آخرین خبر

راه همایون از استاد شجریان جدا شده است؟

یک آهنگساز و پژوهشگر موسیقی معتقد است همایون شجریان به سمت بازار موسیقی میل پیدا کرده و در ادامه راه پدرش موفقیت چندانی نیافته است.

آوای ایرانیان: نشست پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ذائقه موسیقی ایرانیان چیست؟؛ صبح امروز(۲۲ فروردین) بصورت مجازی برگزار شد.

پیروز ارجمند مدیر کل پیشین دفتر موسیقی در ابتدای این نشست گفت: امروزه فضای مجازی و پلتفرم‌های ارائه دهنده مجازی موسیقی مهم‌ترین نقش را در شکل دادن به ذائقه موسیقی ما ایفا می‌کنند و در این میان لزوم توجه بیشتر خانواده‌ها به آنچه بصورت مجازی در قالب موسیقی در خانه شنیده می‌شود بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی افزود: امروزه بیشترین تاثیر را بر چرخه صنعت موسیقی، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران گذاشته‌اند و آنان در شکل گیری و کنترل خلاقیت شنوندگان به شدت موثر هستند.

وی ادامه داد: امروز پر مخاطب ترین سبک موسیقی ایران سبک پاپ است و ما شاهدیم اقبال عمومی به این سبک زمانی که به سمت تلفیق با موسیقی اصیل میل پیدا کرد افزایش مخاطب چشم‌گیری را شاهد بودیم.

به گزارش ایرنا ارجمند در ادامه گفت: ما مانند کشورهای اروپایی در صنعت موسیقی موفق نبودیم و نه تنها بنابه دلایلی به معاهده جهانی کپی رایت نپیوستیم حتی تلاشی برای تقویت قانون کپی رایت داخلی هم نکردیم و نبود همین قانون کپی رایت در کنار قدرت مالی تهییه کنندگان ذائقه اصلی موسیقیایی مردم را شکل داده اند.

وی افزود: هنرمندان موسیقی ما دغدغه‌های جدی معیشتی دارند و با عدم امنیت شغلی به شکلی جدی روبرو هستند پس نمی‌توان از آنها انتظار داشت صرفا به هنر ناب اندیشه کنند. آنها مجبورند کارهای سفارشی بپذیرند.

پیروز ارجمند ادامه داد: به همین دلیل بود که همایون شجریان به سمت بازار موسیقی میل پیدا کرد و در ادامه راه پدرش موفقیت چندانی نیافت. شاهد جدی این موضوع آثار همایون شجریان است و ما تولیدات او را نباید در ادامه آثار مرحوم شجریان بدانیم و بدون قضاوت و داوری و ارزشگذاری باید بگویم که این پدر و پسر هنرمند دو راه متفاوت در پیش گرفتند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “راه همایون از استاد شجریان جدا شده است؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید