آخرین خبر

روایت«بچه دزد»از سرانجام مبهم یک ایرانی در دانمارک/ظریف کاری نکرد

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی سفیر فیلم، مستند «بچه دزد» از تولیدات مرکز مستند سفیرفیلم، به کارگردانی و تهیه کنندگی علی پورمومن رونمایی شد.

 

پس از اکران و نمایش این مستند ۶۰ دقیقه‌ای در حوزه هنری، پورمومن به عنوان تهیه کننده و کارگردان این مستند و حمیده سلامتی به عنوان مادر داریوش حیدری به سخنرانی و توضیحات درباره این مستند پرداختند.

 

در ابتدا پورمومن با بیان اینکه ۲ سال برای ساخت این مستند وقت سپری شده است، از پیگیری‌ها از طریق وزارت امورخارجه گفت و عنوان کرد: تحصن‌های مختلفی مقابل سفارت دانمارک در تهران و وزارت خارجه انجام شد تا سرانجام داریوش حیدری به ایران بازگردد اما متأسفانه تا الان این تلاش‌ها موفقیت آمیز نبوده و به نتیجه نهایی منجر نشده است.

 

پورمومن با بیان اینکه این سوژه مستند دغدغه او بوده و هست، بیان کرد: امیدوارم بعد از چند سال پیگیری و تلاش برای آزادی داریوش حیدری سرانجام شاهد بازگشت او به ایران باشیم چون که در این سال‌ها سختی‌های زیادی را تحمل کردم و حتی چند بار به دلیل تلاش برای آزادی داریوش و تحصن مقابل وزارت خارجه، دستگیر و بازداشت شدم. امیدوارم مسئولین ایران هم اقدامات جدی تری برای بازگشت داریوش به ایران انجام دهند.

 

حمیده سلامتی مادر داریوش حیدری نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه کودکان زیادی از ایران و کشورهای دیگر همانند سوریه و عراق و … در دانمارک و کشورهای دیگر اروپایی همانند سوئد و آلمان همین مشکل را دارند و دولت این کشورها آنها را در اختیار گرفته است، بیان کرد: این روند سیستماتیکی است که دولت دانمارک برای در اختیار گرفتن این کودکان انجام می‌دهد یعنی به دلیل اینکه رشد جمعیت این کشورها کم و پایین است و نیاز به نیروی کار دارند، کودکانی از کشورهایی همانند ایران و عراق و… که با خانواده‌های خود به این کشورهای اروپایی مهاجرت کرده و اقامت موقت و یا دائم دارند را به دلایل مختلف در اختیار خود قرار می‌دهند تا در آینده بتوانند از آنها استفاده کنند و متأسفانه این اخبار در داخل ایران هم انعکاسی ندارد دلیل این امر سفیدنمایی‌ای است که درباره اروپا و این کشورها می‌شود.

 

وی با ارجاع به سخنان اخیر نخست وزیر دانمارک مطرح کرد: او حتی مدتی قبل گفته بود که ما باید عدد مشخصی از این کودکان را در اختیار بگیریم و برای من عجیب بود که اینها چگونه این اعداد را بیان می‌کنند و آیا هر ساله برنامه ریزی برای در اختیار گرفتن کودکان مشخصی انجام می‌دهند؟ بهانه آنها هم این است که این کودکان باید توسط دولت سرپرستی شوند و خانواده آنها حق در اختیار داشتن آنها تا سن مشخصی را ندارند در صورتی که این کودکان نباید از خانواده‌های خود دور باشند و خانواده‌ها هم مشکل اعتیاد و … ندارند که دولت دانمارک حق داشته باشد این کودکان را از خانواده‌هایشان جدا کند.

 

سلامتی توضیح داد: حقیقت ماجرا اینجاست که در غرب به خصوص اروپا اتفاقات تلخ این چنینی رخ می‌دهد اما هیچ انعکاسی در داخل ایران ندارد و باید این آگاهی بخشی صورت بگیرد.

 

سلامتی با بیان اینکه ۴ سال است به دنبال آزادی فرزند خود و بازگشت او به ایران است از روند صدور شناسنامه و اوراق هویتی برای او گفت و اظهار کرد: در دولت قبلی نه وزارت خارجه به ریاست محمدجواد ظریف کار خاصی برای آزادی داریوش انجام داد نه پیگیری‌ها از مسئولین دولت وقت به نتیجه رسید و در نهایت در دولت کنونی بود که اقدامات مؤثری انجام شد و اتفاقات مثبتی رخ داد.

 

در ادامه مراسم حاضرین از پورمومن و سلامتی درباره روند تولید این مستند و سرانجام داریوش حیدری سوالاتی را پرسیدند.

 

پورمومن با ابراز امیدواری درباره این پرونده گفت: آرزو می‌کنم سرانجام داریوش حیدری به آغوش خانواده خود بازگردد، نیازی نباشد تا سن ۱۸ سالگی تحت اختیار دولت دانمارک قرار داشته باشد و با آزادی داریوش غم‌ها و مشکلاتی که برای مادر و پدر او به وجود آمده است هم حل شود.

 

حمیده سلامتی هم ضمن تشکر از عوامل سازنده این مستند و مرکز مستند سفیرفیلم ابراز امیدواری کرد که سرانجام این قبیل کارهای رسانه‌ای و مستندسازی بتواند مقدمات آزادی داریوش و دیگر کودکان اسیر شده در دانمارک را فراهم کند.

 

این مراسم در انتها با امضای پوستر مستند و گرفتن عکس یادگاری حضار با عوامل سازنده مستند و خانواده داریوش حیدری به پایان رسید.

 

به گفته سید مهدی دزفولی، معاون جریان سازی مرکز مستند سفیرفیلم مستند «بچه دزد» از مدتی دیگر در جشنواره‌های داخلی و خارجی اکران خواهد شد و پس از آن از انتهای سال جاری در فضای مجازی منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت«بچه دزد»از سرانجام مبهم یک ایرانی در دانمارک/ظریف کاری نکرد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید