آخرین خبر

دغدغه‌های یک هنرمند پیشکسوت موسیقی

آوای ایرانیان: هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان با ۶۲ سال سن برای عضویت در موسسه هنرمندان پیشکسوت اقدام کرده‌ است اما با توجه به یک قانون جدید از او مدرک درجه یک هنری یا همان مدرک دکترا را خواسته‌اند.

غلامحسین غفاری بیان می‌کند: من خواننده هستم اما هنگامی که اولین بار برای گرفتن درجه هنری اقدام کردم به من مدرک درجه چهار هنری نوازندگی دوتار را دادند و زمانی هم که برای عضویت در موسسه هنرمندان پیشکسوت اقدام کردم، اعلام کردند طبق بخشنامه و قانون جدید، کسانی که مدرک درجه یک هنری یا همان دکترای هنری را دارند می‌توانند عضو این موسسه شوند.

او با بیان اینکه من هیچوقت ادعایی در نوازندگی دو تار نداشتم، اظهار می‌کند: مدتی پیش به مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت مراجعه کردم که از من پرسید درجه هنری داری؟ من هم پاسخ دادم بله دارم اما متاسفانه به جای آنکه به من درجه هنری در خوانندگی بدهند به اشتباه درجه هنری در نوازندگی دوتار داده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه می‌دهد: رییس موسسه، آقای عظیمی من را راهنمایی کرد که باید برای گرفتن مدرک درجه یک هنری یا همان دکترا اقدام کنم تا بعد از دریافت آن به عضویت این موسسه دربیایم و حقوق مستمری هنرمندان بالای ۶۰ سال شامل حال من هم شود. آن روز مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت اعلام کرد افرادی که می‌خواهند تحت تکریم پیشکسوتی قرار بگیرند، باید این مدرک را داشته باشند.

غفاری بیان می‌کند: بعد از این اتفاق، برای مدرک درجه یک هنری اقدام کردم و چند ماه پیش اعلام کردند که درجه دو هنری خوانندگی را به من داده‌اند اما باید در این زمینه تجدید نظر شود و مدت‌هاست که پرونده‌ام در این بخش منتظر نتیجه است. اما این چه تکریمی است که اول باید مدرک دکترا بگیری تا بتوانی از یکسری مزایا استفاده کنی؟!

این هنرمند با اشاره به اینکه همه معتقدند که من شایستگی دریافت درجه یک هنری را دارم، اظهار می‌کند: حتی استاد محمدرضا درویشی هم که برای مراسم تشییع استاد شریف‌زاده به تربت جام سفر کرده بود و متوجه شد به من درجه چهار هنری داده‌اند، جلوی هنرمندان و رییس ارشاد تربت جام اعلام کرد که به اشتباه این درجه هنری را به تو داده‌اند و بهتر است این موضوع را پیگیری کنی؛ البته من آن زمان برای دریافت دومین مدرک درجه هنری اقدام نکرده بودم.

او با بیان اینکه زمانی ملک و دامداری داشتم و همه‌ اموالم را برای این هنر طلاق دادم، اعلام می‌کند: قبلا مغازه داشتم و کار هنری را دنبال می‌کردم و در نهایت به یک دکه تن دادم که جای خوب شهر نصب نشده است. سال‌ها پیگیری کردم، نامه‌ای به دفتر رئیس جمهوری نوشتم تا از طریق شهرداری دکه‌ام را به جای بهتری در تربت جام منتقل کنند. کارهای قانونی‌ این کار انجام شده تا دکه‌ سی دی فروشی‌ام به جای بهتری منتقل شود.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی اقوام می‌گوید: سی‌دی‌های موسیقی محلی و اقوام را می‌فروشم. اما تصمیم دارم زمانی که دکه جدیدم افتتاح شد، در کنار سی دی، لوازم تحریر و مواد غذایی هم عرضه کنم. زیرا این روزها در جیب هر کسی یک گوشی و یک فلش هست که کلی موسیقی و آهنگ دارند که برای کار من به یک بلا تبدیل شده است. هر فردی در جیبش به اندازه دکه غفاری موسیقی دارد و کار ما کساد شده است.

غفاری بیان می‌کند: در حال حاضر با منبع درآمدی که از این دکه دارم و مبلغ ۱۵۰ هزار تومانی که به عنوان مستمری به من پرداخت می‌شود، روزگار می‌گذرانم. موسسه هنرمندان پیشکسوت هم مبلغی به هنرمندان ۶۰ سال به بالا پرداخت می‌کند به شرط آنکه مدرک درجه یک هنری را داشته باشم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دغدغه‌های یک هنرمند پیشکسوت موسیقی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید