آخرین خبر

ما در محدودیت زندگی می‌کنیم!/ «قهرمانان معمولی» استعدادمان را دید

به گزارش آوای ایرانیان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری با پخش مستند «دختران کوه» به سراغ روایتی از تلاش دختران ورزشکار شهرستان چاراویماق رفت. چاراویماق جایی در آذربایجان شرقی است که پریسا محمدپور به دخترانش رشته‌های رزمیِ ووشو، تکواندو و کیک‌بوکسینگ آموزش می‌دهد.

پریسا محمدپور سوژه این مستند در گفتگویی درباره این شهرستان و آموزش‌هایش به دختران گفت: متاسفانه چاراویماق، یک شهرستان دیده نشده است و همین موضوع باعث می‌شود به استعداد بچه‌های ما اعتماد نکنند. ساخت مستند از فعالیت‌های ما، موقعیت طلایی بود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم با عوامل تولید «قهرمانان معمولی» همکاری کنیم. خوشبختانه این مستند باعث شد شهرستان ما و تلاش و استعداد بچه‌ها دیده شود چراکه یک مانع بزرگ را شکستیم.

او با اشاره به محدودیت‌های فرهنگی و مذهبی عنوان کرد: من تا پیش از این فقط می‌توانستم از فضای خالی باشگاه عکس بگیرم و به بنر تبلیغاتی تبدیل کنم. عکس‌های که دوستان در آژانس عکس سو منتشر کردند، باعث شد بانوان ورزشکار از خود و فعالیت ورزشی‌شان عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند.

محمدپور ادامه داد: هیچکس برای استعدادیابی به مدارس شبانه‌روزی نمی‌رفت. من با خود گفتم باید بروم و از بین بچه‌های روستایی چند استعداد کشف کنم‌. این اتفاق باعث شد بچه‌ها پس از آموزش در مسابقات استانی شرکت و به مسابقات قهرمانی کشوری راه پیدا کنند.

اولین رزمی‌کار شهرستان چاراویماق مطرح کرد: من از سال ۹۲ با رشته ووشو مربی‌گری را شروع کردم و از سال ۹۷ تکواندو آموزش می‌دهم. ما اینجا زیر نظر اداره ورزش کار می‌کنیم و یک سالن در اختیار داریم. در اولین ماه فعالیت‌، من با سه نفر شروع کردم. تا سه ماه مردم می‌گفتند دختر را چه به رشته رزمی! اما من با خود می‌گفتم که بچه‌ها را به مسابقات می‌فرستم و قهرمان می‌کنم‌. شکر خدا اولین مدال طلای کشوری شهرستان را هم خودمان کسب کردیم. همین مساله باعث شد مردم تشویق شوند و اجازه دهند دخترانشان فعالیت ورزشی داشته باشند.

محمدپور با تاکید بر اهمیت فرهنگ ورزش عنوان کرد: من دو سال وقت می‌گذارم و با بچه‌ها کار می‌کنم، زمانی که نوبت به مسابقات می‌رسد، به من می‌گویند که پدرم اجازه نمی‌دهد و یا گفته است با شروع مدرسه، باید باشگاه رفتن تعطیل شود. این اتفاق باعث می‌شود بدن ورزشکار افت کند و اساساً ورزش فراموشش شود. ما نیاز به فرهنگسازی در این زمینه داریم که خانواده‌ها ورزش را چیزی بیشتر از تفریح ببینند.

او ادامه داد: گاهی اوقات خانواده‌ها به دلیل هزینه رفت‌وآمد، مخالف حضور فرزندانشان در مسابقات هستند، زیرا شهرستان ما به لحاظ وضعیت اقتصادی در سطح پایینی قرار دارد و بیشتر مردم کشاورز و دامدارند.

سوژه «قهرمانان معمولی» در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان از فعالیت‌هایشان حمایت می‌کنند، اظهار کرد: من تا الآن هیچ حمایتی از مسئولان شهرستان در قبال ورزش بانوان ندیده‌ام. پیش آمده است که من به فرمانداری بروم و قول بگیرم، اما بعداً که پیگیری می‌کنم، می‌گویند یادمان رفت یا بودجه نداشتیم. وقتی یک خانم به اداره می‌رود به نحوی بی‌محلی می‌کنند. دیگر از مسئولان انتظاری ندارم. چندین سال است که درآمد باشگاه را صرف فرستادن بچه‌ها به مسابقات می‌کنیم اما حتی یک مینی‌بوس هم در اختیار ما گذاشته نشد، که سوار آن شویم، به مسابقات برویم و برگردیم. ما در محدودیت زندگی می‌کنیم!

او در پایان گفت: مطمئن هستم اگر کسی شرایط را ببیند و یا جای من باشد، بیشتر از من تلاش می‌کند. ما باید دیده شویم و بسیار مهم است که مردم در روستا و شهرهای دیگر ببینند ما در حد توانی که داریم برای بچه‌هایمان تلاش می‌کنیم.

«قهرمانان معمولی» به کارگردانی مجتبی حیدری، مهدی رشوند و زهرا استادزاده روایتی مستند از زندگی افرادی‌ست که نقش خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده‌اند.

این اثر که محصول مرکز مستند سوره و مجری طرح آن آژانس مستند سو است، در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هرشب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ما در محدودیت زندگی می‌کنیم!/ «قهرمانان معمولی» استعدادمان را دید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید