آخرین خبر

استفاده از هوش مصنوعی در کنسرت‌های علیرضا قربانی

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط‌عمومی کنسرت، فرید ناظرفصیحی کارگردان و طراح صحنه کنسرت زمستانی علیرضا قربانی در تهران، در مورد جلوه‌های تصویری و ویدیومپینگ‌های این کنسرت گفت: در زمانی که تصمیم گرفته شد تصویرسازی کنسرت‌های علیرضا قربانی را انجام دهیم، در مرحله تحقیق و بررسی نمونه‌هایی را که در دنیا ساخته و اجرا می‌شوند، از لحاظ کیفیت و استاندارد تجزیه و تحلیل کردیم.

وی ادامه داد: در مرحله اول برای تمام قطعه‌هایی که قرار بود اجرا شوند، یک‌ قصه یا سناریویی نگارش شد و در تمام طول این پروسه هم به این فکر می‌کردیم که معمولاً در اجراهایی که در ایران برگزار می‌شود، مردم با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند و اجرای زنده می‌بینند، اما ما می‌خواستیم مخاطب را با یک وجه دیگر هم درگیر کنیم تا علاوه بر اینکه از صدای علیرضا قربانی و موسیقی لذت‌بخش استفاده می‌کنند، برای‌شان یک‌ سری تصاویر هم ایجاد کنیم که در راستای موسیقی‌ها باشد و تصاویر جدیدی باشد که تمام حواس‌شان را درگیر کند. به همین علت در این پروسه بعد از پایان نگارش، استوری بوردها طراحی شد، نمونه‌هایی که باید ساخته می‌شد، انجام شد، تست‌های مختلف در جاهای مختلف گرفتیم تا ببینیم با بهترین عملکردی که می‌توانیم‌ اجرا کنیم، به چه صورت است.

وی بیان کرد: در این مدت اخیر که AI عرضه و وارد بازار شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت، ما هم به عنوان‌ استودیویی که سال‌ها کار جلوه‌های بصری انجام دادیم و همیشه با تکنولوژی درگیر بودیم‌ و سعی کردیم با ایده‌ها و محصولاتی که درست می‌کنیم در این زمینه پیشرو باشیم، تصمیم گرفتیم برای فضاسازی‌ها و ویدئوها از AI هم استفاده کنیم. به همین دلیل دپارتمان AI را که از مدت‌ها قبل برای کارهای تحقیق و توسعه شکل گرفته بود، درگیر این پروژه کردیم. اگر بخواهم برای این ویدئوها یک آنالیز مختصر ارائه دهم، آن‌ها ترکیبی از AI، مدلسازی سه‌بعدی، داینامیک است و به صورت کامل از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نشده و تنها بخشی از فرآیند اجرایی پروژه بوده که به نظرم این موضوع می‌تواند درباره استفاده از هوش مصنوعی قدم رو به جلویی باشد. در حقیقت خواستیم با این کار و با توجه به نوع موسیقی علیرضا قربانی و نوع اجرای او و تکنولوژی که وارد تصویرسازی کارهایشان می‌شود، یک‌ وجه جدیدی ایجاد کنیم.

این طراح جلوه‌های ویژه گفت: در مرحله نگارش هم ما به این نتیجه رسیدیم که در تصویرسازی‌های کنسرت علیرضا قربانی سعی کنیم از معماری و طبیعت و در واقع از چهار عنصر اصلی استفاده کنیم‌. معماری و خصوصاً معماری ایرانی رو به آسمان و رو به بالا است و اشعار علیرضا قربانی و صدا و نوع موسیقی او هم یک بخش عرفانی دارد که انسان‌ها را به سمت خودشناسی و حقیقت‌جویی و بازگشت به‌ خود ترغیب می‌کند. به همین دلیل فکر کردیم که این فضاها می‌تواند در کنار هم یک فضایی ایجاد کند که مردم در حین دیدن اجراها یک سری تصاویر جدید ببینند و لذت ببرند.

وی همچنین درباره رنگ‌بندی‌های استفاده شده در ویدیومپینگ‌ها توضیح داد: پالت رنگی که ما برای تصویرسازی‌ها انتخاب کردیم، به این صورت بود که می‌خواستیم با فضای بیرونی که وجود دارد، مقدار زیادی کنتراست ایجاد کنیم، به دلیل این‌که اگر به سمت استفاده از رنگ‌های خنثی می‌رفتیم، قاعدتاً یک بخش زیادی از تأثیری که قرار بود تصویر روی مخاطب بگذارد، از او می‌گرفتیم و در بسیاری از اشعار هم شاید اتفاقی که افتاده اتفاق معکوس است و شاید مخاطب توقع تصاویر تاریک و کم‌رنگ‌تر داشته باشد، اما کنتراستی که ایجاد شده جلب توجه می‌کند. در پالت رنگی که انتخاب شده هم سعی کردیم از رنگ‌هایی استفاده کنیم که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و با قصه‌هایی که هر کدام از ویدئوها روایت می‌کنند، هم‌خوانی داشته باشد.

ناظرفصیحی در پایان تاکید کرد: در مجموع از عنصر معماری و تکنولوژی استفاده کردیم که بتوانیم تصاویر جدید و متفاوتی خلق کنیم تا مخاطب همزمان علاوه بر موسیقی با تصویر هم‌ ارتباط‌ برقرار کند و امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “استفاده از هوش مصنوعی در کنسرت‌های علیرضا قربانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید