آخرین خبر

کنسرت شهرام ناظری در نیشابور هم لغو شد

آوای ایرانیان: در همان روزی که «علی جنتی» – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به این مساله اشاره کرد که در حد بضاعتِ خود، با لغو کنسرت‌ها مقابله می‌کند، «شهرام ناظری» – خواننده‌ی برجسته‌ی موسیقی- در مراسمی که به مناسبت روز بزرگداشتِ «فردوسی» برگزار شده بود، خبر از لغو کنسرتِ خود در نیشابور داد. این دومین کنسرتی است که در هفته‌ی گذشته در شهرِ خیام و عطار لغو شده است. هفته‌ گذشته نیز کنسرت «کیهان کلهر» تنها چند ساعت به آغاز برنامه لغو شده بود.

شوالیه‌ی آواز ایران،  درباره‌ی لغو کنسرتِ خود در این شهرستان می‌گوید: «ما تمامی مجوزها را از مدت‌ها قبل از تمامی نهادهای قانونی دریافت کرده بودیم و قرار بود روز شنبه – اول خرداد ماه- در ادامه‌ی تور کنسرت‌های ناگفته، این برنامه را در نیشابور به اجرا درآوریم که این مساله امکان‌پذیر نشد و برنامه را لغو کردند.»

او همچنین به این مساله اشاره دارد که نیشابور تنها شهری از خراسانِ بزرگ بود که در سال‌های گذشته امکانِ برگزاری کنسرت در آن وجود داشته و حالا این اتفاق نیز رخ نمی‌دهد: «درهای نیشابور نیز برای برگزاری کنسرت بسته شده است. با اینکه همه‌چیز برای برگزاری کنسرت ما آماده بود؛ اما این اتفاق رخ نداد و اجازه‌ی برگزاری برنامه را به ما ندادند.»

خواننده‌ی پیشکسوت موسیقی ایران همچنین به این مساله اشاره دارد که «نیشابور» یکی از مهم‌ترین مراکزِ تمدنِ ایران است و برگزار نشدن کنسرت در آن اتفاقِ ناخوشایندی است که در این مدت رخ داده است.

این همان دغدغه‌ای است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آن اشاره داشته و در حاشیه‌ی همایش شاهنامه با اشاره به این موضوع که لغو کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی بیشتر از نقاط دیگر نقاط کشور رخ می دهد، گفته است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان رضوی مجوز می‌دهد و حمایت هم می‌کند، به همین خاطر از استانداران و فرمانداران تقاضا داریم حمایت کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود.»

او البته تاکید کرده است که اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان رضوی به‌خاطر وجود مرقد مطهر حضرت رضا(ص) با رعایت و مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد و بیشتر کنسرت‌های موسیقی سنتی همراه با اشعار شعرایی همچون حافظ، سعدی، نظامی و رودکی اجرا می‌شود.
وزیر ارشاد همچنین گفته است که در حدِ بضاعتش با رییس قوه‌ی قضاییه مکاتباتی را در این خصوص انجام داده است. او برای اولین بار به طور مستقیم انتقادِ خود را به این مساله نشان داده و گفته است: «علت لغو کنسرت کیهان کلهر دخالت‌هایی است که دادستانی می‌کند و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می دهند. در این خصوص با رییس قوه قضائیه مکاتبه کردم و آنها گفتند که به دادستان مشهد و دادستان‌های استان ابلاغ کرده اند که به نوعی همراهی کنند.»

«علی جنتی» همچنین می‌گوید قوه قضاییه اینگونه اقدامات را جزو حقوق خودشان می دانند: «به‌طوری که حتی یک دادیار می تواند فردی را دستگیر، کاری را توقیف و جایی را مهر و موم کند و خودشان را مستقل از قوه مجریه می‌دانند.»

«شهرام ناظری» در مراسم بزرگداشتِ خود در آیین روز ملی فردوسی در تالار رودکی گفت: «۳۷ سال است که عاشقانه هر آنچه را که باید یک هنرمند انجام می‌داده، انجام داده‌ام. به خصوص کرد بودن و روحیهٔ حماسی‌ای که در مردمان کرد وجود دارد و همچنین آشنایی‌ام از زمان کودکی با ادبیات ایران، سبب شده است تا با ادبیات پارسی به خصوص فردوسی بزرگ آشنا شوم و البته با عطار و مولانا و آثار متعددی با استفاده از آثار این شاعرانِ برجسته انجام دهم و همچنان نیز این راه را ادامه می‌دهم. هیچ‌زمان هم به اینکه کسی این فعالیت‌ها را مورد حمایت یا تشویق قرار دهد، فکر نکرده‌ام. برای مثال خانهٔ اصلی ما رادیو و تلویزیون است که من در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه پایم را به آنجا نگذاشته‌ام. حقوقی از آنجا نگرفته‌ام و آن‌ها کارهای من را بدونِ اجازه‌ام، به هر شکلی که خواسته‌اند، پخش کردند.»

او می‌گوید دلیلِ آنکه با تمامی این مشکلات همچنان توانسته است به فعالیت‌هایش ادامه دهد عشق به سرزمین و مردمانش است: «با همهٔ این مشکلات در کشور خودم ماندم، در حالی که پیشنهادات مالی و امکانات بسیاری برای زندگی در خارج از کشور برایم وجود داشته است؛ اما ما ماندیم و سختی‌های بسیاری کشیدیم، برای مثال تا چند سال پیش حتی اجرای شاهنامه هم در اینجا امکان‌پذیر نبود و دوستان از اجرای آن واهمه داشتند؛ حتی نامِ «شاهنامه» هم حساسیت‌زا بود. ما برایشان توضیح می‌دادیم که اگر شاهنامه می‌خوانیم، قرار نیست شاه برگردد؛ ‌ به هر حال ما تنها در خارج از ایران این آثار را اجرا می‌کردیم تا اینکه بخشی‌هایی از این اجرا‌ها از طریق سایت‌ها و رسانه‌ها در داخل کشور هم شنیده شد و مسوؤلان متوجهٔ این ماجرا شدند که شاهنامه مربوط به شخص یا طیف خاصی نیست و دربارهٔ مفاهیم مهمی در آن صحبت می‌شود.»

«شهرام ناظری» همچنین به این مساله اشاره کرد که در تمام سال‌های گذشته هر جا که نامی از فردوسی و شاهنامه بوده است، از جمله در دانشگاه‌های مختلف (دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران، ‌ دانشگاه شریف، ‌دانشگاه فردوسی و غیره) به صورت رایگان و افتخاری به اجرای شاهنامه پرداخته است.

او همچنین با انتقاد از این مساله که در این سال‌ها در حالی که بودجه‌های بسیاری برای مسایل دیگر در نظر گرفته شده است، همواره به هنر بی‌توجهی شده است، می‌گوید: «در تمامی این سال‌ها به شاهنامه و فردوسی بی‌توجهی شده است.»
در این مراسم بعد از اینکه از او خواسته شد تا قطعاتی از شاهنامه را به صورت زنده اجرا کند، گفت: «من معمولا بدون هماهنگی قبلی کاری را انجام نمی‌دهم، به خصوص موسیقی که به شدت به آن حساسیت دارم؛ اما چون در محفلی هستم که عشق به فردوسی آن را شکل داده است، چند بیتی اجرا می‌‌کنم.» قبل از آن اما «شهرام ناظری» به این مساله اشاره کرد که مدتی است، جرات ندارد تا کارهای جدیدش را اجرا کند: «طرحی را در یک کنسرت اجرا می‌کنم تا بعد آن را پخته‌تر کنم، اما به سرعت می‌بینم که ده‌ها اثر با‌‌ همان شعر و همان‌طرح منتشر می‌شود، در حالی که در نسل ما این اتفاقات رخ نمی‌داد. ما به اساتیدمان اجازه می‌دادیم تا طرح‌هایشان را اجرا کنند و بعد از آن‌ها تقلید می‌کردیم؛ کمااینکه من در همهٔ این سال‌ها ضمن آنکه از تمامی دایره‌المعارف موسیقی و استادانِ گذشته‌ام، بهره برده‌ام؛ اما از کسی تقلید نکرده‌ام و صدا و نحوهٔ آوازخواندنم، شبیه هیچ‌کس دیگری نبوده است. در واقع از تجربیات گذشته بهره برده و تراوشاتِ ذهنی خودم را در آن‌ها پیاده کرده‌ام.»

شوالیهٔ آواز ایران، سپس بخشی از مقدمهٔ «بیژن و منیژه» را با سه‌تاری که خود نواخت، اجرا کرد و البته با کنایه گفت امیدوار است که پیش از اجرای آن توسط خودش، ده‌‌ها فرم از آن منتشر نشود. او با‌‌ همان شخصیتِ آوازی مختص به خود خواند: «شبی چون شبه روی شسته به قیر / نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر/ دگرگونه آرایشی کرد ماه / بیسچ گذر کرد بر پیشگاه/ شده تیره اندر سرای درنگ / میان کرده باریک و دل کرده تنگ/ سپاه شب تیره بر دشت و راغ/ یکی فرش گسترده از پر زاغ..»

در این مراسم همچنین سردیسی ساختهٔ «اسفندیار ایمان‌زاده» با حضور «احمد مسجد جامعی» – وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی – و «ایرج راد» – مدیر عامل مستعفی خانهٔ تئاتر- به او اهدا شد. سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی – و «ایرج راد» – مدیر عامل مستعفی خانه‌ی تئاتر- به او اهدا شد.

منبع: موزیک ما

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کنسرت شهرام ناظری در نیشابور هم لغو شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید