آخرین خبر

نوازندگان ارکستر سمفونیک ملی ایرانچقد حقوق میگیرند؟

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران درباره حقوق نوازندگان گفت: مبلغی که برای پایین ترین سطح نوازندگان ارکستر در نظر گرفته‌ایم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه است. رقم بعدی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و برای نوازندگان میانی ارکستر است و رقم بعدی نیز نزدیک به ۴ میلیون تومان است که متعلق به مایستر ارکستر برای هر ماه است.

نوان ارکستر سمفونیک تهران به “ارکستر سمفونیک ملی ایران” تغییر یافت / علی رهبری در نشست خبری گفت: آنقدر که موزیسین‌ها در این کنسل شدن ارکسترها مقصرند مسئولان نیستند/ کلمه “ملی” ارکستر هیچ ربطی به موسیقی ملی ندارد

به گزارش آوای ایرانیان، در نشست خبری که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد علی رهبری به تشریح ساختار جدید «ارکستر سمفونیک ملی ایران» پرداخت.

علی رهبری در این نشست خبری گفت: کار ما دارد جدی تر می شود و مشکلاتی که تا به امروز با آن مواجه بودیم بیشتر از طرف افراد بوده و نه از سوی مسئولان وزارتخانه یا از سوی رسم و رسومات. من گمان می کنم بخش زیادی از مشکلات امروز ما تقصیر موزیسین ها بوده؛ حتی در مورد کنسل شدن ارکسترها نیز نظر من این گونه است. من وقتی که ۱۰ سال قبل هم به ایران آمدم پیش بینی می کردم که ارکسترها تعطیل شود.

وی در ادامه افزود: در واقع آنقدر که موزیسین ها در این کنسل شدن ارکسترها مقصر هستند مسئولان نیستند؛ تقصیر مسئولان این بوده که کمی نسبت به کار ارکسترها بی تفاوت بوده اند نه اینکه برنامه ای برای تعطیلی آنها داشته باشند. این کنسل شدن ارکسترها به حدود ۵۰ سال قبل باز می گردد؛ به زمانی که من حدود ۱۲ – ۱۳ ساله بودم و به همراه افرادی چون شهبازیان و طاهرخانی و بسیاری دیگر در ارکستر آقای دهلوی ساز می زدیم.

مدیر هنری «ارکستر سمفونیک ملی ایران» همچنین عنوان کرد: همان موقع وقتی آقای دهلوی می خواستند برخی کارهای ایرانی را با ارکستر سمفونیک بزنند و برای این کار سنتور و تنبک به ارکستر اضافه کنند خیلی ها چنین کاری را بد می دانستند و خجالت می کشیدند. وقتی امروز به تعطیلی ارکسترها نگاه می کنیم ؛ همه آنها دسته بازی افراد مختلف بوده است.

علی رهبری ادامه داد: هدف ما کوچکتر کردن ارکسترها نیست ما این ساختار جدید را برای بهتر شدن و الگو شدن انجام می دهیم. این اصرار من بوده که اسم ارکستر سمفونیک تهران را به «ارکستر سمفونیک ملی ایران» تغییر بدهیم؛ کلمه«ملی» هم البته هیچ ربطی به موسیقی ملی ندارد.

وی در ادامه افزود: حدود ۴۰ سال قبل هنرستان موسیقی ملی با هنرستان کنسرواتوار از هم جدا بودند و حتی هنرجویان نیز نسبت به یکدیگر فاصله احساس می کردند. اما زمانی که من رئیس هنرستان ها شدم همه آنها را یکی کردم. در واقع موسیقی ایرانی فرق زیادی با موسیقی کلاسیک ندارد. ما در آن زمان بچه هایی بودیم که از موسیقی ایرانی شروع کرده بودیم و حتی موسیقی مطربی هم زده بودیم. ورود ما به موسیقی کلاسیک به گونه ای شد که بعدها حتی قابل رقابت با موزیسین های کلاسیک غربی شدیم.

مدیر هنری «ارکستر سمفونیک ملی ایران» گفت: بعدها من به عنوان دانشجو به وین رفتم و وجه ایرانی کارم فراموش شد. اما این را باید بگویم که موسیقی ملی ما با موسیقی غربی فرقی ندارد؛ در ترکیه هم همینگونه است و یک ارکستر هم قطعات کلاسیک غربی را می تواند بزند و هم موسیقی ملی کشور ترکیه را اجرا می کند.

علی رهبری افزود: ما قرارمان این است قطعاتی کلاسیک را اجرا کنیم؛ همچنین دو اپرا را که به فارسی در حال ترجمه شدن است را به روی صحنه خواهیم برد. همچنین ۴ یا ۵ رپرتوار ملی را نیز اجرا خواهیم کرد و همه اینها این نیاز را ایجاد می کند که تا ۳ یا ۴ ارکستر مختلف داشته باشیم. برای مثال دوست خود من یعنی گرگیف در سن پیترزبورگ حدود ۳۵۰ نوازنده دارد و پوتین نیز به طور کامل از او حمایت کرده تا هنر و فرهنگ آنجا را به جهان معرفی کنند.

وی همچنین عنوان کرد: لیستی از نوازندگان ارکستر ملی برای من آوردند که که در بینشان بسیاری از نوازندگان کنونی ارکستر سمفونیک تهران هم بودند. این ایده به ذهنم آمد که اصلا چه لزومی دارد اینها را از هم جدا کنیم؟ و بعد از آن هم به یاد اتفاقات ارکستر دهلوی افتادم. این موضوع را با آقای مراخانی و پورتراب و برخی دیگر از دوستان درمیان گذاشتیم و گفتم می شود چنین ارکستری تشکیل داد که تمام این برنامه ها را پوشش بدهد که آنها نیز استقبال کردند.

مدیر هنری «ارکستر سمفونیک ملی ایران»افزود: ما ۴ یا ۵ برنامه ملی را در لیست برنامه های ۶ ماه ای که پیش از این اعلام شده بود خواهیم گنجاند و برای این کار نیز از رهبران علاقمند هم دعوت کرده ایم تا طی جلساتی در مورد برنامه هایشان صحبت کنیم. حدود ۲۰ قطعه را نیز برای بخش ملی مطالعه کرده ام که بعدها مشخص می شود کدام ها را قرار است اجرا کنیم. ما باید ارکسترها را از حالت موزه ای در بیاوریم و دست از تکرار قطعاتی که ۳۰ سال است اجرا می شوند، برداریم. به بچه ها گفتم ارکستر ما مانند رستورانی است که در آن هم خاویار و هم کله پاچه سرو می شود.

علی رهبری گفت: من آرزو دارم جشنواره موسیقی فجری در سطح جهانی داشته باشیم و برای این کار نمی شود همه کارها را در یک ماه آخر انجام داد. من همچنین آروز دارم در تهران ۲ تا ۳ ارکستر حرفه ای با حمایت های دولتی داشته باشیم. در واقع این می تواند الگویی برای سایر شهرستان ها نیز باشد.

وی در مورد تفاوت های این ارکستر با گذشته گفت: تفاوتی که این ارکستر با گذشته دارد این است که ارکستری با بهترین شرایط تشکیل شده تا رهبران بیایند و با آن همکاری کنند. من به آقای فخرالدینی ارادت دارم و ایشان اولین کسی است که برای همکاری دعوت شده است. من در گذشته از طریق رسانه ها و دوستان رسانه ای پیگیر اوضاع ارکسترها بودم و در مورد تشکیلاتی گذشته هم باید بگویم که آن ساختار بیشتر به درد کنسل شدن ارکسترها می خورد تا کار دیگری. اینجا کسی کنار گذاشته نشده و ما به کمک معاونت امور هنری ارشاد ارکستری تشکیل دادیم که در اختیار رهبران قرار می گیرد تا به بهترین شکل کار کنند.

مدیر هنری «ارکستر سمفونیک ملی ایران» افزود: یک ماه و نیم که من آمدم قرار بود به گونه ای دیگر عمل شود اما امروز همه سعی می کنند خودشان را با تمپوی من هماهنگ کنند. امروز اعتقاد صد در صدی من این است که می شود همه چیز را درست کرد. من قبلا به همان رسانه هایی که با من تماس می گرفتند و درباره برداشت من از ارکسترها می پرسیدند می گفتم که این آزمون گرفتن ها تا زمانی که برنامه ها و حق و حقوق ها مشخص نشود کلاه برداری و قلابی است. همانطور هم که دیدید یک سال و نیم وقت صرف پرداخت بدهی هایی شد که آنها به وجود آورده بودند وگرنه من همان یک سال و نیم قبل می آمدم.

علی رهبری ادامه داد: من از همه آقایان مانند فرهاد فخرالدینی و شهبازیان و بقیه دعوت به همکاری کرده ام؛ حتی از خواننده ها هم دعوت کرده ام و به خانه شان رفته ام و جلساتی داشته ایم. این ساختار جدید ارکستر صد در صد پیشنهاد خود من بوده و درباره اش گفتگو کرده ایم و به نتیجه رسیده ایم. حتی همین پنجشنبه و جمعه گذشته هم با گرافیستی جلسه داشتیم تا طراحی لگوی«ارکستر سمفونیک ملی ایران» به درستی انجام شود.

وی گفت: ما حدود ۱۵ – ۱۶ رهبر برای ارکستر نیاز داریم و فرم هایی طراحی شده که بعد از اجراها از اعضای ارکستر در مورد آنها نظر خواهی خواهد شد. هر تصمیمی گرفته می شود ما باید آن را تصویب کنیم و همه چیز باید کنترل شده انجام شود. من فقط بلیت ها را کنترل نکرده بودم که آن هم به جای اینکه ساعت اجرا ۲۱ درج شود ۳۰/۲۱ چاپ شده بود.

مدیر هنری «ارکستر سمفونیک ملی ایران» در مورد دستمزد نوازندگان ارکستر گفت: ما سه درجه حقوق داریم که سطح اول دو میلیون پانصد هزار تومان حقوق ماهیانه است؛ نوازندگان یک سطح بالاتر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از این افراد بیشتر می گیرند. دستمزد کنسرت مایسترها نیز حدود چهارمیلیون و خورده است که با کم شدن مالیات حدود ۳ میلیون و خورده ای می شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نوازندگان ارکستر سمفونیک ملی ایرانچقد حقوق میگیرند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید