آخرین خبر

اعلام جزییات اولین جشنواره بین المللی نی انبان

یک پژوهشگر و نوازنده حوزه موسیقی نواحی ایران از طراحی و اجرای برگزاری اولین جشنواره موسیقی نی انبان در جزیره کیش خبر داد.

به گزارش آوای ایرانیان، فواد توحیدی پژوهشگر و نوازنده موسیقی نواحی ایران که دبیری برگزاری اولین جشنواره بین المللی نی انبان را نیز به عهده دارد، با اشاره به برگزاری این رویداد در جزیره کیش گفت: حدود ۲ سال از مهاجرت من به جزیره کیش می‌گذرد و از همان لحظه به فکر طراحی جشنواره‌ای فراملی متناسب با اتمسفر و حال و هوای جزیره بودم و بالاخره به این باور رسیدم که نی انبان بهترین گزینه در این رابطه است. این ساز سالهای سال است که در رپرتوار موسیقی جزیره حضوری پررنگ دارد. در کنار این مساله شخصاً معتقد هستم نی انبان جذاب‌ترین سونوریته را در بین سازهای نواحی ایران دارد که در آنِ واحد چندین حس را در شنونده برمی انگیزد به طوری که مخاطب دقیقاً نمی‌داند از شنیدن صدای آن شاد است یا غمگین. دچار وهم است یا حماسه. این خصوصیت در سازهای دیگر دیده نمی‌شود. در نهایت طرح خود را در معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد مطرح کردم و خوشبختانه مورد استقبال واقع شد.

وی ادامه داد: هدف اصلی جشنواره نی انبان کیش دعوت از بهترین نوازندگان نی انبان برای حضور در این رویداد است. برای همین انتخاب هدفمند گروه‌ها بهترین گزینه پیش روی ما بود. ضمن اینکه تا این لحظه استقبال خوبی هم در بخش فراخوان و انتخاب داشته‌ایم و از اکثر نقاط ایران به دبیرخانه آثاری ارسال شده است.

این پژوهشگر موسیقی بومی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم بهترین نوازندگان نی انبان کشور و تعدادی از نوازندگان خارجی این ساز در جشنواره حضور داشته باشند، اظهار کرد: اکثر گروه‌های برتر نی انبان کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند و در بخش فراخوان هم به سایر هنرمندان فرصت شرکت از طریق ارسال اثر داده شده است که هنرمندان این بخش توسط هیات علمی جشنواره انتخاب و دعوت می‌شوند. از تعدادی از پیشکسوتان ساز نی انبان در چهار منطقه ثبت شده نی انبان شامل خوزستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان هم برای تجلیل در جشنواره دعوت شده است. بخش بین الملل جشنواره هم توسط هنرمند ارزنده نی انبان محسن شریفیان مدیریت می‌شود و نی انبان نوازان صاحب نامی هم در این بخش حضور خواهند داشت.

وی در معرفی شورای علمی جشنواره هم گفت: شورای علمی جشنواره از صادق چراغی، بابک شهرکی، محمدعلی مرآتی و محسن شریفیان تشکیل شده است. این در حالی است که شرکت کنندگان در مناطقی از جزیره کیش اجرای برنامه دارند و اختتامیه جشنواره هم در سالن همایش‌های خلیخ فارس برگزار خواهد شد. قطعاً اجراهای عمومی اصلی‌ترین بخش جشنواره است ضمن اینکه نشست‌های تخصصی با حضور پژوهشگران و نوازندگان ایران و کشورهای دیگر شرکت کننده در محوریت ساز نی انبان برگزار خواهد شد. بخش تجلیل از پیشکسوتان و همچنین ثبت و ضبط آثار شرکت کنندگان هم از دیگر بخش‌های جشنواره است. مشخصات و سابقه فعالیت هنرمندان هم در کتاب جشنواره منتشر خواهد شد.

توحیدی درباره برگزاری جشنواره‌های موسیقی با موضوعیت دیگر سازهای نواحی گفت: در حال حاضر محوریت با ساز نی انبان است و هنرمندان در قالب تک نوازی و آنسامبل به اجرای برنامه می‌پردازند. سازهای همراه با توجه به رپرتوار هر منطقه در جشنواره حضور دارند. البته شاید در آینده موضوعی جداگانه مربوط به سازهای همراه و همچنین آداب و رسومی که با همراهی نی انبان برگزار می‌شود به همراه بحث ساخت نی انبان، بخش مقالات علمی و فیلم‌های مستند در جشنواره نیز مطرح شود.

این آهنگساز در خاتمه با اشاره به جایگاه جشنواره بین المللی نی انبان اظهارکرد: شخصاً معتقدم این جشنواره به زودی یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی در کشور خواهد شد به طوری که گردشگران و علاقمندان بسیاری برای استفاده از برنامه‌های جشنواره به جزیره کیش خواهند آمد. این نکته را هم اضافه کنم اگرچه نی انبان حضور دیرینه‌ای در چهار استان ثبت شده در میراث ناملموس فرهنگی کشور دارد ولی علاقمندان و نوازندگان بسیاری در سایر نقاط کشور نیز دارد. این جشنواره می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد رقابت و در نتیجه بالارفتن سطح کیفی نوازندگان داشته باشد.

نخستین جشنواره بین المللی نی انبان توسط معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و به ریاست خسرو نشان از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در کیش برگزار خواهد شد و فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین الملل را برعهده دارند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعلام جزییات اولین جشنواره بین المللی نی انبان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید