آخرین خبر

پوسترهای «فجر» روی دیوار رفتند/ از فیلم و تئاتر و موسیقی تا تجسمی

به گزارش  آوای ایرانیان  نمایشگاه محیطی پوسترهای ادوار جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ بهمن با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد، امیرعبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم و مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری این رویداد در کوشک باغ هنر افتتاح شد.

در جریان این رخداد، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن اشاره به اینکه پوستر یکی از اقلام مهم و تأثیرگذار در هر رویداد هنری به شمار می‌آید، گفت: پوستر در حوزه تئاتر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا مخاطب برای اینکه جذب اثر شود به اِلمان نیازمند است. در طول سال‌های اخیر در کنار تمام سیاست‌ها و نگرش‌هایی که نسبت به حوزه تئاتر وجود داشته، پوستر همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

نظری افزود: تقریباً از اواسط دهه ۶۰ تا به امروز نگاه برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر معطوف به طراحی پوستری متناسب با فضای هر دوره بوده و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. پوسترهای به جا مانده از هر دوره جشنواره، به مثابه ثروتی ارزشمند در عرصه هنرهای نمایشی به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: امروز شاهد هم‌نشینی و هم‌افزایی هنرهای مختلف درکنار هم هستیم و این اتفاق به واسطه ظرفیت پوستر رقم خورده است. لازم است از تعامل هنرها بیشتر بهره گرفته شود. کما اینکا پوستر در ایجاد جذابیت و شکل‌گیری دیدگاه زیبایی‌شناسانه مخاطب نسبت به جشنواره‌ها و رویدادهای هنری نقش مؤثری دارد و البته می‌تواند مبنای ارزش‌گذاری آن رویداد توسط مخاطبان هم قرار گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم، سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس‌آباد گفت: خوشبختانه هرچه جلوتر می‌رویم افق‌های تازه‌ای در هنر پیش رویمان گشوده می‌شود. به خصوص در سال‌های اخیر که شاهد حضور هنرمندان جوان در جشنواره‌های مختلف فجر هستیم و روز به روز بر تعداد مجموعه‌هایی که از چنین رویدادهایی حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود.

حجازی افزود: هنرهای تجسمی از ابعاد مهم هر رویدادی است و می‌توان گفت که ریشه تمامی هنرها به شمار می‌آید. طبعاً اگر هنرهای تجسمی نباشد لوگو، نشانه و پوستر شکل نخواهد گرفت. بنابراین لازم است که بخش خصوصی بیش از پیش به این عرصه ورود کند. ما امسال توفیق داشتیم تا همچون سال‌های گذشته میزبان رویدادهای هنری مختلفی از جمله جشنواره فیلم موسیقی و هنرهای تجسمی فجر باشیم. امیدوارم شهرداری در دیگر عرصه‌های هنری نیز بتواند به فعالیت و مشارکت در برپایی رویدادهایی از این دست بپردازد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ در پاسخ به پرسشی با این مضمون که اولین بار است پوسترهای جشنواره‌های هنری فجر به صورت یک‌جا در کنار هم به نمایش در می‌آیند و او پیوند هنرها با یکدیگر را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: امروز در دنیا دیگر نمی‌توان میان هنرها مرز خاصی را قائل شد. پوستر به خوبی نمایان‌گر پیوستگی هنرهاست. بخشی مانند ویدئوآرت مرز بین تئاتر و هنرهای تجسمی را برمیدارد یا استیتمنت‌هایی که برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف هنری نوشته می‌شود مرز میان ادبیات و هنرهای تجسمی را از پیش رو برمی‌دارد.

خراسانی‌زاده افزود: امروز برای اولین بار شاهد برپایی نمایشگاهی هستیم که هنرها را درهم آمیخته و توانسته بخش مهمی از تاریخ هنر انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد. پوستر به مثابه اعلانی است که حاکی از مختصات حاکم بر یک رویداد یا جشنواره است و مخاطب با تماشای آن به اهمیت تاریخی آن رویداد پی می‌برد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: از مجموعه شهرداری تهران و مدیریت محترم اراضی عباس آباد تشکر می‌کنم که ظرفیت ارزشمندی را برای برپایی این نمایشگاه در اختیارمان قرار دادند. هرچند به نظر می‌رسد جای زیرساختی پایدار و مرتبط به هنرهای تجسمی در چنین فضایی خالی است که امیدوارم به زودی این مهم نیز محقق شود.

پوستر یکی از شاخه‌های اصلی در هنر ارتباط تصویری و در زمره کاربردی‌ترین گرایش‌های هنرهای تجسمی است که بیشترین بیننده و مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد. بر همین اساس، جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام شانزدهم خود، مجموعه پوسترهای دوره‌های گوناگون جشنواره‌های فیلم، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر را که برخی از آنها توسط طراحان نامدار معاصر طراحی شده‌اند و از ارزش تاریخی بسزایی برخوردارند را در یک نمایشگاه مجزا به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه هنری که از ۱۷ تا ۲۴ بهمن دایر خواهد بود، مشتمل بر ۱۲۷ پوستر است.

علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه محیطی پوسترهای فجر می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ به کوشک هنر واقع در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد تهران مراجعه کنند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پوسترهای «فجر» روی دیوار رفتند/ از فیلم و تئاتر و موسیقی تا تجسمی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید