آخرین خبر

عباس اسماعیل گل: پوئم سمفونی سرباز با اشعاری از علی محمد مودب، خوانندگی امیرحسین سمیعی، رهبری ارکستر آرش امینی، آهنگسازی آرمان مهربان از تازه‌ترین آثار تولید شده ذفتر موسیقی صداوسیما، امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دفتر موسیقی حوزه هنری در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد .

امیر حسین سمیعی، مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که همزمان به عنوان خواننده در این پوئم سمفونی حضور دارد با اشاره به ساخت پوئم سمفونی «سرباز» گفت: پیش تولید این قطعه از سه ماه پیش اغاز شد و با توجه به اینکه سرزمین ما سرزمین شعر است ما تصمیم گرفتیم با ساختاری سمفونیک اثری قابل توجهی را به مخاطبان عرضه کنیم. در این زمینه از چندی پیش اتاق فکری با همراهی مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری و مدیر دفتر موسیقی سرود سازمان صدا و سیما برگزار و نتیجه این شد که پوئم سمفونی سرباز در پنج موومان تولید شود و بسیار خوشحالم که ارکستر سمفونیک صدا و سیما با حضور آرش امینی و به همراهی مرکز موسیقی حوزه هنری در این مسیر نقش بسیاری در کیفیت مسیر تولید داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: این کار از امروز در سامانه و پلتفرم‌های معتبر به شکلی قابل قبول برای مخاطبان ارائه خواهد شد. البته ما تصمیم گرفتیم کار به صورت رایگان برای مردم عرضه شود. این رایگان بودن هم به معنای کم ارزش بودن اثر نیست بلکه ماجرا به این شکل توسط تیم تولید برنامه‌ریزی شد تا در قدم اول و برای اینکه کار در شکل گسترده‌تری میان مردم عزیزمان عرضه شود تصمیم به ارائه رایگان کار گرفتیم. این در حالی است طبق برنامه‌ریزی های انجام گرفته قرار است این کار در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پیش روی شنوندگان و بینندگان قرار می‌گیرد.

میلاد عرفان پور، شاعر و  مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز پس از صحبت‌های سمیعی بیان کرد: به اعتقاد من سردار سلیمانی اکنون زنده‌تر از زمان حیاتشان هستند. او مردی است که این عشق و علاقه به وی در بین مردم ایران و هنرمندان به طور حتم دربرگیرنده شاخصه‌های یک قهرمان در تاریخ ملت ایران است. اینها توصیفاتی بدون اغراق است که سردار سلیمانی را در شجاعت و اخلاق معرفی می‌کند. پس اگر بخواهیم این شخصیت را تا حدودی بیان کنیم و به تصویر بکشیم زبان هنر است که آن هم در بیان این توصیفات ناتوان است و چه خوب که پوئم سمفونی سرباز تولید و منجر به تولید اثری شد که به اعتقاد من کار پر عظمتی است. شاید خیلی‌ها فکر کنند که این اثر با بودجه زیادی تولید شده اما بنده شاهدم که این اثر با کمترین بودجه و پولی پیش روی مخاطبان قرار گرفته و دوستان ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما واقعاً پای کار بودند. این کار قطعاً یک اثر به یادماندنی خواهد بود. بنده و همکارانم در حوزه هنری سهم ناچیزی در تولید اثر داشتیم اما امیدوارم این مسیر پاینده و مستمر به کار خود ادامه دهد.

آرمان مهربان آهنگساز پروژه پوئم سمفونی سرباز نیز درباره این آلبوم گفت: در وصف شهید سلیمانی همه دوستان تلاش کردند تا سخنانی بگویند. اما زبان من زبان موسیقی است که سعی کردم در این پروژه با زبان موسیقی درباره سردار سلیمانی توصیفی داشته باشم. اما در اینجا می‌توانم بگویم بحث «سربلندی» و «سر به زیری» در شخصیت سردار سلیمانی را مطرح کنم که در قطعه «پیکار» آن را با تمام وجودم حس کردم.  من سال‌های زیادی است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنم اما صراحتاً میگویم این کار به شکل و روشی به مرحله اجرا شد که تمامی افراد حاضر درتیم اجرایی با عشق و وجود کار را به نتیجه رساندند کما اینکه در این راه حضور آرش امینی به عنوان رهبر ارکستر نقش بسیار موثری بود که آن را فراموش نمی‌کنم.

آرش امینی، رهبر ارکستر صداوسیما که نقش رهبری چوئم سمفونی سرباز را برعهده داشت، درباره چگونگی شکل گیری این اثر به «وطن امروز» گفت: حدود ۲۰ روز پیش بود که وقتی بار نخستین بار پارتیتورهای این اثر را دیدم به همکارانم گفتم کاری که بر اساس این پارتیتور ساخته شود بدون شک اثری فاخر و درخشان در حوزه موسیقی کلاسیک محسوب خواهد شد و خدا را شکر میکنم که نتیجه کار هم آنطور که پیش بینی می کردم از آب درآمد.

وی ادامه داد: پوئم سمفونی سرباز از شش بخش تشکیل شده است که هر کدام از آنها یک داستانی از زندگانی شهید قاسم سلیمانی را روایت میکند، «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله اکبر» و «فتح» ۶ بخش این پوئم سمفونی هستند که البته درباره نامگذاری این بخش ها باید به دو نکته اصلی اشاره کنم.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: در وهله اول باید بگویم این اسامی که بر بخش های مختلف پوئم سموفونی «سرباز» گذاشته است همگی از برداشت های شخصی بنده نسبت به همخوانی قطعاتی با حال و هوای بخش های زندگانی شهید قاسم سلیمانی نشات گرفته است، نکته دوم آنکه به مخاطبان این اثر توصیه میکنم این قطعات را بدون پیش فرض ذهنی از عناوین این قطعات گوش کنند و هر مخاطبی با توجه به سطح شناختش از شهید قاسم سلیمانی به این آثار دل و گوش جان بسپارد و فضاسازی شخصی خود را از قهرمان این روزهای مردم ایران داشته باشد.

وی درباره تهیه کنندگان این پوئم سمفونی گفت: همانطور که مطلع هستید این اثر فاخر با همکاری سه نهاد مهم موسیقایی کشور به تولید رسیده است و با توجه به آنکه معولا نهادهای فرهنگی فعالیت های موازی انجام میدهند، همینکه یک اثرفاخر در وصف یکی از قهرمانان ملی کشور با همکاری سه نهاد اصلی موسیقی کشور به تولید رسیده است، خود اتفاق بزرگی محسوب میشود و ارزش این همکاری وقتی دوچندان میشود که همه کسانی که در ساخت این اثر نقش داشته اند بدون کوچکترین منیت برای تولید اثری شاخص نهایت تلاش خود را کردند.

این هنرمند در خصوص حال و هوای نوازندگان جوان ارکستر صداوسیما برای ضبط اثر ویژه حاج قاسم کفت:  به جرات می توان گفت: در تمام مراحل مربوط به ضبط شاهد همدلی و همکاری عجیبی از سوی نوازندگان جوان ارکستر بودم، بطوری که اشتیاق نوازندگان ارکستر به وسواس بیشتر این هنرمندان منجر شده بود و اغلب آنان برای ضبط هر قطعه درخواست میکردند تعداد بیشتری ضبط کنیم که در نهایت بهترین خروجی حاصل شود و بدون شک این اشتیاق از عشق به میهنشان و قهرمان محبوب کشور سرچشمه میگیرد.

وی در پایان گفت: تمامی مراحل تولید پوئم سمفونی سرباز قطعاً برای من تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود و  آنچه توسط من و همکارانم صورت گرفته حتی یک هزارم زحمات و تلاش‌های سردار سلیمانی نیست و با تمام وجود تلاش کردیم که ادای دین کوچکی به حاج قاسم داشته باشیم.

 علی‌محمد مودب شاعر پوئم سمفونی سرباز نیز  در ابتدا در خصوص شهید سلیمانی به «وطن امروز» گفت: شهید سلیمانی شهید عشق است که در میدان‌های دشوار خود وارد می‌شد و برای حفظ حق زیستن آدم‌های وارد عرصه نبرد می‌شد.

وی ادامه داد: از همان روزی که خبر به شهادت رسیدن حاج قاسم را شنیدم، دغدغه تولید اثر برای ایشان را داشتم و در همان روهای نخست شهادت ایشان، قطعه «نگین سلیمان» با ترانه ای از بنده و خوانندگی بهرام پاییز در فضای موسیقی کشور منتشر شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

مودب در ادامه خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم از اینکه در بزرگترین پروژه موسیقایی مختص شهید قاسم سلیمانی نقش کوچکی ایفا میکنم و امیدوارم این روند نیز ادامه داشته باشد چرا که ناگفته‌ها درباره سردار دل‌ها زیاد است که می‌توانیم تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری بهره‌مند شویم.

با ابراز خرسندی بابت حضورش در این پروژه اظهار کرد: روزی توفیق داشتم که در ضبط بخشی از پوئم سمفونی سرباز حضور داشتم و می‌دیدیم که اعضای ارکستر در روزهای کرونای با چه عشق و انگیزه‌ای مشغول تولید این اثر ارزشمند هستند. قطعاًبه هر حال امروز خیلی خوشحالم که شاهد رونمایی از اثری درباره سردار سلیمانی هستیم

مودب درباره شرایط تولید این سمفونی گفت: همکاری خوب بدون چشمداشتی از سوی همه هنرمندان حاضر در این پروژه شاهد بودم و به معنای واقعی همه همدل و متحد بودند که اثری فاخر در وصف حاج قاسم تولید شود و به گمانم همینطور که شهید در زندگی اش موجب اتحاد ملت بود پس از شهادت هم موجب اتحاد شده است.

وی در پایان گفت: از همان روز اول که برای نوشتن اشعار این سمفونی کار خود را شروع کردم نهایت تلاش خود را کردم که بهترین نتیجه ممکن اتفاق بی افتد و البته در کنار این تلاش، دعا می کردم که بتوانم شعر مقبولی بنویسنم که در مقابل شهید شرمنده نشوم. درباره اثر تولید شده هم باید بگویم که خدا را شکر میکنم تا به الان بازخوردهای خوبی از اهالی فرهنگ و مخاطبان گرفته ایم و امیدوارم تولید پوئم سمفونی سرباز سرآغازی تولیدات فاخر در وصف شهید سپهبد قاسم سلیمانی باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید