آخرین خبر

نانوگیتاری که خودش می‌نوازد

به گزارش آوای ایرانیان، محققان دانشگاه‌های لنکستر و آکسفورد در انگلیس موفق به ساخت یک مدار نانوالکتریکی شبیه سیم گیتار شده‌اند که بدون نیاز به نیروی خارجی ارتعاش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس این آزمایش با استفاده از یک رشته سیم معلق که ارتعاشی مشابه سیم گیتار دارد، می‌توان نانو دستگاهی ساخت که با استفاده از جریان الکتریسیته، حرکت و ارتعاش داشته باشد.
برای ساخت این دستگاه از نانوتیوب کربن استفاده شده است که به صورت سیمی با قطر حدود ۳ نانومتر است. این رشته نانوتیوب ۱۰۰ هزار مرتبه نازک‌تر از یک سیم گیتار است. در هر دو انتهای این رشته نازک دو تکیه‌گاه فلزی قرار دارد. محققان دمای این سیستم را تا ۰.۰۲ درجه بالای صفر مطلق کاهش دادند. بخش مرکزی رشته کاملا آزاد است و می‌تواند ارتعاش داشته باشد. محققان با عبور جریان الکتریکی، تغییرات مقاومت الکتریکی سیم را اندازه‌گیری کردند. این رشته سیم دقیقا شبیه به سیم گیتار با ولتاژ نوسانی شروع به ارتعاش می‌کند. اگر ولتاژ اعمال شده قطع شود، نانوسیم با آکورد قبلی به نوسان و ارتعاش ادامه می‌دهد.
این نانوتیوب بسیار نازک‌تر از سیم گیتار است، بنابراین با فرکانس بالاتری نوسان می‌کند که در محدوده فراصوت قرار دارد و با گوش انسان شنیده نمی‌شود.
نتایج این مطالعه برای تقویت نیروهای کوچک، مانند میکروسکوپ‌های جدید و اندازه‌گیری ویسکوزیته (چسبندگی) مایعات کوانتومی کاربرد وسیعی دارد.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Physics منتشر شده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نانوگیتاری که خودش می‌نوازد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید