ششمین روز دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به ساز تنبک در سه سئانس و در سه رده سنی مختلف اختصاص داشت. سیامک بنایی، نوید افقه، پژمان حدادی و مهدی خاکساران داوران روز ششم جشنواره نظر خود را در مورد اجراهای این روز بیان کردند.

مهم حفظ اصالت‌هاست

سیامک بنایی در خصوص عملکرد نوازندگان در این مرحله از جشنواره دوازدهم توضیح داد: نوازندگان کم‌سن چون تمام تمرکزش را روی موسیقی می‌گذارند، به طبع بهتر می‌نوازند. آثار ایرانی‌تر شده بودند چرا که مهم حفظ اصالت‌ها است. من فکر می‌کنم یکی از نقاط قوت برگزاری جشنواره مدیریت آقای اسعدی است. با حضور ایشان ما کمتر شاهد اختلافات سلیقه‌ای میان داورها بوده‌ایم.

وی افزود: فکر می‌کنم درست زمانی که صداوسیما سکوت اختیار کرده است، این جشنواره در حال رشد کردن است. به خاطر دارم در گذشته صداوسیما بهترین آثار موسیقایی را پخش می‌کرد. نسل من با شنیدن چنین موسیقی‌هایی رشد کرد، اما نسل امروز از آن محروم است.

او ادامه داد: انجمن موسیقی عملکرد بسیار خوبی داشته است. به نظر من گفتن بدی‌ها کاری ندارد، اما باید از خوبی‌ها گفت و آن‌ها را تقویت کرد. آقای اسعدی با دانشی که دارند همیشه توضیحات قانع‌کننده‌ای می‌دهند. اختلاف سلیقه طبیعی است، اما این‌ها باعث نمی‌شود که همدیگر را نفی کنیم.

نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشتند

پژمان حدادی با ارزیابی نوازندگان جشنواره موسیقی جوان گفت: نوازندگان ما نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشتند. انتظار من بیش از این است و شاهد شرایط امیدوارکننده‌ای نبودیم، چرا که نسل جوان موزیسین ما اصلاً شنونده‌ای خوبی برای موسیقی کلاسیک ایرانی نیست و این مسئله تنها متوجه نوازندگان تنبک نیست. حتی شک دارم که این نسل، موسیقی دو نسل قبل‌تر را نیز شنیده باشد و بیشتر جذب موسیقی پرحرارت معاصر می‌شود. سازهای ایرانی ریشه‌دار و با اصالت هستند و با توجه به پیشینه‌ای که دارند، اگر از ابتدا متوجه این موضوع نباشند و رپرتوآرهای کلاسیک را درک نکنند این مشکل را خواهند داشت.

وی افزود: هم‌نوازی در نواختن تنبک از ارکان اصلی است و نوازندگان ما در این بخش خیلی ضعیف هستند. توصیه می‌کنم برای رفع این مشکل آثار گذشتگان را بشنوند و هم‌نوازی کنند. آن‌ها به‌عنوان نوازنده تنبک باید چهار اصل پایه‌ای را بلد باشند. نوازندگان تنبک باید از نظر ریتم بسیار قوی باشند. متأسفانه شیوه آموزش در ایران مشکلات عدیده‌ای دارد. کلاس‌هایی با زمان‌های بیست تا نیم ساعت نتیجه‌ای بهتر از این نخواهد داشت چرا که هیچ تعمقی از جانب استاد در این قضیه وجود ندارد.

حدادی ادامه داد: قطعاً نوازندگان ما پیشرفت می‌کنند و شرکت در جشنواره انگیزه بسیار قوی را در آن‌ها ایجاد می‌کند ولی نتیجه‌گیری درستی از جشنواره وجود ندارد. نفرات برگزیده باید مورد حمایت قرار بگیرند و آنسامبل‌هایی با حضور این نفرات تشکیل شود تا بتوانند در کنار هم هم‌نوازی کنند و تجربه کسب کنند که متأسفانه این اتفاق به دلایل مختلف رخ نمی‌دهد.

او تأکید کرد: انجمن موسیقی وظیفه خطیری بر عهده دارد و بسیار هدفمند عمل می‌کند. فقط انتظار دارم نفرات برگزیده را حمایت کنند.

سطح جشنواره هم در حال بالا رفتن است

نوید افقه در خصوص ارزیابی کمی و کیفی جشنواره دوازدهم توضیح داد: تنبک و سنتور از پرطرفدارترین سازهای ایرانی هستند و به طبع در این جشنواره هم بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را داشتند. رقابت‌ها در این دو ساز بسیار نزدیک بود. فکر می‌کنم کسانی که تا این سطح بالا آمده‌اند برنده‌اند و اگر آن سه نفر هم انتخاب شوند، به این معنا نیست که سایر نفرات کار خوبی را ارائه نکرده‌اند. حس می‌کنم اگر بخواهیم نسبت به دوره‌های گذشته به آسیب‌شناسی درست و دقیق برسیم، کم‌کم باید رپرتوآرها را تغییر بدهیم و نکات متفاوت و مهم‌تری را مطرح کنیم. در نهایت باید هنرمندان جوان را با سؤال‌های تازه‌ای در موسیقی مواجه کنیم که نشان دهیم سطح جشنواره هم در حال بالا رفتن است. باید میزان خواسته‌هایمان از هنرمندان جوان را افزایش بدهیم. نکته مهم این است که باید خواسته‌هایمان را پیش از برگزاری جشنواره مطرح کنیم تا جوانان ما به‌اندازه کافی فرصت آزمون‌وخطا را داشته باشند.

افقه اضافه کرد: در نتیجه باید سطح توقعاتمان را نسبت به مسائل تئوری و عملی در نوازندگی جوانان افزایش دهیم، ولی حس می‌کنم به لحاظ تکنیک و سنوریته دست و استانداردها در رده‌های نهایی، شاهد یک جهش حرفه‌ای در گروه‌های سنی الف و ب هستیم و آن‌ها بسیار متبحرانه می‌نوازند.

او ادامه داد: نهاد انجمن موسیقی با مدیریت آقای اسعدی بسیار کاربلد است و یکی از دلایل حضور من در جشنواره به‌عنوان داور، نحوه مدیریتی صحیح ایشان است.

دیدگاه من نسبت به تنبک با نظر نوازندگان جوان کمی متفاوت است

مهدی خاکساران در خصوص روند برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: عموماً سیستم نوازندگی تنبک از گذشته تا به حال دچار تغییرات شدیدی شده است، به طوری که دیگر رنگ و بویی از اصالت گذشته را ندارد. من موافق این سبک از نوازندگی نیستم. انتظار داشتم با نظر اساتید، اتودهای مختلف از کتاب‌های تخصصی انتخاب می‌شد و شرکت‌کنندگان آن‌ها را اجرا می‌کردند تا دچار بحث‌های سلیقه‌ای نشویم. به همین دلیل عموماً تا این جای کار سعی کرده‌ام در مورد نوازنده‌ها نظر ندهم و بیشتر با توجه به المان‌های شاخص امتیاز داده‌ام، چون شناخت و دیدگاه من نسبت به تنبک با نظر نوازندگان جوان کمی متفاوت است و به نظرم تغییر و تحولات در سیستم جدید اصلاً منطقی نیست.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مرداد تا ۱۷ شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.