانند بخش بانوان و بخش نواحی کار درستی نیست.

سابقه مدیریت من نشان می دهد که از شفافیت استقبال می کنم. تنها بخشی که شاید نتوان در جشنواره بحث مالیش را بیان کرد، دستمزد هنرمندان است. هنرمندان در طول سال در بخش خصوصی هم فعالیت دارند و این قیمت ها ظرایف خودشان را دارند. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به شرطی است که هنگام توافق با هنرمند شرط کنیم که اطلاعات را منتشر می کنیم و آنها هم بپزیرند. گذاشتن این شرط هم دست ما را تنگ می کند. هنرمندان اجراهایی در فجر برگزار می کنند و خیلی هایشان به ما کمک می کنند و با رقم های اندکی در جشنواره روی صحنه می روند.

تمام بخش های جشنواره به جز بخشی که با هنرمندان در ارتباط هستیم را اعلام می کنیم.

کیفیت و شفافیت برایمان مهم است

شهرام صارمی: امیدواریم امسال جشنواره ای با کیفیت و در شان موسیقی برگزار کنیم.

وحدت، رودکی، نیاوران، آزادی و مجموعه هایی که تحت پوشش وزارت ارشاد است. جشنواره امسال فراخوان خواهد داشت. طی ۱۰ روز آینده فراخوان جشنواره منتشر می شود.

فراخوان را آماده کرده ایم اما به دلیل مشکلات سایت جشنواره هنوز منتشر نکرده ایم. محتوای جشنواره براساس درخواست هایی که به جشنواره می رسد، تعیین می شود. البته بخش های ثابتی هم داریم مانند اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی.

امسال چند کار موازی هم انجام خواهیم داد؛ حضور مراکز آکادمیک – دانشگاه ها و هنرستان های موسیقی در جشنواره است. بخش ویژه ای برای چهلمین سال سالگرد انقلاب خواهیم داشت. در درجه اول به کیفیت موسیقی می پردازیم و در درجه دوم می خواهیم که شفاف باشیم.

سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر از بیست و چهارم تا سی ام بهمن ۱۳۹۷ برگزار می شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جایزه باربد از جشنواره موسیقی فجر حذف می شود/ هیچ دستمزدی از جشنواره نمی گیرم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید