دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است و این روزها به موسیقی نواحی می‌پردازد. داوران به اجراهای راه‌یافتگان به بخش نهایی هر یک از سازها گوش می‌سپارند تا از میان آن‌ها برگزیدگان را انتخاب و در اختتامیه جشنواره اعلام کنند.

قضاوت‌ها را متناسب با سن بچه‌ها انجام می‌دهیم

در روزی که موسیقی نواحی به ساز تنبور می‌پرداخت، کیخسرو پورناظری نوازنده تنبور و عضو اصلی گروه شمس به‌عنوان یکی از اعضای هیئت داوران پس از دیدن اجراها گفت: اجراهای گروه سنی الف بهتر بود. آن‌ها عملکرد امیدوارکننده‌ای داشتند. در گروه سنی ج تنها دو نفر خوب بودند، اما انتظار بیشتر از این بود. نسبت به جشنواره پیش پیشرفت در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شد. ما قضاوت‌ها را متناسب با سن بچه‌ها انجام می‌دهیم، کمبودها را باید به حساب کم‌تجربه بودن و سن کم آن‌ها گذاشت.

پورناظری در خصوص نقش جشنواره موسیقی جوان در پیشرفت شرکت‌کنندگان توضیح داد: نقش جشنواره بسیار مؤثر است و باعث کسب تجربه و ایجاد انگیزه می‌شود. بین سلایق مراوده ایجاد می‌شود. تشویقی است که هنرمندان بیشتر فعالیت کنند. این جشنواره سالی یک‌بار برگزار می‌شود، اما باید بستری برای فعالیت این نوازندگان فراهم بیاید و بتوانند تجربه خودشان را به گوش مخاطبان برسانند تا انگیزه‌ای داشته باشند و تلاششان را در مسیر پیشرفت بیشتر کنند.

این داور درباره نقش انجمن موسیقی در این جشنواره گفت: کمبودها همیشه وجود دارد و انتظار ما بیشتر است. اگر انجمن موسیقی محدودیت مالی نداشته باشد، می‌توانیم چند شرکت‌کننده را که در یک سطح هستند در یک رتبه قرار بدهیم. امیدوار هستیم در سال آتی انجمن بتواند شرکت‌کنندگان و داوران را بیشتر راضی کند.

هر سال یک قدم از نظر یادگیری جلوتر می‌رویم

علی‌اکبر مرادی موسیقی‌دان و نوازنده تنبور به‌عنوان یکی دیگر از اعضای هیئت داوران توضیح داد: اجراها تغییر کرده است و خوشبختانه شرکت‌کنندگان راه خود را پیدا می‌کنند. هر سه گروه سنی در یک سطح و کیفیت نیستند. گروه سنی الف بهتر از ب و گروه سنی ب بهتر از ج بود. ما بهترین خوانندگان را در گروه سنی ب داشتیم. به‌طور کلی می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد انتظارات ما را برآورده کردند. در بخش آواز هنوز مشکلاتی داریم. امسال بخش زمزمه را در کنار نواختن قرار دادیم تا بچه‌ها ردیف مقام‌ها را به‌صورت آوازى هم بلد باشند. این امر بسیار به خواندن و نواختن آن‌ها کمک می‌کند. ما هر سال یک قدم از نظر یادگیری جلوتر می‌رویم. شرکت‌کنندگان نیز باید بیشتر تمرین کنند و بدانند که به‌راحتی نمی‌شود مقامی کسب کرد. در داوری‌ها نیز تلاش داریم که اشتباهات را گوشزد کنیم و مانند کلاس درس عمل کنیم.

این داور درباره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: تنها برنامه ملی و کشوری هدفمند در موسیقی این جشنواره است. دیگر رویدادها نظیر کنسرت و … به این اندازه مؤثر و هدفمند نیست. جشنواره موسیقی جوان تمام هزینه‌های مالی و معنوى را هدفمند انجام می‌دهد و هم به کیفیت و هم به کمیت توجه دارد. این جشنواره کمک می‌کند فرزندان این سرزمین را با فرهنگ خودمان پرورش دهیم.

آئین اختتامیه بخش نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، جمعه دوم شهریورماه با معرفی برگزیدگان این بخش در تالار وحدت برگزار خواهد شد. در این مراسم نفرات برتر بخش نواحی این دوره از جشنواره، در سه رده سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال: متولدین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳) معرفی خواهند شد.

بخش نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مردادماه با حضور ۲۸۸ نوازنده و خواننده در بخش‌های مختلف در فرهنگسرای نیاوران آغاز شده و تا ۱ شهریور ادامه خواهد داشت.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۲۲ مرداد تا ۱۷ شهریور در دو بخش در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی برگزار می‌شود.