آخرین خبر

بلاتکلیفی پیشکسوت موسیقی دربارهٔ ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی

آوای ایرانیان: «هنوز نمی‌دانم که چرا با وجود آنکه تمام مراحل قانونی حل شده و دادگاه حکم به برائت من و دیگر اعضای گروه داده شده است و حکم ممنوع‌الخروجی هم لغو شده، پاسپورت من داده نمی‌شود و علاوه بر آن هنوز مشخص نشده است که بعد از کنسرتی که ما پیش از ایام محرم و صفر برگزار کردیم، حالا همچنان می‌توانم به فعالیت‌هایم ادامه دهم یا ممنوع‌الکاری من تنها برای یک برنامه لغو شده بود.»

این‌ها را «مجید درخشانی» می‌گوید، آهنگسازی که پس از پخش چند کلیپش در شبکه‌های ماهواره‌ای مدتی با مشکل ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی مواجه بود و با وجود آنکه بار‌ها اعلام کرد که آن قطعات بدون اجازهٔ او و دیگر اعضای گروه از این شبکه‌ها منتشر شده است؛ به دادگاه فراخوانده شد. حالا البته دادگاه برگزار شده و حکم به برائت او و دیگر اعضای گروه داده شده است و حتی قاضی عنوان کرده که این موسیقی‌ها وزین است و مبتذل نیست، با این حال او نتوانست «محمدرضا شجریان» را در کنسرت قونیه همراهی کند. خودش در این باره توضیح می‌دهد: ‌«برای اینکه بتوانم گروه موسیقی شهناز با خوانندگی استاد شجریان را در قونیه همراهی کنم، ۶-۵ روز در ادارهٔ گذرنامه بودم و البته مسوؤلان آن اداره هم لطف کرده و تمام تلاششان را کردند تا این کار انجام شود و من بتوانم به آن کنسرت برسم؛ اما در آخرین لحظات گفتند یک نامه که باید از طرف پلیس امنیت داده شود، مانده است و باید به صورت الکترونیکی نامه را داده و جواب پلیس امنیت را دریافت کنند. آن‌ها تا ساعت ۴ بعدازظهر- یعنی چند ساعتی پس از اتمام کارشان- هم ماندند؛ اما جوابی نیامد؛ خودم روز بعد به پلیس امنیت مراجعه کردم که پاسخشان این بود که حکم «تبرئه» به دستشان نرسیده است؛ من کپی حکم را به آن‌ها دادم؛ اما حالا با گذشت دو ماه همچنان از آن‌ها خبری نیست و جوابی به من داده نشده است.»

او می‌گوید که حتی از اینکه حکم ممنوع‌الکاریش هم به شکل کامل برطرف شده یا خیر؛ اطلاعی ندارد: ‌ «ما یکی- دو ماه قبل کنسرت «سرو آزاد» را برگزار کردیم؛ اما حالا برنامه‌هایی همراه با گروه «ماه» داریم که قرار است بعد از محرم و صفر برگزار شود و با وجود آنکه درخواست‌هایمان را ارایه داده‌ایم، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. البته اوایل ماه گذشته که لیست تعدادی از افراد ممنوع‌الکار اعلام شد، شایعاتی مبتنی بر اینکه ما نیز جزو این گروه هستیم، اعلام شد؛ اما به هر حال خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون هنری ایشان، صراحتا اعلام کردند که آن لیست صحت ندارد. به هر حال من بیش از هر چیز در حال حاضر دلم می‌خواهد بدانم که ممنوع‌الکار یا ممنوع‌الخروج هستم یا خیر؟ این وضعیت بلاتکلیفی که هم‌اکنون وجود دارد، برای هر کسی ناخوشایند است و من هم در یک شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برم، به هر حال اگر مجوز برنامه داده شود، به این معناست که مشکلات پیشین حل شده است؛ به هر حال با وجود اعلام برائت، هیچ اتفاقی رخ نداده است.»

بعد از ایام محرم و صفر، قرار است آلبوم «خروش» با صدای «مجتبی عسگری» از این آهنگساز منتشر شود: «این آلبوم دو سال است که آمادهٔ انتشار است و حالا باید ببینیم که امکان انتشار آن وجود دارد یا خیر؟ ‌به هر حال ما چند آلبوم دیگر هم در دست داریم که آمادهٔ انتشار است؛ اما همان‌طور که گفتم فعلا ما منتظر هستیم تا ببینیم تکلیف کار‌هایمان به کجا خواهد رسید. علاوه بر آن کنسرت‌هایی نیز همراه با گروه «ماه» برای اجرای کنسرتِ تور ایران برنامه‌ریزی کرده‌ایم که خواننده‌ای جوان ما را در این کنسرت‌ها همراهی می‌کند.»

او دربارهٔ همکاری مستمرش با خوانندگان جوان این چنین توضیح می‌دهد: ‌» من جز در همکاری‌هایم با استاد شجریان در گروه موسیقی شهناز، بیشتر نگاهِ موسیقایی‌ام بر قطعات سازی و گروه‌نوازی تکیه دارد و در این بین خواننده، نقش اول را ایفا نمی‌کند. به همین خاطر خوانندگان شناخته شدهٔ کمتری هستند که با این شکل حاضر به همکاری باشند. ضمن آنکه من در این سال‌ها با بسیاری از خوانندگان همکاری کرده‌ام که در ابتدا ناشناخته بوده‌اند؛ اما حالا خودشان از خوانندگان نام‌دار هستند. به تازگی نیز با خوانندهٔ بسیار جوان ۲۳-۲۲ ساله‌ای آشنا شدم که همشهری خودم هست و قرار است چند کار با همراهی ایشان منتشر کنم. او صدایی بسیار پخته و ظریف مثل صدای استاد بنان دارد و از سنین بسیار پایین با اساتید بسیاری از جمله آقای شاهزیدی کار کرده است.»

اما «مجید درخشانی» چند آلبوم همراه با استاد شجریان دارد که دو آلبوم آن آمادهٔ انتشار است: ‌ «قرار بود در کنسرت استانبول که به دلایلی لغو شد، این دو آلبوم پخش شود. این دو آلبوم کنسرت‌های سال گذشتهٔ گروه شهناز است که بخشی از‌آن در راست پنجگاه و ماهور و افشاری است که از ساخته‌های من و آقای شجریان است و بخش دیگری از آن در شور و دشتی از ساخته‌های آقای فرج‌پوری است. علاوه بر آن دو اثر در سه‌گاه و اصفهان نیز تقریبا آخرین مراحل ضبط خود را می‌گذراند و تنها بخش‌هایی از آواز آن مانده است که منتظریم استاد به ایران بازگردد تا آن‌ها را کامل کنیم. به هر حال ما همچنان این امیدواری را داریم که بتوانیم این آثار را در ایران منتشر کنیم؛ اتفاقی که سال‌هاست بسیاری از دوستداران آقای شجریان نیز منتظر هستند تا ایشان بتواند به فعالیت‌هایش در ایران ادامه دهد. همچنین در صورتی که استاد آمادگی داشته باشند، کنسرت‌ها را در سایر کشور‌ها ادامه می‌دهیم، به هر حال آقای شجریان نشان داده‌اند که «شکست‌ناپذیر» هستند و همیشه در هر شرایطی راهی برای ادامهٔ فعالیت‌هایشان پیدا می‌کنند.»

او همچنین به تازگی قطعهٔ «خیل خان» ‌را بر اساس شعری از فروغی بسطامی و خوانندگی «بابک کاردگر» را آمادهٔ انتشار کرده است که نوازندگانی چون شاهو عندلیبی، امین گلستانی، حمیدرضا برزویی، سعید سنگسری با نواختن سازهایی چون نی، عود، سنتور، کمانچه، ‌تنبک همکاری دارند و خود این آهنگساز نیز در این قطعه تار نواخته است. می‌گوید: «خیل به معنای ییلاق است. عمارتی که کلیپ در آن تهیه شده، عمارتی قدیمی است که بازسازی شده است.»

منبع: موزیک ما

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بلاتکلیفی پیشکسوت موسیقی دربارهٔ ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید