آخرین خبر

اردوی مهارتی مربیان گروه های سرود برگزار شد/ طرح چند نکته مهم

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نخستین اردوی مهارتی ویژه مربیان گروه‌های سرود و علاقه مندان به مربیگری مجموعه سینوا روز جمعه بیست و سوم تیر ماه به همت حوزه هنری کودک و نوجوان در اردوگاه شهید محمد منتظری شهریار با حضور نزدیک به ۱۰۰ مربی مرد و زن که از میان بیش از ۳۵۰ مربی گزینش شده بودند، برگزار شد.

این اردو که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت با هدف ارتقا سطح کیفی سرود و با تاکید جدی بر وجوه تربیتی، تقویت مربیان و اعضای گروه‌های سرود و همچنین ارتباط گیری و شبکه‌سازی بین فعالان این حوزه برگزار می‌شود.

هنر عضوگیری، صداسازی، تحلیل شعر و ترانه، سرود، نمایش، اجرا، حرکت و رهبری اجرای گروه از جمله سرفصل‌های این اردوی آموزشی مهارتی خواهد بود.

بعضی ها سرود را هنری برای درآمدزایی می دانند

حجت الاسلام سینایی موسس و مدرس حوزه علمیه ابوطالب و مربی پیشکسوت سرود و قرآن در مراسم افتتاحیه این اردوی مهارتی با تاکید بر اینکه سرود را باید به عنوان عنصری در جهت تزکیه و تهذیب جامعه به منظور رسیدن به سعادت و کمال دانست، اظهار کرد: بعضی ها، سرود را هنری برای پول در آوردن می‌دانند و هنر را فدای پول می‌کنند. عده‌ای نیز هنر را برای هنر می‌خواهند اما گروه سوم، گروهی هستند که رسالت اصلی هنر را در جهت تزکیه و تهذیب جامعه به منظور رسیدن به سعادت و کمال انسانی می‌دانند و ما باید تلاش کنیم در ردیف گروه سوم باشیم.

وی با بیان اینکه محتوای موسیقی از خود موسیقی مهم‌تر است از سرود و موسیقی به عنوان یک فضای ناب تربیتی یاد کرد و خطاب به مربیان گفت: شما در گروه موسیقی یک کار گروهی را تجربه می‌کنید و هیچ گروه هنری، هارمونی عدالت، مهربانی، دوستی و مساوات را در خود ندارد.

به گفته وی، مربیان سرود باید روی موسیقی و سرود بومی برنامه ریزی داشته باشند، چرا که تقلید کارهای فرنگی حتی برای خارجیان هم مورد پسند نیست. اگرچه بهره گیری از ابزار و آلات موسیقی مهم است اما هر چه گروه‌های سرود دارای ابزار موسیقی کمتری باشند و با خلاقیت بتوانند نواها را با دهان خود اجرا کنند بهتر و از شبهات فقهی نیز به دور خواهند بود.

سینایی از فقها خواست در خصوص شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند تا تکلیف دست اندرکاران موسیقی به لحاظ فقهی مشخص شود.

این مربی پیشکسوت سرود بیان کرد: با اشاره به سرودهای انقلابی اوائل انقلاب، این سرودها را سرشار از محتواهای انقلابی یاد و پیشنهاد کرد مربیان به سمت و سوی تولید سرودهای پرمحتوا و آموزنده همچون سلام فرمانده بروند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که «بدترین منکر ناامید کردن جوانان از انقلاب و کشور است» از حاضرین خواست روی تولید سرودهای امید بخش تمرکز بیشتری داشته باشند.

اردوهای مهارتی درهای تازه‌تری را بر روی مربیان خواهد گشود

حجت الاسلام سینایی در پایان با بیان اینکه سرود، محملی برای انتقال ارزش هاست؛ ابراز امیدواری کرد اردوهای مهارتی درهای تازه‌تری را روی مربیان در تولید سرودهای فراگیر و پرمحتوا بگشایند.

در ادامه این مراسم چند سرود پخش شد و پس از آن حامد اسماعیلی مدیر عامل سینوا با ارائه تصاویر و آمارهایی مربوط به مرکز سینوا گفت: این مرکز از سال ۹۷ به منظور دسترسی و تجمیع سرودها در کشور و با ایده‌های کلان وملی راه اندازی شده است.

وی افزود: ما فعالیت سینوا را در فضای خصوصی با قریب ۴۰ نفر همکار آغاز کردیم و در صددیم تا صداهای متکثر را به وحدت برسانیم و بسیار خرسندیم که امروز حامی خوبی مثل حوزه هنری کودک و نوجوان در کنار ما قرار دارد.

اسماعیلی با اشاره به پلتفرم انتشار و آرشیو خبر داد که هم اکنون ۱۴۰۰ اثر صوتی – تصویری که غالبا داخلی هستند در این پلتفرم موجود است. در این پلتفرم، مخاطبان می‌توانند شاهد نسخه‌های بی‌کلام آثار سرودها هم باشند.

آموزش و توانمندسازی ایده‌ها، سینوا گپ، واحد تولیدات سینوا، برگزاری کارگاه های آموزشی یک روزه و چند روزه در تهران و شهرستان ها، پلتفرم اجرا و رویداد، تحریریه تخصصی سرود و جمع خوانی و تهیه پادکست از دیگر ویژگی‌های مرکز سینوا است که اسماعیلی به آن اشاره کرد.

وی در پایان با گرامیداشت خاطره زنده یاد حامد جلالی عضو هیات مدیره سینوا که به جهت بیماری کرونا جانش را از دست داد از وی به عنوان فردی تاثیرگذار در عرصه موسیقی و سرود یاد کرد؛ به طوری که وقتی این فرد جانش را از دست داد، برخی از رسانه‌های معاند ابراز خوشحالی کردند!

بعد از مراسم افتتاحیه، کلاس‌های آموزشی در ۲ شیفت صبح و عصر به مدت سه روز برای مربیان حاضر در اردو برگزار می‌شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اردوی مهارتی مربیان گروه های سرود برگزار شد/ طرح چند نکته مهم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید