آخرین خبر

موسیقی حماسی یکی از تاثیرگذارترین  و مهمترین ژانرهای موسیقایی هر کشوری است که مبتنی بر ریتم و ادبیات خاص فرهنگ و تمدن آن کشور خواهد بود که هم می‌تواند یصورت با کلام و با حضورر خواننده های مطرحبه تولید برسد و هم بصورت کلام.از سوی طی سالیان سال موسیقی حماسی  ایرانیان در قالب قطعات موسیقی اقوام ایران هم به چشم میخورده است و صرفا موسیقی حماسی ایرانی به مارش های نظای محدود نشده است و از حماسه خوانی عارف قزوینی و فرخی یزدی گرفته تا انتشار آثار تاثیرگذار موسیقی حماسی هنرمندان مختلف در دوران انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس که ایرانیان طی این سالها همه این آثار را به عشق وطن گوش می کردند و طی در ده های ۷۰  به بعد هم هنرمندان مختلفی دست به تولید اثار حماسی در ژانرهای فعالیت خود کرده اند که برخی از آن قطعات به آثار ماندگاری در موسیقی حماسی ایران بدل شده است که معمولا در ایام و مناسبت های مختلف ازشبکه های گوناگون صداوسیما برای مخاطبان پخش میشود ، درست مانند ایام انتخابات ریاست جمهوری که در فواصل برنامه های مختلف قطعات حماسی هنرمندان ایران روی آنتن میرود . اما در این میان یک موضوعی همیشه برای اهالی موسیقی  دغدغه بزرگی بوده است و آن اینکه در حین پخش مناظرات و ویژه برنامه های انتخاباتی قطعاتی کلاسیک خارجی به عنوان تیتراژ یا فواصل برنامه ها برای مخاطبان پخش می شد تا اینکه همزمان با نخستین روز مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، برخی قطعات بی کلام تولید شده توسط دفتر موسیقی سازمان صداوسسیما، جایگزین موسیقی های عموما خارجی و مشهوری شد که طی سالیان گذشته به عنوان موسیقی های انتخاباتی مورد استفاده قرار میگرفت و البته قرار است از مناظرات و برنامه های آتی انتخابی سایر قطعاتی بی کام تولید شده دفتر موسیقی صداوسیما  روی آنتن برود.

اما از مهم ترین ویژگی این آثار می توان به این موضوع اشاره کرد که این موسیقی حماسی، ارکستری است با نواختن سازهای ایرانی و همراهی گروه کر که حدود ۴۰ دقیقه موسیقی ارکسترال با حال و هوای ایرانی ویژه انتخابات۱۴۰۰  برای نخستین بار به تولید رسیده است، این آثار که ساز‌های ایرانی و گروه کر به آن رنگ حماسه، عشق، شور و امید داده قطعاتی با ابعاد فنی منحصر به فرد و با ۸ تا ۱۰ موضوع مختلف که در ۴۰ دقیقه آوای حماسه سر می‌دهد بدون شک شور و هیجان خاصی به ویژه برنامه های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بخشیده است.

اما درباره استفاده بهینه از  سازهای ایرانی در این قطعات حماسی باید گفت، موضوع ساز در موسیقی یک ابزار است و آن موسیقی به لحاظ محتوا اگر حماسی باشد با هر ساز و هر ترکیب‌بندی ارکستری اجرا شود، به هر صورت، تأثیر خود را خواهد داشت. این دقیقاً آن ذهنیتی است که همه یک زمانی فکر می‌کردند سازهای موسیقی ایرانی نمی‌تواند این کار را انجام دهد که باید بر این تصور خط بطلان بکشیم و این آثار جدید تولید شده با سازهای ابرانی به قطعاتی مهیج و حماسی و سرشار از احساس بدل شده است.

 

 

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید