آخرین خبر

لرستان میزبان سوگواره «چمرگه» می‌شود

مدیر انجمن موسیقی استان لرستان در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این مجموعه از برگزاری سوگواره «چمرگه» به مناسبت ایام گرامی محرم و صفر خبر داد.
به گزارش آوای ایرانیان، امین عباسیان مدیر انجمن موسیقی استان لرستان گفت: طی سال‌های اخیر تمام تلاش خود را معطوف به این موضوع کرده بودیم تا همزمان با ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر برنامه‌های آیینی موسیقایی را برگزار کنیم که در دوره اول با عنوان «خنیاگران عاشورایی» برگزار شد. البته با توجه به نگاه تخصصی که ما به موضوع داشتیم در دوره آتی بعد فضای کار را به شکلی طراحی کنیم که ساز سرنا به‌عنوان محور اصلی این برنامه‌ها موردتوجه قرار گیرد چرا که موضوع سرنا نوازی در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (س) یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و آیین‌هایی است که توسط نوازندگان و ارادتمندان امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سرنانوازی از جمله آیین‌هایی است که در ایام عزاداری محرم در هیات‌های سینه‌زنی همراه با دهل‌زنی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای مقام و جایگاه بسیار ارزشمندی است که بسیاری از نوازندگان این عرصه از ایام دور در مقام‌های مختلف به نواختن آن مشغول بوده‌اند.

عباسیان تصریح کرد: همین موضوع بهانه بسیار مناسب و ارزشمندی شد تا بتوانیم پس از آزمون و خطایی که در دوره اول داشتیم پروژه «خنیاگران عاشورایی» را به معطوف به موضوع سرنانوازی کنیم که از دور دوم این اتفاق افتاد و ما تا به امروز که سه دوره می‌گذرد، شاهد برگزاری سوگواره‌ای با نام «چمرگه» در استان لرستان هستیم. البته به دلیل تراکم کاری که نوازندگان این عرصه در روز‌های آغازین ماه محرم دارند، ما ماجرای برگزاری سوگواره را به شکلی طراحی کردیم که سوگواره در روز‌های پایانی محرم و صفر برگزار شود.

مدیر انجمن موسیقی استان لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سوگواره «چَمَرگَه» به همت انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در شهر خرم‌آباد برگزار می‌شود.

این سوگواره در سه بخش سرنانوازی مقام‌های سوگ از جمله «چمری»، «رارا»، «سحری»، «پاکتلی»، «دنگ دال» و «هه‌رو هه‌رو»، نوحه‌سرایی با گویش‌های لری، لکی و بختیاری و مقاله‌نویسی میزبان علاقه‌مندان موسیقی اقوام ایران خواهد بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “لرستان میزبان سوگواره «چمرگه» می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید