آخرین خبر

دغدغه نوازندگان ارکسترها و بنیاد رودکی به روایت نوازنده ارکستر ملی ایران

مسیح تحویلداری نوازنده ارکستر ملی ایران می‌گوید کرونا حتماً روزی می‌رود ولی آسیب‌های روحی آن باقی می‌ماند و در این شرایط موسیقی می‌تواند برای تزریق امید و نشاط و ترمیم سلامت روحی بسیار تأثیرگذار باشد.

به گزارش آوای ایرانیان مسیح تحویلداری آهنگساز و نوازنده ارکستر ملی ایران یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در پروژه اجرای خانگی نوازندگان است که در بیش از یک ماه اخیر به همت بنیاد رودکی و با شعار “در خانه می‌مانیم تا زودتر روی صحنه برویم” دنبال می‌شود.

تحویلداری در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: بنیاد رودکی از همان اولین روزهای ورود ویروس کرونا به ایران تمرینات ارکستر را تعطیل کرد. در این مدت هم نوازنده‌ها و هم مسئولان بنیاد می‌دانستند که این مسئله قطعاً ادامه‌دار خواهد بود. به هر حال الآن جامعه درگیر بیماری کرونا شده است ولی دغدغه نوازنده‌ها و بنیاد به دلیل جنس کاری که داریم حفظ سلامتی روحی جامعه است و به همین دلیل تلاش کردیم کاری انجام بدهیم.

این نوازنده ادامه داد: ما تا پیش از شیوع کرونا در سالن‌های اجرا می‌نشستیم و مردم می‌آمدند برنامه‌های ما می‌دیدند ولی پس از این ماجرا فکر کردیم کاری انجام بدهیم که این بار ما به خانه مردم برویم. از همان روزهای اول ماه فروردین در ارکستر کاری را آغاز کردیم که پیش از آن تجربه‌اش را نداشتیم. واقعاً کسی این کار را سر وظیفه انجام نداد و همه بچه‌ها دغدغه داشتند و درگیر این پروژه بودند.

وی درباره نحوه انتخاب قطعه “سبکبال” برای اجرا توسط ارکستر ملی ایران اظهار داشت: بچه‌های ارکستر ملی زیر نظر یک شورا متشکل از سرپرست‌ها و بزرگ‌ترهای گروه قطعه‌ای را انتخاب کردند. ما دغدغه داشتیم که قطعه انتخابی، بلند نباشد چون بار اول بود که این کار را انجام می‌دادیم و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی هم در جامعه داشت.

این نوازنده با بیان این که هنوز تاریخ رسمی برای شروع تمرینات اعلام نشده است، گفت: طبیعتاً بنیاد رودکی هم تابع سیاست‌های کلی ستاد ملی مبارزه با کرونا است. بالأخره وقتی تمرینات شروع شود، چند نفر نوازنده کنار همدیگر قرار می‌گیرند و به همین خاطر بنیاد باید فکر کند آیا این کار قانونی هست یا نه؟ نکته بعدی این است که برای اجرا باید تمرین کرد و ما برای این که بتوانیم به خانه‌های مردم برویم، سعی می‌کنیم فعالیت‌های خودمان را به‌صورت آنلاین انجام بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوازنده‌ها و خود بنیاد دارند سخت کار می‌کنند که قطعات دیگری را هم منتشر کنند. امیدوارم هر چه زودتر کرونا ریشه‌کن شود و ما بتوانیم حضوری در خدمت علاقه‌مندان باشیم. کرونا حتماً روزی می‌رود ولی آسیب‌های روحی آن باقی می‌ماند. در این شرایط نقش هنر و هنرمند پررنگ می‌شود و موسیقی می‌تواند برای تزریق امید و نشاط و ترمیم سلامت روحی بسیار تأثیرگذار باشد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دغدغه نوازندگان ارکسترها و بنیاد رودکی به روایت نوازنده ارکستر ملی ایران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید