آخرین خبر

سطح سواد رسانه‌ای در شهرهای بزرگ ایران چقدر است؟

آوای ایرانیان: به گفته حجت‌الاسلام عاملی عضو شورای عالی فضای مجازی، بر اساس نتایج یک پیماش ملی، نمره عمومی سواد رسانه‌ای در ایران ۱۲ از ۱۰۰ است.

به گزارش آوای ایرنیان،  حجت الاسلام و المسین سعیدرضا  عاملی عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه تهران و رئیس مرکز ملی فضای مجازی این دانشگاه پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ آبان در افتتاحیه همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با اشاره به انتقال انبوه و روز افزون داده‌ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی و بالعکس در عصر حاضر گفت: امروز شاخص پیشرفت کشورها به میزان قدرت آنها در عرصه فضای مجازی ارتباط مستقیم دارد.

ما امروز با دو فضایی شدن مواجه هستیم و اینترنت وارد تمامی عرصه‌های زندگی ما شده است.

به گفته این متخصص حوزه فضای مجازی بر اساس آخرین آمار مربوط به ایالات متحده، ۵۵ درصد مشاغل در این کشور در سال ۲۰۰۲ نیازمند سواد حرفه‌ای فناوری اطلاعات بوده اند که این میزان تا سه سال دیگر به ۷۸ درصد خواهد رسید یعنی دیگر به سختی می‌شود در آمریکا شغل پیدا کرد اگر جوینده کار دارای سواد فضای مجازی نباشد.

عاملی ادامه داد: ظهور فناوری‌های جدید که دامنه آنها روز به روز گسترده‌تر می‌شود، ضرورت این مساله را بیشتر کرده است؛ امروز با توسعه فناوری اطلاعات و با ایجاد یک گپ دیجیتال شدید، مردمان برخی کشورها به یک باره دچار احساس عقب ماندگی می‌شوند. امروز بخش عظیمی از دانش‌ها به فضای مجازی منتقل شده است همچنین تغییرات بنیادینی در نظام حکمرانی و مدیریت جهان با گسترش فضای مجازی به وجود آمده است.

در پژوهشی دیگر که عاملی به آن اشاره کرد، میزان مراجعه مردم کره جنوبی به دوایر دولتی و خصوصی در حال حاضر به عدد صفر رسیده است. یعنی دولت به طور کامل به فضای مجازی منتقل شده است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه برنامه ریزی راهبردی پیشرفت‌گرا در قلمرو جهان اسلام را بدون توجه به الزامات فعالیت در فضای مجازی غیرممکن خواند و گفت: امروز یکی از نگرانی‌ها درباره فضای مجازی استعمار مجازی است که ضرورت دارد ما بیش از گذشته در جهت شناخت این مساله گام برداریم.

عاملی همچنین با تاکید بر اینکه جهت‌گیری سواد رسانه‌ای جدید و سواد مجازی باید در حوزه هایی از جمله تامین سلامت و مسئولیت اجتماعی باشد، به نتایج یک پیمایش ملی درباره سطح سواد رسانه ای در ایران اشاره کرد و گفت: سطح سواد رسانه ای در ایران در یک جمله پایین است به عنوان مثال دانش فیلترگذاری ما تنها ۱۷.۸ درصد است البته نمره سواد اینترنتی در کشور ما به میزان تحصیلات متغییر است و هر مقدار سطح تحصیلات بالاتر می‌رود سطح سواد رسانه ای هم بالا می‌رود.

این استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: سطح سواد رسانه‌ای در مناطق شهری بزرگ در ایران ۲۲.۹ درصد در مناطق حومه شهر ۱۸ درصد، در شهرهای کوچک ۱۸.۹ درصد و در مناطق روستایی ۱۷.۹ درصد است. سطح سواد عمومی رسانه ای ایرانی ها هم عدد ۱۲ از ۱۰۰ است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سطح سواد رسانه‌ای در شهرهای بزرگ ایران چقدر است؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید