آخرین خبر

موازی‌کاری فرهنگی، مانعی برای تولید آثار فاخر

آوای ایرانیان: بیات کهن ایران به عنوان یکی از غنی ترین ادبیات های جهان تا به امروز بی نظیر مانده و دنیا هنوز آثاری مانند شاهنامه فردوسی و گلستان سعدی را به خود ندیده است. دلیل این امر به گفته صاحبنظران عرصه ادبیات این است که سراینده این آثار در عصر و زمانه خود از فرهنگ و علم بالایی برخوردار بودند و در تمام رشته های زمان خویش تبهر لازم را داشتند تا آنجا که حکیم لقب می گرفتند این است که در تولید آثار فرهنگی و ادبی فاخر همچنان پیشگام هستند. این هنر مردمان ایران زمین از دیرباز تاکنون بوده که در زمینه تولیدات فرهنگی خلاق و مبدع بوده و هستند. امروزه شاید عرصه فرهنگی کشور مورد تهاجم زیادی قرار گرفته و در برحه هایی از تاریخ دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده باشد اما باید بسترهایی فراهم شود که علاوه بر استقلال اقتصادی و سیاسی، کشور برای رسیدن به استقلال فرهنگی نیز بیش از گذشته توانمند شود. کارشناسان معتقدند که این امر فقط با مطالعه و درک ادبیات کهن امکان پذیرمی شود.

اهمیت شناخت فرهنگ عمومی

امروزه اهمیت شناخت و بررسی فرهنگ عمومی به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه و نگرانی مردم، مسؤولان و صاحب نظران بیش از پیش احساس می‌شود. با توجه به گسترش رسانه های جمعی و قدرت فضای مجازی،  لزوم توجه به تهاجم فرهنگی و مقابله با آن یکی از مسائل مهم کشور است که انتظار می رود مسئولان بیش از گذشته آن را مدنظر قرار دهند. برای نمونه لازم است به یکی از موارد تهاجم فرهنگی در کشور اشاره کنیم که امروز اقدام و مقابله بسیار مناسبی نسبت به آن صورت گرفته است.

لزوم توجه به تهاجم فرهنگی

سال ۹۸ بود که یک موسیقی مبتذل از خواننده لس آنجلسی در چند مدرسه کشور توسط دانش آموزان به صورت گروهی خوانده شد و ویدئوهایی از این همخوانی در فضای مجازی دست به دست شد.  این اتفاق نگرانی اغلب خانواده ها به خصوص قشر مذهبی کشور را به همراه داشت تا جایی که در نخستین واکنش رسمی به انتشار این ویدیوها، عضو مجلس خبرگان رهبری، این اتفاق را برنامه‌ای طراحی‌ شده برای تضعیف روحیه معنوی ملت ایران و برای تقویت ناهنجاری‌های اجتماعی و هنجارشکنی و مقابله با فضای ایمان و معنویت دانست.

 

خلاء فرهنگی کشور در کجاست؟

نکته مهم در برابر چنین اتفاقاتی این است که در کشور ما، افراد با هر فکر و انگیزه ای وارد کار فرهنگی می شوند. در وهله نخست این اقدام خوب و جالب به نظر میرسد اما سوال اینجاست که چرا در طول سال ها این قیبل اقدامات به نتیجه مطلوب نرسیده اند؟ انتشار ویدئوی همخوانی دانش آموزان نیز این سوال را به ذهن متبادر کرد که خلا واقعی در اقدامات فرهنگی کشور کجاست که توجه به یک موسیقی مبتذل در مدارس اینگونه عادی می شود؟ برخی کارشناسان بر این باور هستند که مجموعه اقدامات فرهنگی در کشور ما به گونه ای رقم خورده اند که هر کدام مسیر خود را دنبال می کنند و پاشنه آشیل دقیقا همینجاست که این مدل کار کردن یک آسیب جدی در عرصه فرهنگی کشور به شمار می رود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موازی‌کاری فرهنگی، مانعی برای تولید آثار فاخر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید