آخرین خبر

همایون شجریان به واسطه پدرش مطرح شد !

آوای ایرانیان: نشست خبری کنسرت ارکستر چکاوک با پرداختن به معضلات آواز ایرانی برگزار شد.

در ادامه متن صحبت های سرپرست و خوانندگان ارکستر چکاوک را در این نشست می خوانید:

رضا شایسته در ابتدای این نشست گفت: ارکستر چکاوک در پنجشنبه آینده کنسرتی دارد که به اجرای آثار قدیمی اختصاص دارد. آثاری که برای کنسرتش پیش رو در نظر گرفته ایم، پس از انقلاب هرگز اجرا نشده اند.

وی ادامه داد:‌ محمد افروز از شاگردان استاد اکبر گلپایگانی است. مجید حسین خانی یادگار زنده یاد ایرج بسطامی و استاد شاه زیدی است. اوضاع موسیقی ایرانی در حال حاضر اصلا خوب نیست. به غیر از یک خواننده که آن هم با ختلاف نسبت به بقیه، اجراهایش با استقبال روبه رو می شوند، اقبال چندانی نسبت به دیگر اجراهای موسیقی ایرانی دیده نمی شود. این خواننده هم گرایش های پاپ در آثارش دیده می شود.

شایسته گفت: بزرگان تعریف می کنند که هنگام آوازخواندن اکبر گلپایگانی، خیابان های تهران خلوت میشده و همه پای رادیوهایشان بودند. در چهار دهه اخیر یک خواننده در صدر بوده و همه از او تقلید می کردند. چرا ویلن را از موسیقی ایرانی حذف کردیم. بسیاری از آهنگسازان بزرگ پیش از انقلاب از نوازندگان ویلن بودند. شرایط اقتصادی جامعه اصلا خوب نیست و مردم هم برای تفریح هایشان با موسیقی های شاد و سطحی است.

این نوازنده ویلن تاکید کرد:‌ صداوسیما به موسیقی اصیل ایرانی توجه نمی کند. چندین سال است که ساز و آواز در صدا و سیما پخش نمی شود. آثار قدیمی موسیقی ایران نکات بسیاری دارند و مردم بسیاری از این آثار را ننوشته اند. خواهشم از مسئولان ارکستر ملی این است که خوانندگان جوان را دعوت کنند. برای این برنامه از استاد ایرج دعوت کردیم که بیایند و در کنار ارکستر باشند. ایشان قبول کردند اما در نهایت گفتند که به اجراهای ایرج در تهران مجوز نمی دهیم.

محمدافروز خواننده ارکستر چکاوک گفت: من از شاگردان استاد گلپایگانی هستم. سال های بسیاری در محضر استاد گلپا آموزش آواز دیده ام و تنها به یک عکس یادگاری گرفتن خلاصه نشده است. آثار بسیار زیبایی را آقای شایسته انتخاب کرده و تنظیم های دقیقی برای این آثار در نظر گرفته اند.

این خواننده که در شیوه گلپایگانی آواز می‌خواند، تاکید کرد:‌ سال ۱۳۹۰ آلبومی داشتم که به من مجوزش را ندادند و علتش را اینگونه بیان کردند که مشکل این خواننده این است که گلپایی می خواند.

مجید حسین خانی یکی دیگر از خوانندگان ارکستر چکاوک گفت: من مکتب آوازخوانی استاد شجریان را از طریق ایرج بسطامی آموزش دیده ام. کنسرت های بسیاری در این سال ها اجرا کرده ام و همیشه با مشکلات بسیاری روبه رو بوده ام. موسیقی ایرانی در حال کم رنگ شدن است تا مردم این موسیقی را فراموش کنند.

وی ادامه داد: آثار گذشتگان هویت موسیقی ایرانی به شمار می روند. موسیقی پاپ فی نفسه بد نیست. اما آنچه امروز به عنوان موسیقی پاپ به مردم ارائه می شود به هیچ وجه آثار خوبی نیستند. بیشتر این موسیقی های پاپ انگار نوحه است و اگر موسیقی و ساز را از آنها حذف کنید این امر کاملا نمایان است.

حسین خانی گفت: تیتراژ سریال های تلویزیون در انحصار چند نفر خاص هستند. همایون شجریان به خاطر نام خانوادگی پدرش در موسیقی ایران مطرح شد. ما در رسانه ملی راهی نداریم. ارکستر ملی ما را دعوت نمی کند. اگر مافیای موسیقی بگذارد حتما ما هم مطرح می شویم. شرکت هایی هستند که خوانندگان را بالا می برند. خوانندگانی که مطرح شده اند به خاطر اینکه از شجریان تقلید می کنند.

کنسرت ارکستر چکاوک هشتم آذر ۱۳۹۷ از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “همایون شجریان به واسطه پدرش مطرح شد !”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید