آخرین خبر

زبان‌شناسی بالینی در حوزه هنری تحلیل می‌شود

به گزارش آوای ایرانیان  بیست و سومین نشست از سلسله نشست‌های زبان شناخت با عنوان «زبان‌شناسی بالینی؛ ارزیابی‌های زبانی‌شناختی» به منظور ارائه، بررسی و تحلیل ارزیابی‌های زبانی‌شناختی کودکان و اختلالات زبانی در برخی از آنان، روز دوشنبه ۲۳ مرداد توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با حضور امیر احمدی زبانشناس و مدرس دانشگاه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار می‌شود.

احمدی زبان را یکی از عملکردهای عالی شناختی مغز انسان عنوان کرد و گفت: کودکان زبان را از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود فرا می‌گیرند. برخی از آسیب‌های عصب‌تحولی همچون اختلال ویژه یادگیری، طیف اوتیسم، نقص توجه بیش‌فعالی و… در فراگیری و کاربرد زبان اختلال ایجاد می‌کند. کودکانی که یکی از این آسیب‌ها را دارند، عملکرد ضعیف‌تری در زبان نسبت به همتایان سنی خود خواهند داشت. بنابراین ارزیابی مهارت‌های زبانی کودکان بر اساس آزمون‌های معتبر و استاندارد که داری هنجار ملی هستند، یکی از مهم‌ترین نیازها برای ارزیابی آن‌ها پیش از آغاز آموزش‌های رسمی به‌شمار می‌آید.

این زبانشناس با اشاره به یادگیری زبان در کودکان با رشد طبیعی و بدون آموزش رسمی خاطر نشان کرد: ممکن است بعضی از کودکان در نتیجه عوامل مختلف محیطی یا ناشناخته، زبان مادری خود را در مقایسه با روند رشد همتایان سنی، با تأخیر یاد بگیرند یا دچار اختلال‌های رشدی گفتار و زبان شوند.

احمدی با اشاره به نقش اختلالات زبانی دوران رشد کودکان در فرآیند یادگیری و همچنین رشد شناختی و ایجاد تأثیرات منفی گفت: بروز اختلال‌های زبانی در کودکان باعث ایجاد تبعات منفی فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌شود و بهداشت روانی فرد و خانواده را دچار اِشکال می‌سازد. برای مثال، بسیاری از والدین در مورد مشکلات یادگیری و رفتاری کودک، خود را مقصر می‌دانند و احساس گناه می‌کنند. کودک نیز به دلیل ناکامی در برقراری ارتباط کلامی با دیگران، به‌تدریج دچار سرخوردگی و اِنزوا می‌شود.

وی در ادامه بر لزوم شناسایی و درمان به‌موقع این اختلالات تأکید کرد و گفت: این اختلالات بعدها در سنین آموزش‌های رسمی موجب مشکلاتی در پیشرفت مهارت‌های خواندن و نوشتن در کودکان شده و موجب بروز چنین مشکلاتی بیش از پیش برای فرد، خانواده و جامعه می‌شود. بنابراین ضروری است تا «آزمون غربالگری زبان فارسی» به‌عنوان یکی از آزمون‌های ضروری، پیش از ورود کودکان به دوران آموزش‌های رسمی توسط نظام آموزش و پرورش و متولیان امر اجرا شود.

این‌برنامه روز دوشنبه ۲۳ مرداد از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود.

سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند در این نشست‌ها حضور پیدا کنند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زبان‌شناسی بالینی در حوزه هنری تحلیل می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید