آخرین خبر

حضور 9 کشور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/عصرانه قصه‌گویی «رحماندوست» در پردیس تئاتر تهران

پس از بررسی آثار رسیده کشورهای مختلف برای حضور در بخش «بین‌الملل» جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، هفت نمایش برای این بخش انتخاب شدند.

حضور 9 کشور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/عصرانه قصه‌گویی «رحماندوست» در پردیس تئاتر تهران

به گزارش آوای ایرانیان، در این دوره از جشنواره بیش از صد کشور متقاضی حضور بودند و در نهایت، گروه‌هایی از کشورهای روسیه، ایتالیا، برزیل، اکراین، ارمنستان، مشترک عراق و عمان و مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق به بخش بین‌الملل راه یافتند.

«رویا» از عراق، «درها» از روسیه، «سولکس» از ایتالیا، «دلقک» از برزیل، «کاژیر۹_ساعت۹» کار مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق، «قلب دلقک» از اکراین و «وای وای» از ارمنستان، عناوین نمایش‌های راه یافته به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هستند.

در این دوره جشنواره، بخش بین‌الملل به صورت رقابتی و با حضور گروه‌های خارجی و سه گروه از کشور ایران برگزار می‌شود.  بر همین اساس، نمایش‌های «بهار میاد» کاری از محمد برومند، «خون عروسک» کاری از یاسر میرحمیدی و «ایستگاه» به کارگردانی آلبرت بیگجانی دیگر نمایش‌هایی هستند که در بخش بین‌الملل جشنواره چهاردهم اجرا خواهند شد.

دبیران جشنواره‌هایی از گرجستان، بغداد، عمان، اربیل ودربندیخان اقلیم کردستان به عنوان دیگر میهمانان جشنواره چهاردهم، در این رویداد فرهنگی هنری حضور دارند. همچنین استادانی از کشورهای هلند و مکزیک در ایام جشنواره کارگاه آموزشی برگزار می‌کنند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، با محوریت گردشگری و با دبیری فاتح بادپروا، یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار می‌شود.

*سومین عصرانه شاد قصه‌گویی با حضور مصطفی رحماندوست در پردیس تئاتر تهران

سومین عصرانه شاد قصه‌گویی ویژه کودکان و نوجوانان شهر تهران با حضور «مصطفی رحماندوست» در قالب قصه‌گویی و پرسش و پاسخ با کودکان و نوجوانان در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.

این برنامه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش مهارت روخوانی بچه‌ها برگزار می شود و «مصطفی رحماندوست» شاعر، قصه نویس و مترجم کتاب های کودکان و نوجوانان علاوه بر خواندن قصه در این ارتباط با حاضرین گفت وگو می‌کند. رحماندوست از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد.

از آن پس تا به امروز در سمت مدیر برنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیر مسئول نشریات رشد، مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیرسروش‌ کودکان، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان (اصفهان) فعالیت کرده است.

از او بیش از ۱۱۶ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است که برخی از آنها عبارتند از: ۲ پر ۲ پر ۴ پر، آسمان هم خندید، ترانه‌های نوازش، بازی شیرین است، درسی برای گنجشک، توپ در تاریکی، بچه‌ها را دوست دارم، مرغ قشنگ تپلی و…

سومین عصرانه شاد قصه‌گویی ویژه کودکان و نوجوانان با حضور و قصه گویی «مصطفی رحماندوست » روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد از ساعت ۳ تا ۵ در سینمای پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود. حضور در این برنامه رایگان و آزاد است اما برای حضور لازم است که ثبت نام و رزرو از طریق شماره تماس های ۹۶۶۵۷۶۰۳-۹۶۶۵۷۶۰۴-۹۶۶۵۷۶۰۵ صورت پذیرد. پردیس تئاتر تهران در اتوبان امام علی(ع) شمال به جنوب، خروجی محلاتی(شرق)، خیابان شاه‌آبادی، خیابان بقایی واقع شده است.

*شماره‌‌‌ جدید ماهنامه‌‌‌ «نمایش» منتشر شد

جدیدترین شماره‌‌‌ ماهنامه‌‌‌ «نمایش»، ویژه‌‌‌ مردادماه ۱۳۹۸ با نگاه ویژه‌ به شیوه‌های نوین اجرایی منتشر شد. نگاه ویژه‌ این شماره به شیوه‌های نوین اجرایی اختصاص دارد و در این راستا مقاله‌های «آیا تئاتر تحت تأثیر رسانه‌ای جدید است؟» از داگمار پُدماکُوآ، «بدن همچون رسانه، در مقایسه‌ نظریه و فناوری در تئاتر» از دوروتا سایجِفسکا و دوروتا سُسنووسکا، «هنر پست مدرن و اجرا» از سیمون شپرد و مایک والیس، «تئاتر در عصر دیجیتال: فصل ملاقات تکنولوژی و هنر» از ماریا تاجتاکووا و مقاله‌ «پشت پرده‌ تئاتر: چگونه رسانه‌های دیجیتال موجب تغییر شکل تئاتر می‌شوند؟» ترجمه و منتشر شده است.

همچنین در گفت‌وگوی این بخش، مصاحبه با محمودرضا رحیمی تحت عنوان «نبود فلسفه در تئاتر» و مصاحبه‌ با علی شمس با نام «تکنولوژی و تئاتر» قابل خواندن است. نقد نمایش‌های «نان»، «به وقت پازولینی»، «کمیته نان»، «چشم به راه میرغضب» و «ماربازی» را در بخش نقد تئاتر این شماره می‌توانید بخوانید. بخش گفت‌وگوی تازه‌ترین شماره ماهنامه «نمایش» به یکی از پیشکسوتان تئاتر ایران، یعنی پری صابری می‌پردازد که شامل یک گفت‌وگو و دو یادداشت است.

سرمقاله‌ این شماره با نام «تئاتر و تعقل سقراطی در هم‌نشینی دیونیزوسی» به قلم نصرالله قادری منتشر شده است. نکوداشت شماره‌‌‌ ۲۳۹ ماهنامه‌‌‌ «نمایش» به افسر اسدی اختصاص دارد که به مرور فعالیت‌های او در زمینه‌ تئاتر می‌پردازد و به همراه یادداشتی با عنوان «بانوی هنرمند» و مصاحبه‌ای با او به چاپ رسیده است.

ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ مردادماه ۱۳۹۸ به مدیرمسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری در ۱۲۴ صفحه و با بهای ۱۰ هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر چاپ و توزیع شده است.

*تغییر در ساعت اجرا‌ی نمایش‌‌های «چهار دقیقه» و «همان چهار دقیقه»

ساعت اجرای دو‌ نمایش «چهار دقیقه» و «همان چهار دقیقه» کاری از  الهام کردا و صابر ابر، تغییر کرد. بدین ترتیب از روز سه شنبه ۲۹ مرداد ماه نمایش «همان چهار دقیقه» ساعت ۱۹:۳۰ و نمایش «چهار دقیقه» ساعت ۲۲ اجرا می‌شود.

نمایش«چهاردقیقه» به نویسندگی نغمه ثمینی باطراحی وکارگردانی الهام کردا و  نمایش «همان چهار دقیقه» باطراحی وکارگردانی صابر ابر در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حضور ۹ کشور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/عصرانه قصه‌گویی «رحماندوست» در پردیس تئاتر تهران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید