آخرین خبر

برپایی کنسرت گروه «نقش» در تالار رودکی

آوای ایرانیان: گروه «نقش» به سرپرستی امیر شریفی پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه کنسرت «شش نثر و یک نظم» را در تالار رودکی تهران به صحنه می برد.

به گزارش آوای ایرانیان،  گروه «نقش» به سرپرستی امیر شریفی ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه کنسرت «شش نثر و یک نظم» را در تالار رودکی تهران به صحنه می برد.

امیر شریفی، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار و سرپرست گروه «نقش» در مورد اجرای پیش رو گفت: از آنجایی که اعضای گروه علاوه بر توانمندی در حوزه گروه‌ نوازی سال‌هاست روی تک نوازی و تحصیلِ ظرایف و دقایقِ این گرایش از اجرای موسیقیِ ایرانی مشغول تحصیل و اجرا هستند به همین جهت در کنسرت اخیر خود به اجرا در این قالب خواهند پرداخت.

وی درباره جزییات اجرا توضیح داد: در این کنسرت شاهد اجرایِ شش تک نوازیِ «متر آزاد» (همانندِ نثر در ادب فارسی) و یک قطعه با «متر ثابت» (همانندِ نظم در شعرِ موزونِ فارسی) هستیم. این تک نوازی‌های طراحی‌شده و هدفمند بر اساس طرحی از من از پسِ چند ماه تمرین آماده اجرا شده است. البته اگرچه تک نوازی‌ها بر پایه توانمندی‌های شخصی هر یک از نوازندگان ساخته شده و با خِرد جمعیِ اعضای گروه پرداخته شده است اما مؤلفه‌های اصلی هر یک از این تک نوازی‌ها و خط سیر کلی آنها بر اساس مقتضیات طرح اولیه سامان پذیرفته است. مُد محوریِ مورد استفاده در این طرح نیز «راست» است و به تبع آن تمام تک نوازی‌ها از این مُدِ محوری آغاز و به آن خاتمه می‌یابند.

شریفی در پایان اظهارکرد: برای ایجاد وحدت و انسجام هرچه بیشتر بخش‌های متعدد این برنامه، ترجیع‌بندها و مفاصلی برای تبدیل هر یک از این فضاهای مُدال ساخته شده و به صورت گروهی اجرا می‌شود.

قطعه منظوم آخر همانند اغلب ساخته‌های آهنگساز این گروه با توجه به امکانات فرمال و محتوای ثبت‌شده در رسالات قدیم موسیقی ایران ساخته شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برپایی کنسرت گروه «نقش» در تالار رودکی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید