آخرین خبر

رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به تعطیلی طاقچه انتقاد کرد

به گزارش آوای ایراینان هشتصد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور صبح سه شنبه ۱۰ مرداد در محل سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها به صورت مجازی در جلسه شرکت داشتند.

حجت الاسلام مصطفی محامی در ابتدای این نشست درباره فعالیت‌های فرهنگی و جشنواره‌های مختلف فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان گزارشی آماری ارائه کرد و گفت: در سال‌های گذشته با تشکیل شورای فرهنگ و جلسات مربوط به آن در استان اقدامات مهمی در زمینه فرهنگ استان و تقویت ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی صورت گرفته است.

وی یکی از کارهای مهم شوراهای فرهنگی استان سیستان را توجه به تاریخ ۲۸ آذرماه سالروز تبعید مقام معظم رهبری از سوی رژیم طاغوت عنوان کرد و افزود: این روز از سوی مردم محلی با عنوان میار ولایت یاد می‌شود که در زبان محلی واژه میار به معنای پناه و پناهگاه است.

حجت الاسلام محامی مسائل مهم فرهنگی استان سیستان را ضعف زیرساخت‌های فرهنگی و مشکلات مربوط به آسیب‌های اجتماعی و نبود نگاه تخصصی به مسائل فرهنگی استان دانست و گفت: ضمانت اجرای جدی شورای فرهنگ عمومی کشور در استان وجود ندارد و موازی کاری‌های فرهنگی صدمات زیادی به اجرای عملیاتی و ارتقای فرهنگ عمومی استان وارد کرده است.

وی بالا بردن اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی را منوط به حضور اساتید برجسته علمی و همکاری همه نهادهای مربوط به حوزه فرهنگ دانست و گفت: بالا بردن تعداد شوراها در فرهنگ کشور دردی دوا نمی‌کند و به جای آن یک کارگروه از شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها ایجاد شود و گزارشی منظم از وضعیت فرهنگی در این شورا ارائه شود.

در ادامه محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن تشکر از نهادهای مردمی برای برگزاری میلیونی جلسات عزای سیدالشهداء (ع) به رویداد بزرگ اتحاد و یکپارچگی اقشار مختلف جامعه در برگزاری محافل عزاداری در ایام دهه اول ماه محرم اشاره کرد و گفت: باطن جامعه ایرانی به محبت اهل بیت عصمت و طهارت گره خورده است و امسال بر خلاف نقشه‌های دشمن برای ایجاد انشقاق و گسستگی جامعه اکثریت محافل بزرگ و کوچک با قوت کامل برگزار شد.

وی به برگزاری مناسبت‌های مذهبی دیگر در ایام مختلف سال از جمله برگزاری جشن چند کیلومتری عید غدیر در تهران و سایر شهرهای کشور اشاره کرد و مهمترین جنبه برگزاری باشکوه این جشن‌ها در داخل و خارج کشور را مردمی بودن آنها عنوان کرد و با ارائه آمارهای رسمی گفت: تنها ۱۰ درصد این جشن‌ها توسط نهادهای دولتی ساماندهی شده است و بیشتر آن از سوی مردم حمایت مالی شده است.

وی افزود: در جشن غدیر امسال تنها یک شماره حساب بدون تبلیغات خاص برای کمک به موکب‌های برگزاری جشن اعلام شد که تنها ۴۳۴ هزار نفر کمک نقدی به این حساب واریز کردند که نشان از علاقه و عشق مردم به اهل بیت دارد. حجت الاسلام قمی آماری از کمک‌های مردمی به مناسبت‌های مذهبی ارائه کرد که با مقایسه این کمک‌ها با خدمات دولتی معلوم می‌شود که اکثر این مراسم در ایام سال بیشتر از سوی مردم بدون دخالت دولت حمایت می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات در ادامه صحبت‌هایش ضرورت تشکیل ستاد ساماندهی شئون مذهبی و ضرورت‌های تشکیل این ستاد برای هماهنگی‌های مناسک و مناسبت‌های مذهبی به عنوان یکی از بازوهای شورای فرهنگ عمومی کشور را در همین راستا یادآور شد و گفت: این ستاد در ابتدا برای ارزیابی آسیب‌های عزاداری تشکیل شد ولی حالا رویکرد ستاد باید تقویت و با تغییر نام به ستاد تنظیم شعائر مذهبی، نگاه و فلسفه این ستاد نیز گسترده شود.

وی افزود: طبق توصیه مقام معظم رهبری برای تقویت جشن‌های مذهبی، نهادهای دولتی در برگزاری مناسب‌های مذهبی باید مردم را در محوریت برنامه‌های خود ببینند و در تقویت این برنامه‌ها باید از نگاه امنیتی به یک نگاه فرهنگی اجتماعی حرکت کند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که این کارها و مراسم حال مردم را شیرین می‌کند و باید تقویت شوند و نیاز به همکاری و هم افزایی بین دستگاه‌ها و نهادها در توجه به سرمایه‌های فرهنگی و تقویت ستاد ساماندهی شئون مذهبی دارد.

در ادامه حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به ظرفیت بالای کار در دستگاه امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: همه ما نگاهمان امید به نجات در این دستگاه است و امیدواریم برنامه‌های فرهنگی و برگزاری مناسک مذکور وسیله‌ای برای رسیدن به این نجات باشد.

وی بر ضرورت بازنگری در عنوان و محتوای کار عملیات ستاد شئون مذهبی تأکید کرد و افزود: یکی از وظایف و دستور کار اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور نیز باید در همین بازنگری باشد که بهتر است تنظیم شعائر به جای شئون مناسک مذهبی استفاده شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: در کنار عزای اهل بیت، توجه و اهتمام به برگزاری جشن‌های مذهبی نیز در بالا بردن روحیه عمومی جامعه مؤثر خواهد بود.

در این نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی درباره دستور اصلی جلسه برای بررسی سبک زندگی اربعین، تصویب اصلاحات سند نهضت مطالعه مفید و درج مناسبت‌ها در تقویم ۱۴۰۳ بحث و گفتگو کردند.

بسیاری از اعضای این شورا نسبت به تقویت مساجد در برگزاری مناسب‌های مذهبی – اجتماعی تاکید داشتند و اعلام کردند که در کنار هیئت‌های مذهبی باید جایگاه مساجد در محوریت قرار داشته باشد.

حجت الاسلام کمال خداداده رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به دستور اصلی این جلسه درباره تقویت مطالعه در کشور به تعطیل شدن اپلیکیشن طاقچه انتقاد کرد و گفت: وقتی مدیر بانکی تخلف می‌کند همه حساب‌های موجود در آن بانک را تعطیل نمی‌کنند و مسئله برنامه‌های مربوط به کتابخوانی هم همین شرایط را شامل می‌شود.

در این نشست کتابچه‌ای با عنوان «نوجوانان تهران و مسجد» در بین اعضای شورا توزیع شد که آماری از حضور و شرکت نسل‌های جوان و نوجوان در مساجد و مراسم مذهبی ارائه کرده است. این کتابچه به همت مرکز رصد فرهنگی کشور به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تهیه و جمع آوری شده است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به تعطیلی طاقچه انتقاد کرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید