نگاهی به فیلم در حال اکران «ماجرای نیمروز ۲» / «ردخون» تکنیکی، سینمایی و پرطرفدار
اساساً مهدویان فیلمسازی است که نمیتواند یک فیلم ساده و بیدردسر بسازد. این سختی در ساختارِ فیلمی مثل لاتاری هم مشهود بود، اما در کنار قوت تکنیکی نکتهای که در مواجهه با ردخون حائز اهمیت است بحث محتوایی اثر است، مهدویان در ادامه ماجرای نیمروز که با استقبال مخاطبان و منتقدان روبهرو شد «رد خون» را به عنوان یک تریلر سیاسی و اکشن ساخت، اما وجه قابل اعتنای آن این است که برای اولین بار فیلمی درباره عملیات مرصاد میبینیم. اینکه «ماجرای نیمروز ۱» برای بیشتر منتقدان قابل اهمیت است یک دلیل مهم دارد و آن نگاه مستندگونه مهدویان به یک رخداد سیاسی است که سرانجام آن به هلاکت گروهی از منافقین و موسی خیابانی ختم میشود.
رد خون یک اثر حساس جنگی و سیاسی محسوب میشود که به قسمت مهمی از تاریخ معاصر ایران پرداخته، اما وجه احساسی فیلم که البته با گرهافکنی توأم شده میتوانست در چارچوب دیگری روایت شود، اما رد خون دو کارکرد مهم را در یک قالب جا داده است. مادری که برای دیدن دخترش به ایران برمیگردد و افشین که میداند اگر این ماجرا برای صادق رو شود، چه اتفاقی رخ میدهد، از سوی دیگر کمال که کاراکتر مرکزی فیلم است و مبانی او نسبت به مملکت و انقلاب اسلامی ملموس است در لحظه آخر نمیتواند خواهر خود را بکشد که این هم باز غلبه احساسی فیلم در پایانبندی را نشان میدهد. کمال باید به خواهرش شلیک میکرد یا خیر. اساساً نمیشود این مسئله را به وظیفهشناسی ربط داد. کمال به عنوان یک بسیجی یا اطلاعاتی کنشگرا در برابر موقعیتی انسانی قرار میگیرد و عاقلانه رفتار میکند.
این همان عقلانیتی است که با وجود بروز همه احساسات انقلابی که پیشتر از او دیدهایم انتظار میرود. در واقع مهدویان در سکانس آخر و پایانی فیلم از کمال دوستداشتنی و انقلابی چهرهای منطقی به دست میدهد تا باز هم در ذهن مخاطب ماندگار باشد. شاید عدهای فکر کنند تسلیم شدن او در برابر صادق به بافت شخصیتی او آسیب رسانده، اما سؤالی در ذهن مخاطب پیش میآید که اگر نسبت خواهر و برادری را از فیلم جدا کنیم آیا کمال حاضر بود همسر رفیق و همکارش را بکشد؟ به نظر میرسد جواب مثبت باشد، اما این هم سؤالی جدی است که تا چه اندازه کشتن فردی در خیابان که در چنگ نیروهای امنیتی قرار دارد آن هم یک زن در چنین موقعیتی لازم به نظر میرسد، وقتی میتوان او را به راحتی دستگیر کرد.
رد خون از نظر ساختاری یک فیلم سخت به حساب میآید، اما مهدویان مثل همیشه توانسته با تسلط کافی قصهگویی کند و اگر آشفتگیای که در روایت بهوجود آمده را نادیده بگیریم، ردخون یکی از استانداردترین فیلمهای دهه ۹۰ از نظر بخش اجرایی است، نمیشود موفقیت فیلم را میان اجزای فیلم تقسیم کرد، اما فیلمبرداری هادی بهروز، تدوین محمد نجاریان و طراحی صحنه محمدرضا شجاعی در کنار کارگردانی محمدحسین مهدویان و البته تیزهوشی و موقعیتشناسی تهیهکنندهای، چون سیدمحمود رضوی در کنار هم موجب ساخت اثری موفق شده است و اضافه کنید بازی بهشدت استاندارد جواد عزتی در نقش صادق را که مانند نسخه اول فیلم او را در شمایل یک نقش کاملاً جدی و مهم برجستهکرده است.
برچسب ها آوای ایرانیاناخبار سینمااخبار فرهنگی هنریرد خونماجرای نیمروزوقایع تاریخی دهه 60
- قبلی علیزاده: تالار وحدت را به “دهلوی” تغییر نام دهید / ریسک بزرگی که دهلوی کرد
- بعدی سوگواره هنر عاشورایی اول آبان کلید میخورد
0 دیدگاه در “نگاهی به فیلم در حال اکران «ماجرای نیمروز ۲» / «ردخون» تکنیکی، سینمایی و پرطرفدار”